L’aigua, un bé essencial
El CEPvi recupera la setmana que ve el Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme amb l’aigua com a eix de debat
La importància de l’aigua centrarà la vuitena edició del Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme, que el Centre d’Estudis del Paisatge Vitivinícola (CEPvi) ha organitzat per als pròxims dijous i divendres al Vinseum de Vilafranca, amb una trentena d’activitats. L’entitat recupera la iniciativa després d’una aturada obligada per la pandèmia, amb la mirada posada a crear espais de debat sobre la necessitat de preservar els paisatges de l’aigua, però també amb la voluntat d’ampliar els espais de reflexió al gran públic.
Que l’aigua és un bé essencial ningú ho dubta, i que el canvi climàtic n’amenaça des de fa anys el futur, tampoc. De tota l’aigua que hi ha la Terra només el 3% és dolça, i d’aquesta, només l’1% és apta per al consum humà. L’escalfament global posa de manifest la necessitat de gestionar els recursos hídrics d’una manera diferent, amb la finalitat de garantir la subsistència del planeta.
El Penedès, la manca d’aigua ja fa temps que preocupa un dels sectors essencials del territori: el vitícola. Les sequeres i l’erosió extrema del sòl han posat contra les cordes els viticultors, que ja fa anys que busquen fórmules per adaptar-se al nou paradigma. Precisament aquest context centrarà un dels grans temes del Congrés del CEPvi per donar veu a experts d’empreses i administracions com l’IRTA o l’INCAVI, que explicaran els últims avenços en mètodes per afrontar la nova situació.
Sota el títol “Els paisatges de l’aigua”, el Congrés analitzarà quina és la relació actual del Penedès amb l’aigua, però també posarà sobre la taula les errades que es van cometre en el passat, per mirar que no es repeteixin. Amb aquest objectiu, el programa del Congrés donarà a conèixer la disponibilitat dels recursos hídrics, la capacitat de gestió i el reciclatge escàs que se’n fa perquè, segons la presidenta del CEPvi, Soazig Darnay, “cal tenir clara la situació actual per saber cap a on anem”. La radiografia de la situació actual la faran experts com Jordi Molist (cap d’Àrea d’Abastament d’Aigua de l’ACA), Narcís Prat (catedràtic d’Ecologia de la UB) o Robert Savé (investigador emèrit de l’IRTA).
El tercer gran tema de debat serà a l’entorn del riu com a eina de subsistència, un espai que el CEPvi reivindica com a peça clau del futur més proper. El Congrés inclou les experiències d’El Camí del Riu, al Penedès, o itineraris verds i vies blaves que s’han desenvolupat en diferents indrets de la Vegueria, com és el cas dels recorreguts per la riera de la Bisbal fins a les Madrigueres, al Vendrell.
La introducció del concepte del turisme lligat a les vies fluvials també permetrà descobrir què hi ha més enllà del turisme en aquests entorns que cobren valor amb la recuperació de la flora i la fauna essencials per a la subsistència.
Congrés obert a tothom
El Congrés d’Art, Paisatge Vitivinícola i Enoturisme rei-vindica aquest any la necessitat d’arribar a tothom, més enllà de les dues sessions professionals que es faran al Vinseum dijous i divendres. Amb aquesta voluntat, dimarts s’ha organitzat un debat sobre “Les alternatives vitivinícoles davant el canvi climàtic” i el passi de la nova versió de la pel·lícula Vignes dans le rouge (19 h, Vinseum), amb la participació del director, Christophe Fauchère.
Dimecres, l’ambientòloga Cori Calero farà la conferència inaugural del Congrés en una sessió oberta a l’auditori del Vinseum (19 h), sota el títol “És una emergència! El canvi climàtic, conèixer-lo per combatre’l”. El Congrés tancarà el dissabte, amb un Passeig per la diversitat fluvial (9 h, punt de trobada a la plaça Àgora de Vilafranca), dirigit pel naturalista Xavier Bayer, que descobrirà el camí de la riera de Llitrà des de Vilafranca fins a Santa Margarida i els Monjos.
Tota la informació de les activitats i les inscripcions al Congrés es poden fer a través del web.


