Vinseum presenta per festa major l’exposició “Mercader-Miret: l’ofici d’artista”

D’esquerra a dreta, Jordi Ribas, responsable d’activitats de Vinseum, Joan Solé Bordes, filòleg i membre de l’IEP, el regidor de cultura de Vilafranca, Ricard Rafecas i Xavi Fornos, director de Vinseum
21/08/2019 - 17:22h

La Capella de Vinseum mostra fins al 20 d’octubre una petita part del valuós llegat d’aquest vilafranquí

Vinseum inaugura divendres al vespre, a les 8, l’exposició “Mercader Miret: l’ofici d’artista” que es podrà veure a la Capella de Vinseum fins al 20 d’octubre. Una exposició que vol reflectir la idea d’art global que tenia Mercader-Miret (1914-2009) de qui es desconeixen algunes de les seves facetes. Així ho explicava el director del Museu de les Cultures del Vi, Xavi Fornos, tot fent un repàs de com va arribar el llegat d’aquest artista vilafranquí.

Un valuós llegat

Tot neix la tardor del 2017 quan arriba al museu una part del llegat personal de l’artista. Un conjunt format per una col·lecció infinita i variada de documents que són testimoni de la trajectòria vital d’un artista molt vinculat a la història del museu i de la Vilafranca del segle XX. L’exposició fa valer la importància d’una donació que mostra què hi ha al darrera d’una vida sencera dedicada a l’art i a la cultura.

D’una banda, el visitant hi trobarà documents lligats al treball de l’artista al seu taller, amb esbossos i papers dels seus encàrrecs privats i públics. Hi destaquen aquells que tenen relació amb el relleu d’aram, art de joieria de la qual Mercader-Miret va ser un mestre. De l’altre hi ha documents relacionats amb la seva passió per l’escriptura, acompanyats de testimonis de la seva vida privada recollits a través de les fotografies, de dibuixos i llibretes i dels autoretrats que recorren tota una vida. L’exposició presenta una selecció acurada i molt reduïda d’aquests documents. La resta ja forma part dels fons conservats al Centre de Documentació de Vinseum i a les reserves del museu. Fornos va cloure que un dels objectius de Vinseum passa també per “preservar la història del Penedès i la col·lecció d’art està oberta als llegats d’artistes de trajectòria important que puguin ser preservats a Vinseum”.

Una relació personal

La figura de Joan Solé i Bordes va ser cabdal perquè el llegat de Mercader-Miret hagi acabat a Vinseum. Ell mateix va explicar que durant molts anys va mantenir una relació personal amb l’artista que vivia a Barcelona i que, de tant en tant, visitava Vilafranca. Una persona que havia estat pregoner de la festa major de Vilafranca, el 1965 com també de les Fires de Maig i que estiuejava a Corbera. Després d’un temps de la mort de Mercader-Miret, Solé Bordes va contactar amb el nebot de l’artista i la família més propera per gestionar el seu llegat. Solé Bordes explica haver quedat impressionat “per la seva meticulositat. Quan vaig veure tot el material ràpidament vam coincidir amb els parents que havia d’anar a parar al fons de l’arxiu de Vinseum”.

Fragment d’un dibuix de Mercader-Miret que es podrà veure a l’exposició

De la seva banda, el regidor de cultura de l’Ajuntament de Vilafranca va agrair d’una banda a tot l’equip de Vinseum per la producció d’aquesta exposició “que ha implicat totes les àrees del museu”. També en va tenir per Solé Bordes, artífex d’aquest ric llegat perquè finalment hagi quedat en propietat de Vinseum i en paral·lel va lloar el paper de Vinseum en la defensa del patrimoni d’artistes vilafranquins i penedesencs i per la tradició d’organitzar una exposició per festa major.

També et pot interessar

Comentaris