“El nostre compromís amb l’ecològic no és només una qüestió de normativa, sinó de filosofia”

09/10/2024 - 15:08h

Entrevista a Joaquim Tosas, director general del Grup d’alimentació Sumarroca.

Joaquim Tosas és el director general del Grup d’alimentació Sumarroca, i amb aquest directiu hem conversat sobre el lideratge estratègic, la visió global i el compromís amb la sostenibilitat en el sector vitivinícola i alimentari, impulsant el creixement econòmic a través de la innovació i la qualitat.

Com ha viscut Sumarroca aquesta verema?

Aquesta collita ha estat un gran repte per a la pagesia. La combinació de la sequera persistent, el míldiu i l’impacte del mosquit verd ha fet que caiguin els rendiments i hi hagi un grau alcohòlic més baix del que esperàvem. Així i tot, des del celler ho afrontem amb la resiliència que ens defineix definint les estratègies necessàries per adaptar-nos ràpidament en un context de mercat global molt atomitzat.

Treballeu en ecològic, oi?

Sí, treballem en ecològic des de fa molts anys. Com sabeu, en ecològic és clau la prevenció, ja que, en no poder utilitzar tractaments de síntesi química, hem d’anticipar-nos a les possibles amenaces per a la vinya. A més, el pla estratègic de la DO Penedès defineix que per al 2025 el 100% de la vinya inscrita haurà de ser ecològica, igualment el cava Reserva i Gran Reserva que són els que elaborem a Sumarroca.

Per a nosaltres, aquest compromís no és només una qüestió de normativa, sinó de filosofia. Volem continuar cuidant la terra tal com ho hem fet durant dècades, mantenint la seva biodiversitat i treballant en harmonia amb el nostre entorn.

Quins valors diferencien la marca Sumarroca?

A Sumarroca som somiadors. Ens guien tres grans pilars: la sostenibilitat mediambiental, la sostenibilitat econòmica i la sostenibilitat social. Disposem de 400 hectàrees de finca, i som conscients que el territori és un tresor que hem de preservar. Aquesta terra i la biodiversitat que hi viu ens permeten elaborar productes de gran qualitat, tant en vins com en altres categories. Però res d’això seria possible sense una eficient gestió de negoci i un gran equip. El nostre equip és clau per assolir els grans èxits i fites que ens proposem any rere any.

Sí, l’equip en una organització sempre és peça clau…

Absolutament. Estem orgullosos de comptar amb un equip que coneix molt bé el territori local, amb perfils professionals molt transversals. Aquesta combinació ens ha portat a assolir grans fites, com els recents reconeixements al CSWWC –el referent mundial en escumosos–, amb dos ors el Gran Reserva i el Rosé Sumarroca, o Decanter, que ens ha puntuat amb un 97 el nostre Núria Claverol Homenatge. I tècnicament, també hem desenvolupat projectes ambiciosos com el Letargia, un cava de llarga criança, i la nostra gamma de caves i vins naturals de mínima intervenció.

Què penses de la presència dels vins penedesencs al món?

El Penedès, però en especial la varietat xareŀlo, és cada vegada més reconegut internacionalment.

Aquesta varietat s’ha convertit en una de les nostres senyes d’identitat, destacant-ne el seu caràcter únic. El mateix passa amb la nostra línia d’olis, en què varietats com l’arbequina i l’arbosana també gaudeixen d’un reconeixement mundial.

Olis a Grup Sumarroca?

Sí, sota el paraigua de Finca Molí Coloma treballem amb finques pròpies i de tercers amb control rigorós del cultiu per elaborar olis extra verges d’altíssima qualitat. Ara mateix tenim un projecte molt emocionant, una nova finca de 400 hectàrees d’oliveres de secà amb diferents varietats. Aquest projecte ens permet continuar explorant l’oli d’oliva com a part del nostre compromís amb la innovació i la sostenibilitat.

Amb quines varietats treballeu?

Treballem amb varietats com l’arbequina i l’arbosana. De fet, l’arbosana va ser recuperada al Penedès per la família Sumarroca, i avui en dia és una de les nostres varietats estrella. També estem treballant

amb la varietat lecciana, un creuament de leccino italià i arbosana penedesenca, que ha tingut un fort reconeixement internacional i que ha estat considerat com un dels 10 millors olis del món al Top Evooleum d’olis verges extra de producció limitada. Com us deia, som somiadors, somiadors inquiets.

Què penses de les tendències de consum actual en relació amb els vins i caves?

Veiem una major demanda de vins més frescos i amb menys graduació alcohòlica, cosa que va de la mà amb una consciència creixent per cuidar la salut. Aquesta tendència s’alinea amb la filosofia que tenim en altres categories de producte del nostre grup d’alimentació, com les conserves de llegums i verdures de la nostra marca Aranca. La tendència healthy, els aliments amb alta proteïna i el consum vegà són cada cop més populars, i nosaltres apostem per oferir opcions saludables, fàcils de preparar i amb un alt valor nutricional. Així, fem que el menjar ràpid pugui ser també saludable. I també apostem aquí per la proximitat, amb productes km 0 com el cigronet de l’Anoia, la llentia de la Segarra o el fesol de Santa Pau.

Fàcil i sa, oi?

Exactament. Aquest mes i el pròxim podreu veure una campanya que s’emetrà per TV3 en diferents franges que justament posa l’èmfasi en aquest aspecte: fer que sigui fàcil menjar sa i de qualitat. És un repte, però també una oportunitat, perquè els consumidors cada vegada valoren més aquest tipus de proposta.

Moltes potes dins del món de l’alimentació…

Sí, treballem amb vins i caves amb Sumarroca i Núria Claverol, amb Finca Molí Coloma per als olis i amb Aranca per a les conserves vegetals i els llegums, però en totes les categories hi ha un nucli comú: elaborar productes respectuosos i honestos, amb identitat pròpia.

També et pot interessar

Comentaris

1336