Adif publica les expropiacions per les pantalles acústiques

La via del tren al seu pas pel centre urbà del Vendrell.
02/09/2021 - 18:45h

El BOE va divulgar el 14 d’agost la informació de béns on s’ubicaran les pantalles d’entre 3 i 7 metres per reduir el soroll del pas dels trens

L’ens administrador d’infraestructures ferroviàries (Adif) va publicar el passat 14 d’agost l’anunci al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) segons el qual informava de l’expropiació de diversos terrenys i béns afectats pel projecte d’instaŀlar pantalles acústiques al costat de la via del tren, per disminuir el soroll del pas dels combois per l’interior de les poblacions incloses en les anomenades fases I i II de protecció a la zona est de Tarragona a Barcelona.

Aquesta informació afecta 36 municipis i, per exemple, al Penedès s’hi troben el Vendrell i l’Arboç. En principi, municipis com Calafell i Cunit, a la línia R-2 de Rodalies (i per on també transcorren trens de llarg recorregut i de mercaderies), no es trobarien afectats per aquesta fase d’un projecte que ha aixecat crítiques generalitzades al territori.

Tanques opaques
Segons alerten alcaldes dels municipis afectats, Adif vol instaŀlar un conjunt de pantalles opaques que farien entre 3 i 7 metres d’altura per evitar o reduir notablement el soroll del pas dels trens pels nuclis urbans.

El termini d’exposició pública i, per tant, per presentar-hi possibles aŀlegacions, finalitzava al cap de 15 dies des de l’endemà de la publicació de l’esmentada informació al BOE. Això vol dir que, probablement, alguns ajuntaments o particulars s’han pogut quedar fora de termini per presentar esmenes o dir com voldrien que fossin les pantalles pendents d’instaŀlar.

Sigui com sigui, Adif defensa la seva voluntat d’escoltar el territori i no preveu fer cap actuació d’esquena als alcaldes abans del proper any 2022, segons fonts de l’ens ferroviari consultades pel 3d8.

Adif explica al BOE que el període d’exposició pública permetria a qualsevol persona o administració afectada pel projecte “rectificar possibles errades de la relació (de bens i drets) que es publica en aquest anunci o oposar-se, per raons de fons o forma, a la necessitat d’ocupació” dels terrenys, que són de titularitat municipal i també privats.

Des del conjunt de la trentena de municipis afectats pel projecte els alcaldes han subscrit un comunicat en el qual, entre d’altres raons, asseguren que si Adif executa l’obra tal qual la preveu provocarà “greus perjudicis a la ciutadania, com ara la pèrdua de vistes, la falta de sol en habitatges, la reducció dels vials dels murs –que ja es construeix en terrenys públics– i l’increment de la sensació d’inseguretat als carrers afectats per les pantalles, ja que es redueix l’amplitud visual de les persones i les rutes d’escapament en cas de pànic”.

Reaccions al Baix Penedès
L’alcalde de l’Arboç i president del Consell Comarcal del Baix Penedès, Joan Sans, ha explicat al 3d8 que les possibles aŀlegacions estan en mans dels serveis tècnics del municipi, però que aquests “tenen com a prioritat la MAT”, la línia de molt alta tensió de la qual informem novament a la pàgina 4 d’aquesta edició. Sobre les pantalles acústiques al seu pas per l’Arboç no en saben “les característiques ni, per tant, l’alçada”, diu Sans.

L’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez, titlla de “terrible” l’impacte que poden tenir pantalles de cinc metres d’alçada al mig del Vendrell, “tot i que siguin de metacrilat transparent”. “Buscarem altres alternatives juntament amb altres ajuntaments, però també s’ha d’agrair que Adif ens hagi permès dir la nostra opinió” en aquest projecte, afegeix Martínez. Amb tot, l’alcalde vendrellenc diu que, sigui com sigui, l’impacte no se l’estalviaran”. “Aquest projecte no ens agrada i no volem tal qual”, conclou.

De la seva banda, l’alcalde de Calafell, Ramon Ferré, i el de Cunit, Jaume Casañas, estan a l’espera de conèixer més detalls del projecte per al seu municipi per presentar aŀlegacions quan sigui el moment.

Finalment, fonts d’Adif conclouen que “tothom podrà fer aŀlegacions al projecte per dir com han de ser les pantalles mentre aquestes tinguin la seva funcionalitat per evitar el soroll dels trens”. “Es tracta d’una qüestió ambiental, per evitar sobrepassar l’impacte acústic. La gent s’atabala ràpidament perquè es pensa que farem murs, i no és així”, conclouen les mateixes fonts.

També et pot interessar

Comentaris