Apostant per la defensa de la biodiversitat

09/05/2023 - 16:21h

El col·legi Sant Ramon i l’escola La Parellada de Santa Oliva promouen l’educació alimentària i ambiental amb els alumnes de primària

El col·legi Sant Ramon de Vilafranca s’ha afegit aquest any com a escola al Projecte Psicoeducatiu Km0/Slow Food Education Network, que promou i desenvolupa l’educació alimentària i ambiental, introduint la sensorialitat i el gust com a punt de partida cap als valors de proximitat i sostenibilitat.
La protagonista del projecte ha estat l’escarola perruqueta, una varietat més petita però més tendra d’aquesta hortalissa. A l’octubre, els alumnes de primària en van plantar les llavors i, amb paciència i l’ajuda d’un avi de l’escola, les han estat cuidant i les han vist créixer. A l’abril van poder collir les primeres escaroles, i el més important és que les van poder tastar. I és que fa uns dies es va acostar a l’escola Joan Martínez, xef de Cal Ticus, de Sant Sadurní, i aquesta setmana ha estat el torn de l’Oriol Llavina del Cigró d’Or de Vilafranca per elaborar unes truites d’escarola. No van faltar voluntaris per trencar i batre els ous i sucar pa amb tomacons.. No van faltar voluntaris per trencar i batre els ous i sucar pa amb tomacons.

L’experiència va acabar amb una opinió unànime: era la millor truita d’escarola que havien tastat mai! Apropar els infants a una cuina de qualitat, propera i viscuda és l’objectiu d’aquesta proposta que es fa des dels valors propis del moviment Slow Food, que promou la divulgació de la cuina de la zona i defensa la biodiversitat i la sostenibilitat.

L’escarola perruqueta i Slow Food

Slow Food Garraf-Penedès, arrenca aquest curs de la mà de la mestra i psicòloga especialitzada en musicoteràpia i trastorns alimentaris Anna Raventós. Un projecte per promoure i desenvolupar l’educació alimentària i ambiental a les escoles, introduint la sensorialitat i el gust com a punt de partida per cercar els valors de proximitat, sostenibilitat i la preservació de la biodiversitat. La prova pilot s’ha iniciat al col·legi Sant Ramon de Penyafort de Vilafranca i també a l’escola La Parellada, de Santa Oliva, que des del setembre hi està treballant.

Raventós és del parer que, en general, als menjadors escolars es menja “bastant malament”. Ara es dedica en cos i ànima a aquest programa educatiu que ha adaptat ella mateixa i que vol exportar al màxim d’escoles del territori. La idea li surt quan un dia, una conferència del fundador del moviment Sloow Food, Carlo Pedrini a la Fundació Alicia, li va fer obrir els ulls que l’educació alimentària seria la nova pedagogia del 2023. Raventós va estar treballant uns anys al País Basc i allà va conèixer un projecte al voltant de la ‘lechuga Martina’ que tenia com a gran objectiu preservar i conservar aliments que estan en perill d’extinció o que el territori ha deixat de cultivar. Va ser quan llavors li va aparèixer el nom d’escarola perruqueta, una escarola més blanca i dolça que si bé de gust és bona, presenta més complicacions a l’hora de ser cultivada.

El projecte es divideix en tres fases. Primer els alumnes planten l’escarola a l’hort de l’escola. En paraŀlel fan una activitat que gira al voltant d’un conte sobre l’escarola; la següent tasca és fer seguir el creixement de les verdures i, quan ja són prou grans, collir-les per cuinar-les.

També et pot interessar

Comentaris