La línia R2 Sud de Rodalies, afectada pels efectes d’una avaria fins d’aquí “tres o quatre setmanes”
Una incidència a Gavà probablement causada per un llamp trasvalsa el trànsit ferroviari per la línia que travessa la costa del Baix Penedès
Aquest dimarts es va produir una avaria en el sistema de senyalització de Gavà que va afectar la circulació de trens per la línia R2 Sud de Rodalies de Renfe, la que travessa la costa del Baix Penedès amb inici a l’estació de Sant Vicenç de Calders. Això va provocar retards i també cancel·lacions de combois, amb la previsible afectació de la normalitat per a milers de viatgers, molts dels quals penedesencs que han d’agafar diàriament el tren per anar a treballar o a estudiar a Barcelona.
Aquesta incidència a la R2 Sud és “greu” i la circulació de trens no tornarà a recuperar la normalitat fins d’aquí “tres o quatre setmanes”, segons va afirmar el mateix dimarts el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Xavier Flores.
“És de les pitjors incidències que pots tenir: et deixa a cegues en el control de trens i la seguretat”, va reconèixer Flores, en una atenció als mitjans des de l’estació de Barcelona-Sants. “La millora serà progressiva. Si avui s’ha aconseguit que circulin dos trens per sentit i hora, demà dimecres el pronòstic és que s’augmenti la freqüència als tres trens per sentit i hora”, va avançar aquest dimarts el secretari d’Infraestructures, que va apuntar a la caiguda d’un llamp com la causant de l’avaria al sistema de senyalització de Gavà.
“L’avís es va rebre cap a les 21 hores d’ahir dilluns per un problema a la catenària a la via 3 de Gavà”, va detallar Flores, que va reiterar que la principal hipòtesi és que la incidència fos provocada per l’impacte d’un llamp. “La mala sort va ser que la catenària caigués precisament sobre el quadre del sistema de senyalització i s’iniciés un incendi. Va anar de cinc o sis metres”, va lamentar el secretari general d’Infraestructures.
“Es va cremar tot el quadre de comandament de Gavà i es van danyar diversos sistemes auxiliars. Això afecta la senyalització i, de retruc, la circulació de trens”, va constatar Flores, que va parlar d’una situació de “bloqueig telefònic” a l’R2 sud.
“Volem escurçar terminis”
“Només es podrà anar millorant poc a poc. Demà serà millor que avui, i així progressivament”, va avisat el secretari general d’Infraestructures, que va afirmar que l’ens ferroviari Adif i la companyia Renfe hi destinaran tots els recursos humans i tècnics necessaris.
“En tres o quatre setmanes creiem que la situació es podrà normalitzar. Però volem escurçar terminis”, va puntualitzar Flores, que va recordar que una incidència similar es va produir fa poc a València i una altra fa més anys a Mollet del Vallès. “Una persona usuària ha de saber que demà circularan tres trens per hora i sentit (la meitat de l’oferta habitual) i que s’aturaran a totes les estacions”, va voler deixar clar el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports.
“O sigui, hi haurà trens aproximadament cada 20 minuts. A partir dels propers dies intentarem homogeneïtzar el servei i anar incrementant els combois”, va concloure Flores, que va estar acompanyat de la directora de Rodalies, Mayte Castillo; el subdirector d’Operacions Nord-est d’Adif, Alfonso Ruiz; i el subdirector de Circulació, Antonio Prim.