Els municipis més petits intentaran tenir una policia mancomunada

Avatar
29/07/2021 - 10:17h

Els pobles de menys de 20.000 habitants sol.licitaran un informe jurídic per saber-ne la viabilitat

El Consell d’Alcaldes i Alcaldesses de l’Alt Penedès es va reunir de forma telemàtica fa uns dies en una sessiód urant la qual van tractar 4 temes principals: les afectacions de la 5a onada de la Covid-19, la informació sobre el suport d’assistència tècnica d’Arquitectura i Enginyeria als municipis, el nou suport del Consell Comarcal als ajuntaments per a la implantació de l’Administració electrònica i Transparència, i la informació sobre les policies locals mancomunades per als petits municipis.

I és que ,en el plenari es va parlar sobre la possibilitat de crear una Policia Local mancomunada per als municipis de menys de 20.000 habitants. D’entrada, se sol·licitarà un informe jurídic per saber si la normativa permet als petits ajuntaments crear aquests cossos policials, tot i que els alcaldes i alcaldesses creuen majoritàriament que el que cal és incrementar el nombre d’efectius dels Mossos d’Esquadra a la comarca, perquè hi ha pocs agents per a un territori tan extens.

Covid-19
Per altra banda, pel que fa a l’impacte de la cinquena onada, Cèsar Herráiz, alcalde d’Avinyonet del Penedès i president del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses, va explicar que cada dilluns els responsables municipals mantenen contacte amb els tècnics de Sanitat per conèixer els brots que van sorgint a la comarca i a les comarques veïnes i el progrés dels índexs de vacunació (actualment el 60% dels majors de 16 anys de l’Alt Penedès estan vacunats).

Tot seguit, el coordinador administratiu de l’Oficina Tècnica del Consell Comarcal, Jordi Montserrat, va explicar el funcionament del suport d’assistència tècnica en matèria d’Arquitectura i Urbanisme i d’Enginyeria. Aquest servei es va posar en marxa a finals de 2019 per cobrir les necessitats de contractació de tècnics de l’Administració a jornada parcial per part dels ajuntaments i per donar compliment a la normativa que exigeix que alguns d’aquests tècnics siguin funcionaris.


Des de 2019, cada any s’ha hagut d’ampliar l’equip (que ha passat de 2 a 6 persones en dos anys) perquè s’han sumat nous ajuntaments al servei i s’han anat ampliant les hores de dedicació. De cara a 2022, el Consell Comarcal ja té sobre la taula noves sol·licituds d’adhesió a aquest servei està subvencionat per als ajuntaments a través del Catàleg de Serveis de la Diputació de Barcelona.

Administració electrònica
En la mateixa línia, l’Oficina Comarcal de Suport a l’Administració Electrònica del Consell Comarcal ofereix als ajuntaments el Servei d’assessorament i l’acompanyament en matèria d’Administració electrònica, gestió digital, transparència i bon govern. Vanessa Barra, cap de l’Oficina, va explicar que, en l’àmbit de suport a l’Administració digital, destinat als 23 ajuntaments de l’Alt Penedès de menys de 5.000 habitants, s’organitzaran activitats de formació, es desplegaran campanyes per millorar la gestió digital des dels ens locals i es configuraran els certificats digitals dels responsables polítics i del personal dels ajuntaments.

També es donarà suport en consultes i incidències funcionals als 17 ajuntaments de la comarca que fan servir el programari SetDiba. I finalment, s’oferirà assistència tècnica per a l’actualització del portal de Transparència i la Seu electrònica del Consorci AOC als 6 ajuntaments de menys de 1.000 habitants.

Xavier Lluch, president del Consell Comarcal de l’Alt Penedès, va explicar als alcaldes i alcaldesses que el Consell Comarcal ha rebut per segon any consecutiu el Premi Administració Oberta de Catalunya i per sisè any consecutiu el Segell InfoParticipa a la qualitat i transparència de la informació pública local. Gràcies a aquests reconeixements, ha estat seleccionat i subvencionat per la Diputació de Barcelona per posar en marxa aquest servei pioner a Catalunya.

Un altre punt del qual es va parlar, va ser l’actualització de l’estat de la flota de vehicles de les associacions de defensa forestal. Fa un mes, el president del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses i el president del Consell Comarcal van demanar al Departament d’Interior de la Generalitat que els vehicles antics dels parcs de bombers se cedissin a les ADF per al seu reaprofitament, però encara no hi ha una resposta clara a aquesta petició i caldrà seguir insistint.

A continuació, Xavier Lluch, president del Consell Comarcal, va informar sobre una petició de l’Associació AMPERT, que necessita renovar la furgoneta amb què fa el transport diari a l’Hospital Duran i Reynals dels pacients de càncer que reben tractaments de radioteràpia. Tots els ajuntaments de l’Alt Penedès tenen convenis de col·laboració amb AMPERT, per la qual cosa se’ls va demanar una major implicació econòmica per contribuir a la compra de la furgoneta per poder mantenir aquest servei que es presta gratuïtament als veïns i veïnes dels 27 municipis de la comarca.

Finalment, es va plantejar un tema que caldrà estudiar de en properes sessions del plenari del Consell d’Alcaldes i Alcaldesses de l’Alt Penedès: la possibilitat de posar en funcionament un magatzem temporal compartit per als vehicles retirats de la via pública. Malgrat ser una problemàtica que afecta tots els ajuntaments, caldrà reunir més informació sobre la normativa per a la retirada de vehicles i sobre les condicions que hauria de reunir una instal·lació supramunicipal d’aquests tipus, per saber si és viable des del punt de vista legal i econòmic.

També et pot interessar

Comentaris