El Penedès s’està estancant
L’índex anual de competitivitat de la FEGP adverteix de dèficits a l’Alt i al Baix Penedès
El futur econòmic tant de l’Alt com del Baix Penedès presenta alguns interrogants que s’han de resoldre per afrontar els reptes que venen en la millor posició possible. Les dues comarques estan vivint un procés d’estacament que podria amenaçar la seva estabilitat econòmica a llarg termini. Aquesta én una de les principals conclusions del nou índex de competitivitat comarcal que ha presentat aquest dimarts a Vilafranca la Federació Empresarial del Gran Penedès.
Pel que fa a l’Alt Penedès, l’índex torna a situar-la en el 15è lloc del total de 43 comasques de Catalunya, la mateixa posició que els dos darrers anys, però amb un problema de millora evident.
David Moreno, encarregat del treball, explicava que la comarca pateix una “tensió estructural creixent. El territori produeix molt bé el que sap fer, però troba dificultats per escalar cap a l’economia del coneixement”.
Moreno recordava que la competivitat econòmica se sustenta actualment en factors que van més enllà dels tradicionals com ara el talent, l’accés a l’habitatge o la sostenibilitat i en tots ells, el Penedès presenta algunes deficiències.
Especialització
En aquest sentit, l’Alt Penedès està molt “ben blindat” gràcies a la solidesa industrial de la comarca (39% del VAB comarcal) i a l’especialització del sector vitininícola (36% del total de la producció de Catalunya), però l’índex adverteix que hi ha “una creixent desconnexió entre la solidesa industrial de la comarca i la seva capacitat innovadora”.
Per la seva banda, el Baix Penedès consolida la 14a posició global de Catalunya també per tercer any consecutiu, però segons l’informe de la FEGP “l’estabilitat posicional reflecteix l’esgotament d’un model que ha crescut molt bé, però que acumula desequilibris estructurals de difícil resolusió snes un canvi d’enfocament decidit”.
La comarca ha crescut de forma accelerada a nivell d’habitants i, de fet, s’ha convertit en els últims anys en un nou corredor residencial, però aquesta explosió demogràfica no ha estat acompanyada de la necessària consolidació econòmica per atendre la nova demanda poblacional.
Alt Penedès
L’Alt Penedés se situa en el lloc número 15 de 43 comarques gràcies als bons números que presenta en infraestructures de transport i comunicacions (10è de Catalunya) i disponibilitat de sòl i espai per activitat econòmica (9è). A l’altra banda de la balança, la comarca se situa en el lloc 32 en espetir emprenedor i dinamisme empresarial, en el 26 de sostenibilitat mediambiental i en el 22 en qualificació dels recursos humans i recursos per a l’educació.
Baix Penedès
El Baix Penedès és la 14a comarca de Catalunya en l’índex de la FEGP gràcies al bon balanç en volum de mercat i activitat (7è del país) i en esperit emprenedor i dinamisme empresarial (8è), però patina molt en sosteniblitat social degut al seu desmesurat creixement demogràfic (41è de Catalunya, en sostenibilitat mediambiental (35è lloc) i en disponibilitat de pols de desenvolupament i infraestructures (40è lloc del país).


