Calafell s’afegeix al front de municipis contra la instal·lació de pantalles opaques a les vies del tren

Avatar
24/05/2021 - 17:00h

Els ajuntaments afectats han mostrat el seu desacord a la solució proposada per Adif, criticant el fort impacte visual pels municipis

23 municipis de Tarragona i Barcelona han constituït un front comú conta la instal·lació de grans pantalles acústiqus a la línia ferroviària de la costa. Reclamen alternatives menys perjudicials per mitigar el soroll dels trens, que les que s’han proposat des de l’Adminstrador d’Infraestructures Ferroviàries (Adif), que implicarien murs de cinc metres d’altura, fins i tot set metres, travessant municipis de part a part.

Aquest front ha nascut a partir d’una reunió convocada per l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, Olga Arnau. Hi han participat els ajuntaments d’Altafulla, Arenys de Mar, Badalona, Calafell, Caldes d’Estrac, Cambrils, Cubelles, Cunit, El Masnou, El Vendrell, Gavà, L’Ametlla de Mar, Malgrat de Mar, Mataró, Montgat, Premià de Mar, Sant Adrià de Besòs, Sant Andreu de Llavaneres, Sitges, Tarragona, Ulldecona, Vilanova i la Geltrú i Vila-seca. La convocatòria s’havia fet extensiva a tretze municipis més que no hi han pogut assistir, però que també se’n poden veure afectats.

PUBLICITAT

Els consistoris participants en la convocatòria han mostrat el seu desacord amb la solució proposada, criticant el fort impacte visual i paisatgístic que aquests murs provocarien; que semblen ser l’única mesura suggerida per Adif d’un projecte que està en fase de redacció.

El compromís dels ajuntaments afectats és d’avançar units contra el projecte. En la trobada s’ha acordat la coordinació tècnica col·lectiva entre tots els ajuntaments i de sol·licitar reunions amb la Generalitat perquè hi intercedeixi políticament. Així mateix, també es reclamarà reunions amb el Ministerio de Transportes, Movilidad y Agenda Urbana i amb Adif, per poder conèixer el projecte en la seva totalitat, a la vegada que trobar altres alternatives menys agressives per als entramats urbans.

El projecte separaria el municipi en dos davant la barrera visual que es vol projectar

L’alcalde de Calafell, Ramon Ferré, explica: “Als ajuntaments ens estan portant venuts. El que sabem d’aquest projecte és buscant-nos la vida, o de forma indirecta mitjançant un projecte d’expropiacions que ens dona alguna pista. I potser s’entén que no se’n sàpigue gaire, considerant la barbaritat que pretenen fer als municipis”. Ferré posa un exemple que no pot ser més il·lustratiu: “El mur de Berlín feia 3,75 metres d’alt. Aquí planegen fer murs de 5 metres com a mínim, potser fins i tot de 7 metres”.

Ferré també ha afegit que “presentarem al·legacions al projecte quan aquest se substanciï i el combatrem per terra, mar i aire, perquè no podem permetre ens destrossin el municipi d’aquesta forma. Més quan hi ha altres sistemes, infinitament menys agressius, per complir les normatives sobre sorolls de la Unió Europea”.

PUBLICITAT

Per part de l’alcaldessa de Vilanova i la Geltrú, lamenta ““la falta de consideració d’Adif respecte als perjudicis que les pantalles poden causar als municipis” i ha manifestat que aquest projecte “empitjora la relació d’Adif amb els territoris, ja prou malmesa per la persistent manca d’inversió en les infraestructures ferroviàries”.

Olga Arnau afegeix que ““Una de les demandes que es faran a Adif és la renovació del parc mòbil i les vies com a principal mesura a adoptar per reduir l’impacte acústic dels combois, atès que la normativa indica que principalment cal actuar sobre el focus emissor del soroll”.

També et pot interessar

Comentaris