“Veig paraŀlelismes entre el Brexit i el que ha passat amb els escumosos al Penedès”

Eva López
21/03/2021 - 19:59h

Álvaro Ribalta és un dels poc més de 400 experts que formen part del col·lectiu Master of Wine (MW). Aquesta setmana l’entrevistem al 3d8.

Per aconseguir el títol, un MW ha de suar tinta. Ha de demostrar que en sap un pou, sobre vi. I Ribalta en sap. Va descobrir la seva passió pels vins d’arreu del món a Londres, on treballa des de fa catorze anys. S’hi va traslladar des de Barcelona per treballar com a enginyer mecànic, però com molts espanyols, la primera feina que va trobar va ser de cambrer. I el vi el va atrapar. Ho va fer amb tanta força que va decidir dedicar-s’hi professionalment. Des de fa set anys treballa per a Indigo Wines, una distribuïdora anglesa de vins artesanals.

Quan va arribar a Londres, el món del vi no era el seu horitzó professional.
Quan em vaig traslladar de Barcelona a Londres el 2006 ho vaig fer pensant a treballar d’enginyer mecànic. Vaig acabar la carrera i vaig apostar per buscar feina a Anglaterra. Em va costar molt trobar feina del que havia estudiat, però me’n va sortir de cambrer.

Tota una revelació, tenint en compte on ha arribat…
Vaig treballar en alguns restaurants de qualitat de Londres amb cartes de vins de molta qualitat i amb productes d’arreu del món. Gràcies al contacte amb aquests productes vaig descobrir la meva afició pel món del vi.

No coneixia els vins del món, abans?
A casa meva no tenen afició pel vi. Quan vaig arribar a Londres coneixia els vins espanyols i el cava. Res més. Se’m va obrir un món de possibilitats.

Són apassionats del vi, els anglesos?
I tant! A Londres tenen molta cultura del vi. Històricament era un centre neuràlgic de comerç vinícola, i això es nota.

Coneixen els vins del Penedès?
No gaire; són bastant desconeguts. Quan parles dels vins del Penedès has d’explicar on es troba la regió: “És una zona al costat de Barcelona”, els has de dir.

PUBLICITAT

En canvi, el cava sí que el coneixen.
Sí, el cava sí. La marca és més global i molt més coneguda. Independentment de si són productes millors o pitjors que altres, el cert és que la majoria de gent sap relacionar el cava amb els escumosos catalans.

La divisió que hi ha al sector dels escumosos al Penedès no ajuda a promocionar-los.
Complica molt les coses, és cert. La fragmentació que hi ha al sector fa que els consumidors vagin molt perduts. Però no només els anglesos. Quan els vaig explicar als meus pares que preparava un treball sobre els escumosos del Penedès, i les divisions que hi havia, no entenien res.

Va triar aquest tema per al treball final del curs Master of Wine?
Quan va ser l’hora de presentar la tesi, les divisions entre els elaboradors d’escumosos eren al seu punt àlgid. Els Corpinnat havien anunciat que marxaven, i ja hi havia cellers que havien passat a Clàssic Penedès. A més, va coincidir que la DO Cava començava a treballar en el seu Pla Estratègic. Vaig decidir que volia parlar sobre un tema amb el qual em sentís identificat, i aquest em va semblar perfecte.

Quina conclusió en va treure?
És un tema molt complicat. La fragmentació que hi ha, amb interessos molt diferents, fa que sigui difícil arribar a una entesa. Li veig paraŀlelismes amb el Brexit. Entenc que cadascú té les seves raons per justificar el seu posicionament, però el cert és que al final el que genera són desavinences.

I confusió.
Sí, és el que comentava abans. Els consumidors van perduts, i també els experts. La paraula Anoia, per exemple, surt en una subzona de la DO Cava, en una subzona de la DO Penedès i també a la marca Conca del Riu Anoia que va promoure Raventós i Blanc. Com s’entén tot això? No és fàcil.

Però en teoria, aquestes subzones s’han fet per intentar explicar millor el producte…
Sí, però la realitat és que a vegades encara confon més, perquè el que fas és fragmentar en lloc d’apostar per una estratègia conjunta.

PUBLICITAT

Creu que a aquestes altures és possible una estratègia conjunta al Penedès?
Ho veig molt complicat. No crec que hi hagi una solució vàlida per a tothom. Cadascú vol vetllar pels seus interessos, i també ho entenc. Ara bé, això no vol dir que no pensi que m’agradaria veure el sector més unit.

Les guerres en solitari obliguen a fer molta més pedagogia?
Sí, evidentment. Has de saber explicar molt bé la teva postura per convèncer el client que et compri. I tenir tants vins amb noms similars, però a preus tan diferents, genera incertesa.

Els barats acostumen a guanyar.
Sí, sobretot a Londres, perquè els escumosos que tenen els preus més alts els comparen amb el xampany, i aquí la cosa es complica. Has de fer un sobreesforç per justificar el perquè el teu escumós és molt més car que un de la mateixa zona.

Cal unitat també en el preu?
Hi ha clients per a tota mena de productes, però al final, cerc que la fragmentació és una mala estratègia a llarg termini.

També et pot interessar

Comentaris