L’Ajuntament del Vendrell demana solucions alternatives pel soroll dels trens

Un tren de mercaderies al seu pas pel nucli urbà del Vendrell.
21/09/2021 - 13:48h

El consistori ha decidit presentar al·legacions al projecte de pantalles acústiques que promou l’ens ferroviari Adif

L’Ajuntament del Vendrell considera que la proposta de l’ens administradora d’infraestructures ferroviàries Adif per a la instal·lació de pantalles acústiques per evitar el soroll de trens al seu pas pel municipi suposa un greu impacte visual i alhora no planteja mesures preventives i correctores en els emissors (trens i vies) i reductors baixos a prop de les rodes, ni tampoc contempla mesures en els receptors (doble vidre en els habitatges, per exemple).

Així ho ha explicat aquest dimarts al matí la regidora d’Urbanisme, Núria Rovira, que ha remarcat també que “no és acceptable una via amb mercaderies perilloses creuant pel mig dels nuclis habitats, per tant cal una proposta d’una nova plataforma de ferrocarril per l’interior i evitant nuclis habitats”. 

És per aquests motius que, en coordinació amb altres ajuntaments afectats, l’Ajuntament del Vendrell presentarà al·legacions al projecte de pantalles acústiques que proposa el gestor ferroviari ADIF.

La regidora d’Urbanisme ha lamentat que la solució acústica plantejada per ADIF al Vendrell, i a la majoria de municipis, es vertebri únicament sobre les pantalles acústiques, a les quals no ha manifestat una oposició frontal, però si tal qual estan dissenyades. “Així, no”, ha resumit Núria Rovira, que ha explicat que, per això, en les al·legacions demanaran que s’implantin mesures preventives per reduir el soroll en origen (mesures sobre les vies i sobre els trens per tal de reduir el soroll de rodament, de tracció o dels motors), així com el soroll sobre el receptor (mesures correctores com ara insonoritzar els habitatges o reduir la velocitat dels combois). 

Així mateix, des de l’Ajuntament del Vendrell es reclama que es reprengui l’estudi d’alternatives, que contempli un traçat alternatiu de les mercaderies, i en el cas que es mantingués, al Vendrell, que es soterrin les vies.

La regidora d’Urbanisme també ha explicat que la població del Vendrell que viu propera a les vies del tren pateix una alta contaminació acústica i té un gran impacte en el confort acústic dels seus habitatges, tant al Vendrell com als barris marítims. “Actes quotidians com dormir, escoltar la televisió, mantenir una conversa o prendre la fresca tranquil·lament a casa s’estan veient molt afectats per l’alta freqüència de pas de trens, i especialment pel pas de mercaderies”.

Un impacte que, segons afegeix Rovira, també l’estan vivint la resta de municipis litorals i prelitorals d’ençà que el tercer fil ja s’ha implantat, i encara es veu més agreujat pel perill associat al transport de mercaderies perilloses en línies ferroviàries, que al Vendrell és molt alt.

En aquest sentit, la regidora ha lamentat que les línies ferroviàries, i la proximitat als trens, s’estan convertint en una infraestructura d’exclusió social i de desigualtat, un fet que l’Ajuntament del Vendrell no accepta.

Val a dir que Adif preveu invertir 5 milions d’euros en la instal·lació de pantalles acústiques des de Tarragona a Barcelona i que, per exemple, en el municipi del Vendrell hi haurà pantalles amb una base de formigó i la part més alta feta de metraquilat entre l’avinguda Jaume Carner i el barri de la Muntanyeta.

També et pot interessar

Comentaris