L’Ajuntament de Vilafranca inscriu dos nous solars a la reserva pública de la Generalitat per fer 22 habitatges de protecció oficial

Un dels solars del carrer Olèrdola on es preveu construir habitatge protegit (Foto: Aj. Vilafranca)
22/07/2026 - 13:37h

Els dos terrenys estan situats al carrer Olèrdola, al barri del Molí d’en Rovira

L’Ajuntament de Vilafranca del Penedès ha sol·licitat la inscripció de dos nous solars municipals a la reserva pública de solars per a habitatge assequible impulsada per la Generalitat de Catalunya. Els dos terrenys estan situats al c/ Olèrdola, al barri del Molí d’en Rovira, i permetran la construcció de fins a 22 habitatges assequibles, amb una previsió de 15 habitatges en un solar i 7 habitatges a l’altre.

Aquesta iniciativa s’emmarca en l’estratègia municipal d’impulsar habitatge assequible arreu del municipi i dona continuïtat a les polítiques d’habitatge que l’Ajuntament està desenvolupant als diferents barris de Vilafranca. En els darrers mesos s’han anunciat noves promocions d’habitatge protegit als c/ Dolors Piera, al barri de la Girada, i Gelida, a l’Espirall; recentment s’ha finalitzat la promoció del c/ Glòria Lasso, a la Barceloneta-Sant Magí, i també avancen a bon ritme les obres de la promoció del c/ Ferran, al barri de les Clotes, amb finalització prevista abans d’acabar aquest any.

Obertura del carrer Olèrdola entre Melió i Dr. Fleming

Els dos solars del c/ Olèrdola, on es podran construir edificis de planta baixa + 3 plantes, provenen de la cessió del 10% de l’aprofitament urbanístic del sector PAU 4 del POUM, un àmbit actualment en desenvolupament. En aquest sentit, el projecte d’urbanització, que permetrà l’obertura del carrer, entre el c/ Melió i el c/ Dr. Fleming, es troba en la fase final de tramitació administrativa i es preveu que pugui ser aprovat properament per la Junta de Govern Local, un cop finalitzin els darrers informes tècnics i administratius.

La previsió és que les obres d’urbanització tinguin una durada aproximada de 18 mesos. Els promotors del sector ja han expressat la voluntat d’iniciar els treballs tan aviat com s’aprovi l’actualització del projecte d’urbanització i també de començar la construcció dels habitatges de mercat lliure previstos. En paral·lel, en el cas que s’arribi a un acord amb un promotor social o una entitat del tercer sector, la construcció dels habitatges assequibles als dos solars municipals es podria executar de manera simultània a les obres d’urbanització, de manera que s’escurçarien els terminis per posar aquests nous habitatges a disposició de la ciutadania.

Una eina per incrementar el parc d’habitatge protegit

La reserva pública de solars és un instrument impulsat per la Generalitat de Catalunya l’any passat amb l’objectiu d’incrementar l’oferta d’habitatge protegit al país. Mitjançant aquesta convocatòria, els propietaris de solars, tant públics com privats, qualificats per construir habitatges de protecció oficial poden inscriure-hi els seus terrenys perquè la Generalitat disposi d’un registre de sòl disponible i pugui planificar les línies de finançament i les ajudes necessàries per fer possibles les promocions.

D’acord amb les bases de la convocatòria, en el cas de promocions destinades a habitatges de protecció oficial de lloguer, la Generalitat garanteix el finançament del 100% de la promoció a través de l’Institut Català de Finances en condicions molt avantatjoses. A més, els futurs habitatges es destinarien a lloguer assequible, amb un preu de referència de 6,64 €/m2, mentre que la Generalitat compensaria els promotors amb una subvenció pel diferencial econòmic necessari per garantir la viabilitat de les promocions, cosa que afavoreix la col·laboració entre el sector públic i els promotors socials.

Com ja es va fer amb els solars inscrits en la convocatòria de 2025, l’Ajuntament treballarà ara per identificar entitats del tercer sector i promotors socials interessats a col·laborar en el desenvolupament d’aquestes noves promocions, amb l’objectiu de continuar ampliant el parc d’habitatge assequible de Vilafranca i facilitar l’accés a un habitatge digne a més famílies del municipi.

També et pot interessar

Comentaris

1336