“Aquesta ha de ser, i ho serà, la legislatura de la formació professional”

FOTO: ENSENYAMENT
12/11/2021 - 19:00h

Josep González-Cambray és, des del mes de maig, el nou conseller d’Educació de la Generalitat. Aquesta setmana l’hem entrevistat al 3d8

Amb una vasta experiència en el món de la gestió educativa –abans de posar-se al capdavant de la conselleria va ser director general de Centres Públics–, Gonzàlez-Cambray encara la seva primera legislatura en el càrrec amb el pressupost més elevat de la història per al Departament d’Educació. Hem parlat amb ell després de la reunió mantinguda amb els responsables dels centres educatius de Sant Sadurní.

Per què aquesta reunió, conseller?
El que hem fet avui és reunir-nos amb tots els centres educatius del municipi. Ho hem fet perquè volíem compartir, però sobretot escoltar. Fer una escolta activa que permeti copsar realitats concretes dels centres educatius, i del seu dia a dia, per disposar de la màxima informació possible per prendre decisions útils, que tinguin un impacte real pel que fa a la transformació cap a una millora educativa dins les aules del país.

Podem saber quines inquietuds li han transmès els responsables dels centres?
El que hem fet és compartir els diferents reptes del Departament, que s’emmarquen en la transformació educativa, l’ensenyament competencial i la voluntat de dotar els nostres infants i joves d’eines per prendre les millors decisions al llarg de la seva vida. Tot això, acompanyat indestriablement de l’equitat educativa i de la igualtat d’oportunitats. Amb això sobre la taula, hem entrat en diferents aspectes de l’escola inclusiva, del pla d’educació digital, del català a les escoles, de la Formació Professional. Bàsicament hem identificat marges de millora, aquelles situacions en les quals els centres creuen que ho podem fer millor del que ho fem. Qui no vulgui reptes, que no es dediqui a l’educació. Sempre podem fer les coses una mica millor.

Els nous pressupostos de la Generalitat contemplen un augment del 18% per al Departament d’Educació.
Dins del Departament d’educació tenim la sensació que aquests seran els millors pressupostos de la història. Són els pressupostos amb més quantia econòmica per a Educació, i que ens han de permetre assolir dos canvis de paradigma: primer, la gratuïtat de P2. Un tema molt rellevant de cara a la igualtat d’oportunitats i la conciliació de la vida laboral. I segon, volem menys nens i nenes per aula. A partir del curs 2022-2023, a P3 passarem de 25 a 20 infants a l’aula. En un període de nou anys, tindrem totes les escoles amb ràtio vint.

Parlava abans del català a les escoles. Les darreres setmanes hem conegut dades dramàtiques pel que fa a l’ús d’aquesta llengua als centres educatius.
Fins ara teníem la percepció que l’ús social del català a les escoles no estava on ens agradaria que estigués, i el que hem fet és posar-hi dades. Amb les polítiques públiques el que hem de fer és prendre decisions a partir de dades. En el moment en què hem tingut les primeres xifres, aquests ens diuen que la situació no és la que hauria de ser. Per tant, quan estàs en una situació que no t’agrada, el que has de fer és actuar. El que fem és desplegar un pla de promoció i impuls del català als centres educatius, i ho farem juntament amb les més de 3.000 escoles i instituts del país. En quatre anys tots els centres educatius del país l’hauran posat en marxa.

Pel que fa a la implantació de polítiques digitals, Sant Sadurní té una escola de referència en aquesta matèria, l’IE Jacint Verdaguer. Hi ha gent, però, que té la sensació que els alumnes d’aquests centres no troben continuïtat del model educatiu a la secundària o a la universitat.
Crec que no és només una sensació, sinó que en molts casos és una realitat. Per tant, un dels reptes del sistema educatiu és que aquesta transformació digital arribi a tots els centres del país, i en totes les edats educatives. Fins aquest curs –i això també ho hem de fer valdre– hem lliurat 300.000 dispositius, i en seguirem entregant més. La tecnologia és necessària i imprescindible, però també l’ús que en fem. Per això, ara comencem una nova etapa, encara més important, per acompanyar els centres educatius en la definició de l’estratègia digital que volen aplicar. I això ho farem amb l’ajuda de 284 mentors digitals, que faran que realment la tecnologia formi part de l’aprenentatge significatiu dels nostres joves.

