Diversos municipis del Penedès celebraran aquest dissabte el Dia d’Europa
El 9 de maig es commemora aquesta jornada, que enguany coincideix amb el 40è aniversari de l’entrada de Catalunya i l’Estat espanyol a la Unió Europea
Aquest dissabte, 9 de maig, es commemora el Dia d’Europa, que enguany coincideix amb el 40è aniversari de l’entrada de l’Estat espanyol, i, per tant, de Catalunya, a la Unió Europea (UE). Per aquest motiu, diversos municipis del territori han organitzat un programa d’activitats per acostar la UE a la ciutadania des del municipalisme.
Un d’aquests actes ha estat, aquest dimarts a Vilafranca, la presentació d’un vídeo elaborat per set municipis de la xarxa EULC (Construir Europa amb les Autoritats Locals). Al vídeo hi participen els electes locals de Canyelles, Masquefa, Olesa de Bonesvalls, Olivella, Sitges, Vilanova i la Geltrú i Vilafranca del Penedès, que subratllen la importància de la UE com a eina de cooperació i oportunitats, compromesa amb els valors de la democràcia, la justícia social i la igualtat, entre d’altres.
Durant la presentació, la regidora de Relacions Internacionals de l’Ajuntament de Vilafranca, Àngels Dalmau, ha explicat que l’EULC és un grup de treball que pretén “connectar les institucions europees amb la ciutadania”. Segons Dalmau, en un moment convuls per a Europa, la unió dels municipis vol recuperar “els valors del vell continent”.
Actes a l’Alt Penedès
A Vilafranca, aquest dijous i divendres es projectarà la pel·lícula La hija pequeña a la sala Zazie del Casal, i dissabte s’instaŀlarà la bandera europea al vestíbul de l’ajuntament i al vespre s’iŀluminarà de blau la façana de la capella de Sant Joan. A les 19 h, l’escola de música M. Dolors Calvet farà un concert commemoratiu al claustre de Sant Francesc.
A Olesa de Bonesvalls també iŀluminaran edificis històrics de blau i a l’escola, com cada dijous de l’any, fora d’horari lectiu hi haurà la ‘Biblioteca europea’.
El Museu Pau Casals també el celebra
Al Vendrell, el Museu Pau Casals acollirà el mateix dia 9, a les 16.30 h, una conversa oberta al públic amb Bodil VAlero, exeurodiputada; Oliver Peña, director del Fons Català de Cooperació al Desenvolupament; Dolors Camats, directora de la Fundació Catalunya Europa, i Pau Solanilla, expert en reputació corporativa, geopolítica i diplomàcia. Posteriorment, a les 18 h, hi haurà un concert del grup Forum Voix Étouffées, amb les intepretacions de Lilya Chifman (violí), Pierre Verneyre (clarinet) i Thomas Tacquet (piano), que oferiran un repertori amb obres de Pau Casals, Robert Gerhard i altres compositors exiliats, en una proposta que uneix art, memòria i consciència europea.
Paral·lelament, la sala polivalent del museu acollirà l’exposició ‘Música prohibida: trajectòries de dones obstaculitzades’, impulsada pel mateix Forum Voix Étouffées, que explora les ‘veus silenciades, en referència als règims totalitaris del segle XX. L’exposició posa el focus en compositores del segle XX com Sofia Gubaidulina, Alma Rosé, Elsa Barraine, Grażyna Bacewicz i Henriëtte Bosmans, les trajectòries de les quals van estar marcades per dificultats i silenciaments. També connecta amb figures històriques com Clara Wieck-Schumann, Augusta Holmès, Alma Mahler i Florence Price, reivindicant el paper de les dones en la història de la música i contribuint a restituir les seves veus en el panorama cultural contemporani. Es podrà visitar en horari habitual del museu fins el 31 de maig.


