El malson de Rodalies

(FOTO: ACN)
27/09/2022 - 11:00h

El darrer any, la línia R4 és la que ha patit més afectacions, amb seixanta dies en què s’ha registrat alguna incidència important

El que hauria de ser una anècdota ja s’ha convertit en costum. Els retards i les incidències que acumula setmana rere setmana el servei de Rodalies Renfe és un malson per als que han de fer ús d’aquest mitjà de transport. Les xarxes socials s’omplen cada dia de queixes de viatgers que denuncien la precarietat d’una xarxa ferroviària, que ha esdevingut un veritable mal de cap per als governants del país, i també per als del Penedès.

El territori és, de lluny, una de les zones on el servei de Rodalies registra més afectacions. Segons una anàlisi del programa Planta baixa, de TV3, l’R4 –que enllaça Sant Vicenç de Calders amb Manresa– ha patit en el darrer any alguna incidència, com a mínim, seixanta dies. Les dades s’han extret dels missatges que Rodalies publica a les xarxes socials quan hi ha alguna afectació.

Amb aquestes xifres, l’R4 és, a molta distància de les següents, la línia que més incidents acumula. Després hi ha l’R1 i l’R3, amb 38 i 36 dies amb afectacions al llarg del darrer any.

Tot i no ser un dels traçats més afectats per retards o anomalies en el servei, l’R2 –l’altra línia que travessa el Penedès– també és una habitual en les piulades de Renfe que avisen d’irregularitats. Divendres 16 de de setembre va tornar a ser una jornada negra per als usuaris d’aquest servei. Una avaria entre Sant Vicenç de Calders i Vilanova (R2 Sud) va obligar els combois a circular per via única, amb retards que van superar els 60 minuts en moments puntuals.

L’afectació es va produir a primera hora del matí i no es va resoldre fins al migdia. Els viatgers del Baix Penedès van ser dels més afectats per la incidència.

Durant la mateixa jornada de divendres, també hi va haver retards a les línies R4, R13, R14, R15, R16 i R17.

Reaccions polítiques

Els problemes constants que genera el servei de Rodalies a Catalunya fa temps que són en boca de tots els polítics. Amb motiu de l’avaria a l’R2, va ser el vicepresident de la Generalitat i conseller de Polítiques Digitals i Territori, Jordi Puigneró, que va carregar contra Renfe.

El vicepresident va titllar de “desastre” la situació que viuen diàriament milers d’usuaris de Rodalies, i va tornar a criticar la gratuïtat dels títols de transport proposada pel govern de Pedro Sánchez. Segons dades de Renfe, des que es va posar en marxa aquest descompte, ha augmentat un 8% la xifra de viatgers, el que dificulta, encara més, gestionar les situacions de crisi.

Qui també es va referir a les incomoditats que generen les deficiències en el servei de Rodalies va ser la ministra de Transports, Raquel Sánchez. La titular de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana va demanar disculpes públicament als usuaris. “No és una excusa, però hem de ser conscients de la complexitat d’una xarxa que funciona per alta velocitat, passatgers i mercaderies”, va dir Sánchez, que va assegurar que el Govern “compleix el pla de Rodalies”.

La ministra va recordar que fins al 2030, l’Estat té previst invertir fins a 6.300 milions d’euros a Rodalies.

També et pot interessar

Comentaris