Té data de caducitat la Penjada d’Estelades?

18/07/2025 - 09:00h

La restauració de la façana de Santa Maria i la protecció d’un BCIN, dos obstacles que fan perillar una tradició de 30 anys.

La Llei 9/1993, de 30 de setembre, sobre el patrimoni cultural català diu en l’article 35, apartat 1f: “És prohibit de coŀlocar publicitat, cables, antenes i conduccions aparents a les façanes i cobertes del bé i de bastir instaŀlacions de serveis públics o privats que n’alterin greument la contemplació”, i en el 2c del mateix article assenyala: “És prohibit de coŀlocar-hi anuncis i rètols publicitaris. Els rètols que anuncien serveis públics, els de senyalització i els comercials han de ser harmònics amb el conjunt”. Són dos enunciats que xoquen amb un acte que enguany celebra els 30 anys com és la Penjada d’Estelades per festa major a la façana principal de la basílica de Santa Maria, un conjunt patrimonial que el juny del 2014 va ser declarada bé cultural d’interès nacional (BCIN) en la categoria de monument històric.

La postura de la parròquia

Perilla la Penjada d’Estelades aquesta festa major? La resposta des de la parròquia de Santa Maria és clara i contundent. “No”. Així s’ha expressat el rector de Santa Maria, mossèn Xavier Aymerich. No obstant això, apareix un possible problema per la festa major del 2026 i és que les obres de restauració de Santa Maria han d’acabar amb la façana principal. No hi ha dates encara d’inici, però la rentada de cara de la basílica passarà entre moltes altres accions per netejar la façana, i això comportarà extreure els claus d’on pengen les dues grans estelades cada festa major. Aymerich ha explicat al 3d8 que els arquitectes encarregats de la restauració han advertit que un cop restaurada la façana principal no s’hi podrà penjar cap mena de pancarta o similar. De fet, en aquest context el rector de Santa Maria ha explicat que enguany se celebra l’Any Jubilar i també els 325 anys de l’arribada de les relíquies de sant Fèlix i que des de la parròquia es va suggerir la idea de penjar ambdues pancartes en alguna de les façanes de la basílica, un fet que des de Cultura de la Generalitat es va prohibir de totes totes.

Un futur incert

I aquí és on apareix el tema de la Penjada d’Estelades i la possible negativa per part de Cultura que en un futur es puguin penjar. Què passarà més endavant? A hores d’ara ningú ho sap. Si bé des de la parròquia argumenten la llei abans esmentada. Fins ara s’ha mantingut algun primer contacte entre les dues parts on s’ha exposat la realitat i la problemàtica. Un contacte que tindrà continuïtat a l’octubre amb una nova trobada d’ambdues parts.

Deixant a banda el tema de les estelades i davant d’algunes informacions que apuntaven que també perillava el Ball de foc com també els focs d’artifici de l’Entradeta i l’Entrada de Sant Fèlix, el rector de Santa Maria ha estat taxatiu. “Quan es van fer les obres de la teulada es va deixar una franja sense teules per poder-hi passar per coŀlocar tota la pirotècnia. A més, els campanarets estan protegits per dintre i tot està dins de la normativa vigent”.

En definitiva, el problema únic és la imatge d’un BCIN on avui dia no es poden penjar cap mena de pancarta o tot el que s’hi pugui assemblar.

Oberts a parlar i escoltar

Des de l’entitat organitzadora de l’acte, la Barraca, Marta Soler recorda que la Penjada d’Estelades és un acte cultural amb molts anys d’història, que es remunta més enllà dels 30 anys que compleix enguany i en el qual s’implica el conjunt de l’esquerra independentista. Pel que fa als possibles efectes de l’aplicació de la Llei del patrimoni cultural català sobre l’organització de l’acte, Soler es limita a dir que la intenció és continuar fent la Penjada d’Estelades, i per aquest motiu, afirma, “estem oberts a parlar i escoltar totes les opinions”. En qualsevol cas, des de l’organització s’apel·la a “la voluntat de permetre o no” dur a terme un acte “molt arrelat a Vilafranca”.

També et pot interessar

Comentaris

1336