50 anys de l'”I am a Catalan” de Pau Casals a l’ONU

El secretari general de l’ONU el 1971, U Thant, amb el mestre Pau Casals, el 24 d’octubre d’ara fa 50 anys. (Foto: Fundació Pau Casals)
22/10/2021 - 08:00h

Monogràfic del 3d8 amb motiu del mig segle de l’estrena de l’Himne a les Nacions Unides i l’atorgament de la Medalla de la Pau a Casals

Aquest diumenge, dia 24 d’octubre, s’escauen exactament els 50 anys de l’estrena de l’Himne a les Nacions Unides (ONU) que el secretari general de l’ONU d’aleshores, el birmà U Thant, va encarregar al mestre Pau Casals i que el violonceŀlista universal nascut al Vendrell va interpretar amb l’orquestra que va crear a Puerto Rico.

En acabar, el mateix secretari general va concedir a Pau Casals la Medalla de la Pau, en reconeixement a la seva trajectòria personal i al seu compromís en defensa de la pau i dels drets humans a través d’un llenguatge universal com és la música.

Pau Casals va agrair la distinció amb el cèlebre discurs que inclou les paraules “I am a Catalan” (soc català) i que, per bé que no és gaire llarg, ha esdevingut un dels parlaments de amb to catalanista més importants i rellevants de la història. Les paraules del Mestre encapçalen un monogràfic de 12 pàgines que el 3d8 en l’edició en paper publiquem aquest divendres al voltant d’aquell esdeveniment.

L’Himne a l’ONU, compost per Pau Casals i estrenat el 24 d’octubre del 1971, té per lletra unes paraules del poeta anglès Wystan Hugh Auden que també reproduïm en aquesta primera pàgina del monogràfic especial.

Pau Casals ja havia estat un parell de vegades abans a la seu principal de l’Organització de les Nacions Unides (ONU) a Nova York. Concretament, els anys 1958 –convidat per l’aleshores secretari general Dag Hammarskjöld amb motiu del desè aniversari de l’aprovació dels Drets de l’Home– i el 1963, quan hi va interpretar l’oratori El Pessebre, dedicat a una de les grans passions de Pau Casals: la pau al món.

Contingut del monogràfic
El monogràfic especial del 3d8 per commemorar els 50 anys de l’I’m a catalan inclou un reportatge sobre aquell esdeveniment que fa Josep Maria Figueres, catedràtic universitari i especialista de Pau Casals –autor de diversos llibres sobre el personatge–; una entrevista a la vídua de Pau Casals, Marta Casals; una altra al mateix Figueres; diverses informacions sobre actes commemoratius al voltant d’aquest aniversari i, finalment, un reportatge sobre les obres de millora en marxa des de fa uns mesos al Museu Pau Casals, al barri marítim de Sant Salvador del Vendrell.

També et pot interessar

Comentaris

1336