El mal temps va ser la causa de l’accident d’avioneta a Bonastre

L’avioneta estabellada a Bonastre l’11 d’octubre de l’any passat. (Foto: Xavi Toscano/ACN)
04/11/2020 - 19:25h

En el sinistre ocorregut l’octubre de l’any passat hi van morir els dos ocupants de l’aeroplà

La Comissió d’Investigació d’Accidents d’Aviació Civil ha conclòs que les males condicions meteorològiques van ser la causa principal de l’accident d’avioneta d’ara fa un any al municipi de Bonastre, on van morir dues persones.

L’informe, al qual ha tingut accés l’ACN, destaca que les condicions eren “inferiors a les que determina la normativa” i tampoc s’ajustaven als mínims establerts per l’operador.

En aquest sentit, apunta que la torre de control de l’aeroport de Reus –on s’havia previst l’aterratge- va avisar el pilot “en reiterades ocasions” sobre el mal temps que feia a la zona. Per tot plegat, l’informe determina que l’avioneta es va estavellar perquè la tripulació va fer un “anàlisi deficient” de la situació meteorològica.

La investigació recorda que el vol formatiu va sortir de l’aeroport de Sabadell poc després de les 18h del 10 d’octubre del 2019 amb previsió de volar tres hores, amb aproximacions a Girona i aterratge definitiu a Reus. Així, l’instructor va contactar amb la torre de control de Reus passades les 20h, però ja no s’hi va tornar a comunicar.

A les 20.39h es van activar els dispositius d’emergència, que dues hores més tard trobaven l’aeronau i els dos cossos prop de Mas Gatell, entre els termes municipals de Bonastre i Salomó (Tarragonès).

L’informe publicat ara pel Ministeri de Transports apunta que l’instructor, de 40 anys, tenia llicència de pilot des del 2004 i permís per donar formació fins a finals del 2020. Tenia una experiència de 2.000 hores de vol, de les quals unes 980 les havia fet com a instructor i més de 79 havien estat nocturnes.

Pel que fa a l’alumne, un jove de 27 anys, acumulava 207 hores de vol i ja havia fet el 90% de les sessions de la instrucció amb simulador. Cap dels dos havia pres cap substància tòxica o estupefaent.

Els investigadors destaquen especialment la mala situació meteorològica que hi havia a Reus el vespre en què l’avioneta es va estavellar. Apunten que a l’aeroport d’aterratge el cel estava completament tapat quan l’avioneta va sortir de Sabadell, amb previsió que els núvols anirien descendint a mesura que s’acostés el moment en què la l’avioneta preveia tocar terra.

“Malgrat les condicions previstes no eren les idònies per a fer un vol visual nocturn, la tripulació va decidir continuar”, subratlla l’informe.

Al mateix temps, la investigació assenyala que l’aeronau va començar a fer “moviments erràtics” durant l’aproximació a Reus i sospita que van ser deguts a la “desorientació espacial” en què es va trobar la tripulació degut al mal temps que feia a la zona.

Per tot plegat, l’informe tècnic dels fets determina que el factor més contribuent a l’accident va ser la falta de seguiment de la normativa de vol visual i “l’anàlisi deficient” que la tripulació va fer de les condicions meteorològiques que hi hauria a l’aeroport d’arribada.

També et pot interessar

Comentaris