Valoració positiva de les autoritats sanitàries per la reobertura de l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès
El centre ja té ocupades dues terceres parts de la seva capacitat i es calcula que va patir un mínim d’1,5 milions d’euros en danys materials.
Les autoritats sanitàries del Penedès han fet aquest dijous una valoració positiva del procés de reobertura de l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès, tancat fins dilluns passat durant tres setmanes arran dels efectes de les inundacions per la dana del 12 de juliol.
Alba Brugués, directora dels Serveis Territorials de Salut al Penedès; Esther Catena, directora mèdica del Consorci Sanitari de l’Alt Penedès-Garraf (CSAPG); i Marta Olivé, cap territorial del SEM a la Regió Sanitària del Penedès, han coincidit a remarcar la posada en marxa del centre hospitalari en tot just aquestes tres setmanes i també han valorat positivament el procés de trasllat de pacients a l’hospital reobert, a més de tots els serveis que s’han pogut fer en altres equipaments mentre va romandre tancat l’equipament.
Durant tot aquest temps, segons han valorat en roda de premsa al mateix hospital, s’ha desplegat un dispositiu logístic i assistencial de gran complexitat per garantir la continuïtat de l’atenció sanitària a la població del territori, amb la implicació directa de centenars de professionals, equips tècnics, serveis d’emergències, ajuntaments i altres institucions. A tothom han volgut traslladar el seu “agraïment”, a més de fer extensiu aquesta gratitud a la població en general, per la seva comprensió de les dificultats que suposava haver de tenir l’hospital vilafranquí tancat.
Alba Brugués ha destacat, per exemple, que “Reobrir un hospital en tres setmanes, i fer-ho amb totes les garanties de seguretat, és una fita que posa en valor la força d’una xarxa assistencial ben coordinada. Aquest és un exemple de compromís col·lectiu, vocació de servei i capacitat de resposta en moments crítics.” Es tracta d’un fet que no s’havia produït a Catalunya en mig segle.
Un milió i mig d’euros en pèrdues provisionals
Pel que fa a la valoració econòmica dels danys ocasionats per l’aiguat del 12 de juliol, a la xifra dels 400.000 euros ja coneguda només per material emmagatzemat que es va malmetre, aquest dijous Alba Brugués ha apuntat la dada “estimada” d’un milió i mig d’euros. Això inclou els desperfectes tant en material fungible, com poden ser vacunes, com estructural. Amb tot, fins d’aquí a uns dies o potser setmanes no es podrà donar una nova xifra econòmica per danys de manera conclouent.
Aquest dijous també s’han donat diverses xifres de l’atenció dels pacients que van ser traslladats a causa del tancament de l’hospital. Com ja s’havia apuntat, eren 71 les persones ingressades a planta i a Urgències en el moment de l’aiguat. Algunes van poder ser donades d’alta, mentre que finalment van ser 57 pacients els derivats a altres centres hospitalaris. Aquest en va ser el llistat concret: Clínica Sant Josep Igualada: 2, H. Bellvitge: 4, H. Sant Boi: 3, H. Camils: 26, H. Igualada: 6, H. Vendrell: 4, H. Viladecans: 5, Policlínica Vendrell: 3, Sagrat Cor de Martorell: 2 i Ricard Fortuny de Vilafranca: 2. 9 persones van poder rebre l’alta ja sigui hospitalària, a domicili o a residències.
Els hospitals de referència mentre ha durat el tancament de l’Hospital de l’Alt Penedès han estat l’Hospital Residència Sant Camil pel que fa a hospitalització i urgències; l’Hospital Sant Antoni Abat per a urgències i diàlisi i el CAP Nord Vilafranca, que va romandre obert 24 hores per reforçar l’atenció urgent.