M’ha dit que a la reunió amb els centres també han tractat el tema de l’FP. El Penedès fa temps que es queixa que falta personal qualificat per a algunes feines.
Aquesta ha de ser –i ho serà– la legislatura de la formació professional. I això implica que hem de ser capaços de teixir una oferta que s’ajusti a la realitat del mercat laboral, i que doni resposta a les expectatives i a les aptituds dels nostres joves. Hem de ser capaços de quadrar oferta i demanda, amb la mirada posada en quines són les ocupacions i les professions que requereixen aquesta formació. Per tant, aquest any farem un pas endavant en la definició d’aquesta oferta, amb l’acompanyament de tots els agents econòmics i socials. Ja hem començat la diagnosi, i de cara al pròxim curs hauríem de ser capaços d’adaptar-nos, més del que hem fet fins ara.

El finançament de les concertades és un tema candent. Afectaran els nous pressupostos aquests centres?
Els nous pressupostos no només no les afectaran, sinó que el que farem és invertir més recursos per una escola lliure de segregació i que totes les escoles, independentment de la seva titularitat, reflecteixin l’alumnat que viu al seu entorn, sense tenir en compte els ingressos de les famílies. Invertirem més per fer una distribució equitativa dels alumnes entre els centres públics i els concertats.

Sant Sadurní és un dels municipis on la segregació escolar és més acusada.
Hem parlat en la reunió sobre aquest tema, i s’ha acordat que, conjuntament amb l’Ajuntament, farem un pla de xoc de cara al curs vinent, per tal que totes les escoles del municipi facin una distribució equitativa dels alumnes amb necessitats socioeconòmiques.

“Les xifres ens diuen que la situació del català a les escoles no és la que hauria de ser”

Josep González-Cambray, conseller d’Educació

El programa d’educació sexual “Coeduca’t” serà una de les altres prioritats del govern aquesta legislatura? Només el 27% dels centres s’hi han adherit fins ara.
El desplegament d’aquest projecte és una prioritat per al Departament, i per tant seguirem treballant perquè arribi a tots els centres del país. És cert que en moments de pandèmia de vegades s’han alentit alguns programes, però hi ha voluntat de moltes escoles d’adherir-s’hi.

Vox s’ha manifestat clarament en contra de la proposta.
Que Vox s’oposi a aquest programa no deixa de ser un símptoma clar que segurament és un programa que va a favor de les llibertats, de formar infants i joves amb esperit crític i de crear una escola més democràtica.

Per què és important aquest programa?
Per a mi, l’educació a l’escola ha de contemplar un aprenentatge en coneixements, però cada cop més ha de contemplar un aprenentatge en com fer les coses. S’ha d’aprendre a conviure en societat i, per tant, aquesta proposta és rellevant per acompanyar els joves en aquest aprenentatge en valors, i a saber viure i conviure

S’ha d’apostar més per l’educació emocional?
Està demostrat que com més feliç és i com millor està un alumne en un entorn educatiu, més aprèn. I, per tant, aquest és també un repte dins les nostres escoles i instituts, per aconseguir que aquest aprenentatge es faci d’una forma més significativa.

La setmana passada la llei Celaá d’educació va estar en boca de tothom. Com es rep, des de Catalunya, aquesta proposta?
L’hem rebut bé en el sentit que nosaltres fa temps que caminem en aquesta direcció. El que ens acostuma a passar amb les lleis estatals és que nosaltres anem per endavant, i després ells ho acaben reflectint en algun tipus de llei. El que demanem a les lleis estatals és que creïn una sèrie de marcs que ens permetin dins de Catalunya prendre les decisions que considerem més oportunes.

Una última pregunta obligada: quan traurem la mascareta a les escoles?
Des del Departament d’Educació traurem les mascaretes com més aviat millor, però aquesta és una decisió que s’ha de prendre juntament amb Salut. Ens trobem amb un decret llei estatal que, ara com ara, ens emplaça que has de portar mascareta en espais exteriors si no es respecten els 1,5 metres de distància, i si tens més de sis anys. Ja tenim un informe favorable del Comitè d’experts en salut a treure les mascaretes als patis, i avalats amb aquest informe tècnic, el que farem serà emplaçar el Ministeri per modificar aquest criteri. Això sí, sempre amb la màxima prudència i tenint en compte com evoluciona la pandèmia.

També et pot interessar

Comentaris