El Vendrell rebateja el carrer General Prim com a carrer de l’U d’octubre
El Vendrell té des d’aquest dissabte al migdia un carrer dedicat a l’1 d’octubre del 2017. És de les poques capitals comarcals del país que ja té un espai de la via pública en record de l’1-O.
El carrer en qüestió és l’anterior carrer General Prim, al centre històric de la capital del Baix Penedès i que és on hi ha el casal cívic de la Generalitat que l’1-0 va canalitzar les votacions en el referèndum d’autodeterminació de Catalunya i que, per això mateix, ara fa un any va concentrar més gent en defensa de les urnes.
El carrer de l’U d’octubre al Vendrell ja té ben visibles tres plaques amb aquest nom, col·locades poques hores abans per l’Ajuntament, i també s’hi pot llegir, en català, castellà i àrab, la següent inscripció: “L’1 d’octubre de 2017 el poble de Catalunya va expressar en referèndum la voluntat de construir una República”.
L’acte d’inauguració de l’emblemàtic carrer vendrellenc ha comptat amb unes 300 persones, entre les quals hi havia membre de dues entitats sobiranistes coorganitzadores de l’acte –ANC i Òmnium Cultural- i del Comitè de Defensa de la República (CDR) del Vendrell; a més de polítics dels tres partits que, a final del mateix mes d’octubre del 2017, van aprovar una moció al ple del consistori precisament per canviar el nom del carrer General Prim pel dedicat a l’1-O: PDeCAT, ERC i Som Poble-CUP.
Recordem que la moció que va portar al ple SP-CUP va aprovar-se de manera inesperada perquè finalment el Partit Popular, quan tothom creia que s’alinearia amb Cs i PxC per rebutjar el text i d’aquesta manera tombar la proposta, va acabar abstenint-s’hi “per error”. Malgrat aquest error que el PP pretenia esmenar durant el tràmit de canvi de nom del carrer, la proposta s’ha portat a la pràctica i, per tant, el Vendrell ja té el seu carrer dedicat a l’1-O.
De la seva banda, els grups municipals del PSC i de Si Se Puede-Sí Es Pot El Vendrell es van abstenir en aquell ple en què la moció esmentada va tirar endavant amb 7 vots a favor, 6 en contra i 8 abstencions.
Acte festiu
La inauguració del carrer de l’U d’octubre del Vendrell s’ha fet després de l’habitual música per a la llibertat de cada dissabte al centre de la vila, en suport als presos polítics i exiliats, i ha inclòs una cercavila amb diverses aturades per reforçar els valors republicans, com els de la igualtat i de la llibertat. També s’ha llegit el manifest de la Plataforma del primer d’octubre i, per exemple, s’han pogut sentir gralles durant tot el recorregut, una breu actuació amb violoncels, flautes i violins, al carrer Montserrat; i una actuació del ball de bastons de Santa Oliva al carrer reinaugurat.
El parlament ‘in situ’ ha anat a càrrec dels tres partits polítics que van donar suport a la moció, mentre que la lectura del manifest se l’han repartida les entitats.


