L’aiguat va malmetre material sanitari emmagatzemat a l’Hospital de l’Alt Penedès per valor de 400.000 euros
L’equipament podria reobrir l’11 d’agost, segons una primera dada provisional apuntada en una reunió extraordinària del Consell Municipal de Salut.
Les pèrdues de material sanitari que hi havia al magatzem de l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès dissabte 12 de juliol, dia en què un fort aiguat d’entre 150 i 175 l/m2 va inundar diverses zones de l’equipament i des d’aleshores roman tancat, han estat valorades en 400.000 euros.
Aquesta és la primera xifra que es dona de danys materials ocasionats per l’aiguat a Vilafranca, segons es va explicar en la reunió extraordinària del Consell Municipal de Salut celebrada dijous passat a la tarda l’Edifici de La Fassina.
L’encarregada d’explicar la situació a l’hospital comarcal vilafranquí i operatius sanitaris derivats del tancament del centre va ser la gerent del Consorci Sanitari Alt Penedès-Garraf (CSAPG), Olga Farré. No va donar altres xifres perquè, fins aleshores, encara eren “molt provisionals”, es diu en l’acta de la reunió, a la qual ha tingut accés el 3d8.
A més del material sanitari del magatzem que va resultar inundat també van resultar afectats equips electrodomèstics que hi havia a la planta baixa, grups electrògens o bé aparells detectors d’incendis.
En la reunió del Consell Municipal de Salut també es va explicar tot el procés de trasllat dels 71 pacients que hi havia ingressats a l’hospital el 12 de juliol, 31 dels quals van ser traslladats a l’Hospital Sant Camil de Sant Pere de Ribes i la resta, a altres centres com a Igualada i el Vendrell, i en algun cas fins i tot a l’Hospital de Bellvitge.
Olga Farré també va explicar, per exemple, que el primer dilluns posterior a l’aiguat es va contractar un perit per avaluar els danys i fer els oportuns informes tècnics per a les companyies asseguradores; o que els pacients als quals se’ls envia un SMS per reprogramar visites a l’hospital reben un missatge per acudir al mateix centre vilafranquí, però que això és així perquè el missatge està automatitzat. Donat el cas, se’ls truca per telèfon per concertar la cita i excepcionalment no es té en compte la norma que quan un pacient deixa d’acudir dues vegades a una cita se’l dona de baixa.
3.450 urgències en menys de dues setmanes
A la reunió del Consell Municipal de Salut de Vilafranca també es va explicar que des del dia de l’aiguat fins el mateix dijous 24 de juliol -data de la reunió- s’havien atès 3.450 urgències entre el CAP Nord de Vilafranca i els hospitals Sant Camil de Sant Pere de Ribes i Sant Antoni de Vilanova i la Geltrú, 307 de les quals van requerir ingrés hospitalari, alhora que es van registrar 12 parts del Garraf i 12 del Penedès. Són xifres similars al número de pacients atesos l’any passat en el mateix període.
I una data provisional apuntada en la mateixa reunió de dijous passat a Vilafranca és que es treballa per poder reobrir l’hospital de cara a l’11 d’agost. “No és segur”, s’apunta en l’esmentada acta de la reunió, però sí que també es concreta que la reobertura de l’equipament sanitari serà “un dilluns per poder fer el trasllat en cap de setmana per no parar l’activitat assistencial”.
Com ja es va apuntar fa uns dies, la reobertura de l’equipament serà progressiva, per bé que quan obri l’activitat ambulatòria ja hauran d’haver obert les zones d’urgències, quiròfans i plantes d’hospitalització. “Així que s’obrirà gairebé tot sencer”, es va apuntar dijous.
Val a dir sobre la reobertura de l’hospital vilafranquí que aquells pacients que hi haurien d’estar només uns dies ja no s’hi traslladaran. Per tant, s’obrirà la zona d’ingressos amb pacients amb una previsió d’ingrés llarga o els recent ingressats en altres equipaments sanitaris.
Com també s’havia anunciat, no es posaran en servei tots els quiròfans, sinó que en funcionaran 4. Es faran les reformes ja programades fa temps en dos quiròfans i quan estiguin enllestits s’afrontaran els treballs de millora dels alters dos.
I quant al servei de diàlisi, la previsió és poder reobrir-lo el 2 de setembre.
Suport emocional als treballadors
Finalment, val a dir que en la reunió del Consell Municipal de Salut es va apuntar que en la mesura del possible l’empresa gestora de l’hospital ha intentat mantenir els mateixos horaris i torns laborals del personal -“i en la mesura del possible el seu lloc de treball”, va dir la gerent del CSAPG-, alhora que s’ha ofert “la possibilitat de facilitar permisos, canvis de vacances i hores de formació per aquells professionals que no es veien capacitats per venir a treballar o que la situació els superava”, es pot llegir en l’acta de la reunió.
Donat el cas, el CSAPG ha posat a disposició dels treballadors “un servei de suport emocional a través de la Fundació Galatea, sobretot veient el gran nombre de baixes que hem tingut aquests dies”.