Activitat assistencial
A més, les autoritats sanitàries han recordat que durant les tres setmanes de tancament del centre hospitalari de l’Alt Penedès es va vetllar per donar continuïtat a l’activitat assistencial reforçant els equips i horaris d’atenció. Això va permetre reprogramar el 90% de les consultes externes, el 65% de les proves complementàries i el 60% de les intervencions quirúrgiques.
També s’ha mantingut el 100% de l’activitat del Servei de Rehabilitació, el 100% de l’activitat dels Hospitals Oncohematològics, el 100% de l’activitat del Servei de Valoració de Discapacitat i Dependències i el 100% de la dispensació ambulatòria de farmàcia.
Pel que fa al Servei de Diàlisi, l’Hospital Sant Antoni Abat ha assumit el 100% de l’activitat, podent donar cobertura total. Aquest servei tornarà a l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès l’1 de setembre.
I val a dir que s’han pogut mantenir unes xifres habituals de l’atenció a urgències, així com el percentatge d’ingressos des d’aquest servei. Entre el 14 de juliol i el 4 d’agost, per exemple, s’han atès un total de 7.441 urgències entre l’Hospital Residència Sant Camil i l’Hospital Sant Antoni Abat. Del total d’Urgències, 662 pacients van requerir ingrés hospitalari i només 5 pacients van ser traslladats a altres centres d’aguts.
Xifres d’activitat del SEM
Quant a l’activitat del Servei d’Emergències Mèdiques (SEM), la seva cap al Penedès, Marta Olivé, ha explicat que entre el dia de la dana i diumenge passat, 3 d’agost, a l’Alt Penedès es van registrar 1.685 incidències. Aquestes es van atendre segons la seva àrea bàsica de salut (ABS) de referència. Hi va haver un total de 761 pacients que van requerir un trasllat urgent, repartits entre 147 casos a l’ABS Vilafranca 1, 277 de l’ABS Vilafranca 2, 106 a l’ABS Penedès Rural Oest, 93 a l’ABS Penedès Rural Est i, finalment, 138 pacients són de l’ABS Sant Sadurní d’Anoia.
Pel que fa a les consultes telefòniques al 061 per dubtes sobre la situació personal de derivació d’urgència i reprogramació de visites arran del tancament provisional de l’hospital penedesenc, es van registrar 56 trucades, una xifra que Marta Olivé considera prou baixa.
El procés de reobertura
Finalment, aquest dijous s’ha informat que entre els dies 31 de juliol i el 4 d’agost es van fer les tasques de revisió d’instal·lacions, reposició d’estocs, trasllat d’equipaments i comprovació de sistemes informàtics per a la reobertura de l’hospital. Aquest va obrir portes finalment dilluns dia 4 a les 8 h, i ja va rebre el primer pacient a les 8.12 h. Tot el procés de trasllat va culminar a les 13.45 h, amb una bona coordinació d’ambulàncies i havent traslladat un total de 33 pacients des de l’Hospital de Sant Camil.
Com apuntàvem abans de la tornada del servei, s’ha reobert tot l’hospital excepte l’esmentat servei de diàlisi i dos dels 6 quiròfans disponibles al centre. Aquests són objecte de millora, com ja s’havia programat setmanes enrere.
Aquest dijous, als quatre dies de tornar a ser operatiu, la directora mèdica del CSAPG, Esther Catena, ha apuntat que hi ha les tres plantes d’hospitalització obertes i que aquestes es troben en uns 2/3 de la seva capacitat. Això vol dir una seixantena de pacients en un hospital d’uns 90 llits.
Finalment, val a dir que, a banda de les tasques de neteja i reposició del material afectat per l’aiguat, ja s’han iniciat actuacions de millora estructural al centre, que corresponen a la segona fase d’actuacions de millora, per augmentar la resiliència de l’hospital. Això vol dir, per exemple, treballs d’impermeabilització de cobertes, una millora del sistema de drenatge exterior i la reubicació d’algunes instal·lacions crítiques a zones menys vulnerables.


