La marxa lenta per reclamar una C-32 gratuïta col·lapsa l’autopista

La C-32 col·lapsada al municipi de Vilanova i la Geltrú (Garraf) (Foto: Albert Segura/ACN)
05/02/2023 - 21:44h

Mig centenar de vehicles han participat aquest diumenge en la protesta en sentit nord entre Vilanova i la Geltrú i Sitges

Mig centenar de vehicles han participat aquest diumenge en la marxa lenta convocada pels principals agents polítics, econòmics i veïnals del Garraf i el Baix Penedès per reclamar la gratuïtat de l’autopista C-32 per als viatges d’anada i tornada fets en un mateix dia.

Els vehicles s’han concentrat a Vilanova i la Geltrú i han accedit a la C-32 fins a Sitges, on han ocupat tots els carrils en sentit nord i han reduït la velocitat fins a provocar un tap que s’ha allargat una mitja hora.

Els convocants denuncien que els veïns i empreses de la zona són els únics de Catalunya que han de pagar de manera forçada per fer ús d’una via ràpida, donat que no contemplen la carretera C-31 com alternativa, i avancen la intenció de dur properament la seva protesta a Barcelona.

La movilització s’entén com una petició del territori per obtenir una igualtat en el dret a la mobilitat i que això no suposi un greuge en comparació amb altres zones del país. “No som aquí per un caprici, tothom ho veu, no pot ser que haguem de pagar fins a 25 euros per anar i tornar de Barcelona, i no es tracta de pagar més o menys, es tracta de no pagar, com a la resta del país”, ha destacat Jaume Casañas, alcalde de Cunit i portaveu de la plataforma Penedès Marítim.

En aquest sentit, assegura que el pla de bonificacions que ha establert el Govern és “insuficient” per als usuaris de la zona. “S’ha apujat un 8% el preu del peatge i es bonifica un 10%, això és fer-se trampes al solitari”, afegeix. 

La presidenta del Consell Comarcal del Garraf, Mònica Gallardo, destaca de la seva banda, a més, que no és una petició d’un sol sector, sinó unànime. “Avui no som aquí representats els alcaldes del territori i els presidents dels dos Consells Comarcals, sinó també sindicats majoritaris, la patronal, la Federació d’Empresaris del Gran Penedès, la universitat i el consorci sanitari, a més de les associacions de veïns”, ha destacat. 

“Això no va de colors polítics o de partits, va d’una necessitat urgent del territori”, ha destacat.

Alguns dels convocants de la marxa lenta a la C-32 (Foto: Albert Segura/ACN)

Mitja hora de retencions

Convocants i Mossos d’Esquadra han establert les bases de la marxa lenta, que ha arrencat pocs minuts després de les 17h a la Ronda d’Europa de Vilanova i la Geltrú amb l’acord que no es rebaixaren els 60 km/h en una via amb velocitat màxima de 120 km/h. Tot i això, el volum de vehicles participants han anat fent efecte acordió, i mica en mica s’ha anat alentint la marxa a mesura que aquesta avançava per la C-32.

Els vehicles han establert un recorregut que acabava a Sitges, però passat Sant Pere de Ribes la lentitud amb què s’ha circulat ha provocat un tap en sentit nord. Això ha fet que durant una mitja hora la carretera hagi quedat col·lapsada, si bé no s’ha aturat totalment el trànsit en cap moment.

Els Mossos d’Esquadra han encapçalat l’inici i el final de la marxa amb vehicles logotipats, a la vegada que un helicòpter del cos ha controlat la mobilització des de l’aire.

La Generalitat aposta pels descomptes

El Departament de Territori de la Generalitat ha rebutjat la gratuïtat dels peatges encara existents a Catalunya –que depenen de la mateixa Generalitat– per l’impacte pressupostari de la mesura i pel fet que “es desviaria de les polítiques de descarbonització de la mobilitat” i d’incentiu del transport públic.

Fonts de la conselleria han valorat així la protesta que aquest diumenge ha tallat l’autopista C-32 al Garraf, però també amb participació d’agents polítics i econòmics del Baix Penedès. Segons el Govern, les polítiques de mobilitat sostenible són “prioritats” de l’executiu i per això defensa el pagament per ús de les infraestructures viàries.

La Generalitat ha defensat els descomptes que preveu aplicar a partir del mes de març a aquesta via i que faran que els usuaris del peatge de Vallcarca (Sitges) paguin “menys del que pagaven l’any 2005, fa gairebé 20 anys” i que el tram de Cubelles (Garraf) a Calafell (Baix Penedès) sigui gratuït.

L’alliberament total dels peatges, argumenta la conselleria, se sumaria als prop de 50 milions d’euros que ja assumeix la Generalitat en concepte de bonificacions, descomptes i reduccions de les tarifes.

També et pot interessar

Comentaris