El Centre Ricard Fortuny ampliarà i renovarà els seus espais per a un millor confort i atenció als usuaris

D’esquerra a dreta, Francesc Ferrer, president del CSSV; Josep Mayoral, president del Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC); Francisco Romero, alcalde de Vilafranca del Penedès; Elisabeth Rutllant, gerent del CSSV i Olga Mato, directora assistencial del CSSV.
09/04/2024 - 09:24h

El centre disposarà de 32 noves habitacions dobles i passarà de tenir 6 habitacions individuals a 70.

La Junta de Govern del Consorci Sociosanitari de Vilafranca del Penedès (CSSV), format per l’Ajuntament de Vilafranca del Penedès i el Consorci de Salut i Social de Catalunya (CSC), ha donat llum verda al projecte d’ampliació i renovació del Centre Ricard Fortuny, que integra un centre sociosanitari i una residència de persones grans. Així ho han anunciat aquest dilluns l’alcalde del municipi, Francisco Romero; el president del CSC, Josep Mayoral, i el president del CSSV, Francesc Ferrer, que han avançat alguns detalls del projecte.

Segons han explicat, el projecte suposarà una ampliació i renovació dels espais que proporcionarà un major confort i intimitat a les persones ingressades o residents i a les seves famílies, i que millorarà, al mateix temps, les condicions de treball dels professionals.

En concret, el projecte preveu l’ampliació del centre en dos nous mòduls, de quatre plantes cadascun, en què s’habilitaran 32 noves habitacions dobles. Això permetrà un increment de les habitacions individuals als actuals espais, les quals passaran de 6 a 70. D’aquesta manera, es disposarà d’un total de 184 habitacions, més de la meitat de les quals comptarà amb un espai òptim per a l’estada dels usuaris i famílies, així com per al treball dels professionals.

En aquest sentit, es farà un salt qualitatiu a l’hora de donar resposta a les necessitats quotidianes i de confort dels usuaris. Cal tenir en compte que un 36% dels pacients i un 51% dels residents del Ricard Fortuny són dependents i requereixen, per tant, ajuda per enllitar-se, aixecar-se del llit, menjar o per a la higiene personal. A més, el 45% dels usuaris del centre porten cadira de rodes i, en el cas dels residents, el 29% requereix una grua per mobilitzar-los, fet que requereix habitacions àmplies que facilitin els desplaçaments de manera autònoma o les maniobres dels professionals que els atenen.

Durant la presentació del projecte, també s’ha assenyalat que l’ampliació i l’increment de les habitacions individuals farà que el centre estigui més preparat en cas que es tornés a viure una situació de pandèmia, ja que permetria una millor sectorització dels espais i facilitaria els aïllaments.

Es preveu que el projecte d’ampliació i renovació dels espais suposarà una inversió de 4,1 milions d’euros, que afrontarà el CSSV amb recursos propis, sense finançament extern. A partir d’ara, es començarà a treballar en els plecs tècnics del projecte arquitectònic, amb l’objectiu de treure’l a licitació pública abans de l’estiu i poder licitar i iniciar les obres el 2025. S’estima que les noves instal·lacions estaran acabades a mitjan 2027.

Altres millores previstes

L’ampliació i renovació dels espais se suma a altres millores que està duent a terme el CCSV per millorar l’atenció i el benestar a les persones usuàries. Entre elles, la renovació completa del sistema de climatització, que permetrà regular la temperatura de forma individualitzada, especialment a les habitacions, i que es preveu finalitzar aquest mes de juny. Enguany també finalitzarà la renovació del sistema de trucada pacient-infermera a totes les habitacions del centre

Així mateix, hi ha prevista la instal·lació d’un quart ascensor, més gran que els actuals, que facilitarà el desplaçament de llits i altres elements, i que millorarà, alhora, la mobilitat d’usuaris, visites i professionals. També s’habilitaran terrasses cobertes a la Unitat de Psicogeriatria, per ampliar els espais exteriors destinats al benestar dels pacients, i es duran a terme reformes a la cafeteria.

Finalment, el Centre Ricard Fortuny té prevista la instal·lació de plaques fotovoltaiques, que permetran disminuir la despesa energètica i reduir, alhora, l’impacte ambiental. D’aquesta manera, l’entitat continuarà avançant en el seu objectiu de convertir-se en una organització sostenible.

Tots aquests projectes de millora s’emmarquen en el Pla estratègic 2024-2026, dut a terme mitjançant un procés participatiu, en què s’han pogut recollir les inquietuds i propostes de professionals del CSSV i dels ciutadans de Vilafranca.

L’alcalde de Vilafranca, Francisco Romero, ha explicava que una de les primeres accions des que va assumir l’alcaldia va ser plantejar la necessitat de posar al dia el Centre Ricard Fortuny, “un equipament essencial per a la cohesió social i el benestar a Vilafranca i comarca, recollint les propostes tant dels equips professionals com dels usuaris. Estic content perquè ha estat una prioritat compartida amb els nous presidents tant del Consorci Sociosanitari de Vilafranca com del Consorci de Salut i Social de Catalunya”.

Sobre el Consorci Sociosanitari de Vilafranca (CSSV) El Consorci Sociosanitari de Vilafranca del Penedès és una entitat de caràcter públic d’àmbit local que ofereix una atenció integral sanitària i social, de qualitat i sostenible, a persones grans, amb malalties cròniques i/o fragilitat, per millorar el seu benestar físic, emocional i social.

Es va constituir el 2002 i està integrat en el Sistema Integral Sanitari d’Utilització Pública de Catalunya (SISCAT), com a proveïdor del Servei Català de la Salut i acreditat pel Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya. Com a referent en l’atenció especialitzada a persones amb malalties cròniques i amb pèrdua de l’autonomia personal, té com a missió aplicar un model d’excel·lència centrat en la persona.

Per Esquerra la notícia és positiva però poc ambiciosa

ERC-100xCent Vilafranca es felicita “perquè les nostres tesis sobre la necessària inversió dels romanents generats en els darrers exercicis vagin en la línia d’augmentar el confort dels i les pacients”.

Malgrat aquesta realitat, des d’ERC creuen que és una oportunitat perduda per engegar un projecte més ambiciós. Posen de manifest, tal i com es va situar a la presentació pública que es redistribueixen els espais, esdevenint més confortables pels usuaris, però no es genera més activitat ni hi haurà més places.

Vilafranca i comarca hauran de fer front a una població cada cop més envellida i caldrà un increment de places al Ricard Fortuny. Els republicans consideren que s’ha “perdut l’oportunitat d’incrementar la complexitat dels tractaments (amb aguts i sub aguts) que drenarien considerablement l’atenció Sanitaria”.

També posen de relleu que un increment d’espais com el previst sense un projecte d’innovació tecnològica que l’acompanyi i un pla de millora de les condicions dels professionals acabarà sent un pedaç a una situació complicada pels treballadors.

També et pot interessar

Comentaris

1336