ERC i VeC reclamen una estratègia de ciutat sobre la xarxa ferroviària

Ramon Arnabat i Pere Sàbat a l’estació de trens de Vilafranca.
21/12/2020 - 19:14h

Consideren clau l’Eix Transversal Ferroviari pel que fa al pas dels combois de mercaderies per Vilafranca i el Penedès

El tren és un dels punts claus en el futur de Vilafranca i del Penedès, segons han destacat aquest dilluns en una roda de premsa convocada a l’estació vilafranquina per ERC i Vilafranca en Comú (VeC).

Durant aquest mandat tant ERC com VeC remarquen que han situat aquest tema al centre del debat a Vilafranca identificant les mancances actuals i proposant solucions de futur pel pas de mercaderies, la millora de la xarxa de rodalies i l’aposta pels trens regionals.

Les polítiques de mobilitat representen, pels dos partits, una prioritat i proposen una estratègia de ciutat per poder acordar entre els actors socials, econòmics i polítics una línia d’actuació conjunta per defensar els interessos de Vilafranca i el Penedès.

El tren i Vilafranca: tres reptes

Pere Sàbat i Ramon Arnabat, d’ERC i VeC, respectivament, han exposat que actualment Vilafranca i el Penedès tenen tres grans reptes en relació amb el tren. Per una banda la necessitat de trens regionals que permetin arribar a Barcelona i Tarragona en 20 o 30 minuts, la millora de la xarxa de rodalies, i com resoldre el pas de mercaderies pel Penedès.

Sobre les mercaderies, l’aposta que els dos partits d’esquerres de Vilafranca proposen és l’impuls de l’Eix Transversal Ferroviari. Una línia que enllaça Lleida-Cervera-Igualada amb Martorell. Una proposta que està present en el plantejament del Pla Territorial del Penedès i que cal acabar de desenvolupar. En aquest sentit apunten que “cal que sigui l’opció per tirar endavant dins del redactat del Pla Territorial”.

Pere Sàbat ha exposat que amb les obres a la línia R4 que han finalitzat aquest mes de desembre tots els trens de mercaderies que passen pel Corredor Mediterrani passaran pel Penedès i per Vilafranca, i per això “cal una solució global” per resoldre aquest àmbit.

L’Eix Transversal permetria que les mercaderies del centre de la península passessin per aquesta línia, que a més oferirien una arribada de Rodalies a la comarca de l’Anoia, resolent un greuge endèmic.

L’aposta per l’Eix, a més, també respon a una visió de com ha de ser el Penedès, ja que -segons ERC i VeC- implica rebutjar la multiplicació de les vies actuals, fet que comportaria la logistificació de la zona.

Aquesta proposta, a més, permetria alliberar de trànsit de mercaderies la R4, fet que possibilitarà una millora dels trajectes de passatgers en freqüències i durada del trajecte. Una reclamació que Sàbat ha qualificat de “crònica i necessària pel territori i per la ciutadania, però que la manca de planificació i estratègia global ho han fet impossible”.

Una estratègia de ciutat

En aquest sentit, Ramon Arnabat ha defensat que és urgent que Vilafranca tingui una estratègia de ciutat sobre la xarxa ferroviària i els reptes que implica, tenint en consideració la ciutat i el Penedès. Ha afegit que ara és un moment clau, ja que l’any 2021 es definiran les línies prioritàries del transport de ferrocarril durant els propers deu anys i cal que Vilafranca i el Penedès hi puguin participar amb una proposta consensuada.

Des d’ERC i VeC, segons s’ha recordat aquest dilluns, s’ha demanat en diverses vegades al ple vilafranquí la convocatòria d’una Junta de Portaveus per tractar d’aquestes qüestions i ara entenen que és imprescindible que faci de forma immediata.

“Si Vilafranca genera una proposta consensuada, amb la participació de tots els grups municipals, aquesta s’ha de portar a nivell comarcal i veguerial per tal de debatre-la i presentar-la i defensar-la conjuntament”, diuen els dos partits.

Ramon Arnabat i Pere Sàbat han conclòs que “cal donar un pas endavant ara per no quedar-nos més enrere en el futur pel que fa al transport ferroviari”.

També et pot interessar

Comentaris