Jornada caòtica a la xarxa de trens per les obres de Sant Vicenç i un conflicte laboral

Centenars de passatgers a la zona dels busos per al servei alternatiu ferroviari a Cunit (Foto: ACN)
01/03/2025 - 20:50h

Aquest dissabte s’han produït grans aglomeracions de passatgers a l’estació de Renfe de Cunit.

La indignació ha marcat la jornada d’aquest dissabte al conjunt de la xarxa ferroviària, especialment a Rodalies i regionals sud. La coincidència de la celebració de Carnaval, les obres a l’estació de Sant Vicenç de Calders i un “conflicte laboral” han comportat retards i supressions de trens, a més d’aglomeracions a Cunit.

La imatge d’andanes plenes s’ha repetit al llarg del dia, amb passatgers que han hagut d’esperar més de dues hores l’arribada d’un tren. “Estem farts que hi hagi viatgers de primera i tercera”, ha lamentat Jordi Parisi, que volia anar a Reus. La plataforma Dignitat a les Vies i el tinent d’alcalde de Cunit Jaume Casañas han coincidit en assenyalar que la situació s’hauria pogut evitar posposant l’operativa per a més endavant.

La imatge d’andanes plenes s’ha anat repetint al llarg del dia a l’estació de Cunit, on aquest dissabte s’ha viscut una complicada jornada de gestió ferroviària plena de “retards generalitzats” i supressions de trens. Entre els factors que han tingut un impacte en aquesta casuística es troben les obres a l’estació de Sant Vicenç de Calders -que deixen sense circulació ferroviària l’equipament fins dilluns a la tarda-, la celebració de Carnaval i un “conflicte laboral” amb els maquinistes, qui lamenten no haver estat notificats amb antelació sobre els canvis en els horaris laborals.

De fet, la rua de Carnaval a Cunit programada per a aquest dissabte a la tarda ha obligat a ubicar els autobusos del servei alternatiu de Renfe per carretera en una esplanada pròxima a l’estació, però amb dificultats d’accessibilitat per a persones amb mobilitat reduïda.

Així ho ha denunciat la plataforma Dignitat a les Vies, qui ha assenyalat que per anar a buscar els autobusos amb què continuar els seus trajectes, els usuaris havien de baixar escales o bé recórrer uns dos quilòmetres per la carretera.

Segons l’entitat, es tracta d’una qüestió que ja van posar sobre la taula en el moment en què es va plantejar el pla per aquest cap de setmana. En la mateixa línia, Anna Gómez, membre de l’entitat, ha remarcat que la situació viscuda aquest dissabte s’hauria pogut evitar. Entre les alternatives, Dignitat a les Vies ha apuntat que s’hauria pogut canviar de data, d’estació i reforçar la informació de cara als usuaris.

Una visió compartida també pel primer tinent d’alcalde de Cunit, Jaume Casañas, qui ha remarcat que la situació s’hauria pogut gestionar diferent. “Nosaltres els hi vam dir, que no era el cap de setmana -per fer-ho-, i no els ho vam dir aquesta setmana, sinó fa sis mesos quan van presentar el pla”, ha subratllat.

Desesperació, indignació i desorientació

Entre els passatgers, la indignació, desesperació i desorientació han estat palpables al llarg del dia. Malgrat que teòricament la freqüència de pas de trens havia de ser cada vint minuts, en diverses ocasions els usuaris han hagut d’esperar més de dues hores per veure arribar el comboi a l’estació.

Davant d’aquesta situació, alguns han optat per marxar de l’andana i buscar altres opcions per arribar al seu destí. És el cas de la Júlia Cendra i l’Anna Martín, qui pretenien anar de Cunit a Cubelles (Garraf) amb tren per celebrar Carnaval.

Davant l’anunci d’una hora més de retard del seu tren, han decidit buscar un taxi per arribar al seu destí. En canvi, d’altres, com la K, que havia d’assistir a una classe de ball a Barcelona, han desistit i han tornat a casa. “Prefereixo anar cap a casa, perquè quan hagi de tornar, tindré de nou el mateix merder”, ha criticat.

“És una vergonya que es gestioni així, i més coincidint amb Carnaval”, ha afegit en Martí Marín.

Si bé el personal de Renfe present a l’estació de Cunit explicava com arribar a la zona on hi havia els autobusos per fer el transbord previst amb l’ús d’altaveus, la rua de Carnaval iniciada a mitja tarda ha embolcallat totes les indicacions, complicant encara més la situació.

Lament de Renfe

En relació a aquesta situació caòtica, la companyia Renfe ha emès un comunicat aquest dissabte al vespre en el que diu que la situació, sobretot pel ‘conflicte laboral’, també afecta la provisió de trens a tallers i tindrà repercussions a la programació del servei en dies laborables.

“A més, a causa d’aquesta situació laboral, s’ha hagut de suspendre el reforç programat entre Sitges i Barcelona per aquesta nit de Carnestoltes”, diu la companyia.

El comunicat també remarca: “Renfe lamenta que aquest fet estigui afectant els usuaris de Rodalies justament quan està en marxa un Pla d’Acció amb mesures urgents que inclouen importants actuacions estructurals i organitzatives per millorar substancialment el servei actual. Tots els departaments de Rodalies estan treballant intensament aquests dies per oferir el millor servei davant les afectacions dels treballs en el corredor mediterrani”.

Val a dir, finalment, que Renfe ha posat en marxa aquest diumenge un dispositiu per “minimitzar” les afectacions a l’R2 sud i l’R4 per la “conflictivitat laboral” amb l’objectiu de reduir els retards i les cancel·lacions de trens (ahir dissabte les demores van ser de més de 30 minuts de mitjana i es van suprimir fins a 106 combois).

La companyia detalla que s’ha disposat de més personal de reserva, s’ha reforçat el personal del centre de gestió d’operacions i personal d’informació i que també s’han activat equips de coordinació. A primera hora del matí, a les 9.30 hores, no constaven trens cancel·lats ni tampoc retards “significatius” a l’R2 sud i l’R4.

Malgrat aquestes mesures, Renfe ha mantingut suspès el reforç previst aquest cap de setmana entre Barcelona i Sitges amb motiu del Carnaval.

També et pot interessar

Comentaris

1336