Col·lapse als CAP

23/10/2020 - 06:00h

Els centres d’atenció primària volen recuperar part de les visites presencials tot i la pandèmia i són els dics de contenció per no saturar els hospitals

Truques al Centre d’Atenció Primària (CAP), però a l’altra banda no s’hi posa ningú. Ho tornes a intentar al cap d’una estona. Cap resposta.

I continues així durant dies, però els intents no prosperen. En cas que t’agafin el telèfon, el personal administratiu afirma que el teu metge et trucarà, però que no et pot visitar presencialment perquè el que et passa no és urgent. No saps el dia ni l’hora que es produirà aquesta trucada.

Si ningú et respon al telèfon i no domines les noves tecnologies, no et queda més remei que anar presencialment al centre d’atenció primària per intentar aconseguir una visita. Ets conscient que no s’hi ha d’anar, però no saps què fer. Allà et diuen que la visita segurament serà per telèfon i en molts casos afegeixen que, si et trobes molt malament, vagis al servei d’urgències de l’hospital. Els passadissos del CAP, malgrat tot, són buits.

Per què és tan difícil aconseguir una visita? El director del CAP Alt Penedès de Vilafranca, Josep Ayllón, explica que per entendre la situació actual cal, en primer lloc, conèixer les circumstàncies presents: “Hem de saber d’on venim, que és d’una primera onada de pandèmia en què la nostra activitat va canviar per complet i vam haver de treballar de manera telemàtica i fer un esforç titànic per evitar el coŀlapse dels hospitals”.

D’altra banda, Ayllón diu que cap al mes de maig al centre feien un 80% de visites telemàtiques i un 20% de presencials. A l’estiu van demanar a tots els professionals que fessin vacances per poder tenir-los operatius a la tardor i ara, amb la tornada del període vacacional, Ayllón assegura que tothom està treballant i que l’objectiu és revertir la situació i fer la major part de visites de manera presencial, sempre tenint en compte que estem enmig de la segona onada de Covid-19 i que, per tant, s’han de fer amb la màxima seguretat.

Amb aquesta missió s’estan duent a terme una sèrie d’accions per descongestionar l’activitat a l’atenció primària per tal que pugui atendre amb millors condicions.

En primer lloc, s’ha reforçat la plantilla de personal sanitari, i a més s’ha posat en marxa, dins l’àmbit de la regió metropolitana sud, una unitat de notificació i seguiment dels casos de Covid-19 que ajuden els centres d’atenció primària amb la tasca administrativa. Una feina que, segons Ayllón, sembla invisible, però que els ocupa moltes hores.

A més, s’han activat gestors Covid per a escoles i residències, perquè fins ara aquesta feina també l’assumien des de l’atenció primària. Finalment, Ayllón destaca la posada en marxa, aquesta mateixa setmana, dels testos d’antígens, els quals permetran saber si una persona està o no infectada en només 20 minuts i, per tant, agilitzaran molt la feina, ja que ara s’han d’esperar entre 24 i 48 hores. Cal destacar, però, que aquestes proves només són útils en casos de persones amb símptomes, i són més efectius en els primers cinc dies de l’aparició de símptomes.

Mitjançant aquestes accions, el responsable de l’equipament espera poder tornar a les visites presencials en les properes setmanes, tot i que, evidentment, dependrà de l’evolució de la pandèmia.
Preguntat per com els usuaris poden contactar amb el seu CAP si no els agafen el telèfon, Ayllón reconeix que al centre que ell gestiona les línies estan saturades, però que en els propers dies n’habilitaran unes de més potents. Així i tot, també es pot enviar un missatge de correu electrònic des de la pàgina https://ecap.ics.gencat.cat/, fer una econsulta a través de La Meva Salut o trucar a la centraleta, al 93 326 89 01.

Pel que fa a les persones que no dominin les noves tecnologies i no puguin contactar-hi de cap manera per telèfon, Ayllón entén que no tenen cap més remei que anar al CAP presencialment. Malgrat això, demana que ho facin sense acompanyants (o només amb un, si és que el necessiten)

També cal anar-hi just a l’hora de la cita (no pas abans) i seguir totes les normes. I és que, tal com recorda Ayllón, tot i que ara els professionals estan molt més preparats i es coneix més la malaltia, “encara estem en guerra contra el virus, i estarem així temps”.

Ayllón reconeix que hi ha molta gent, sobretot d’edat avançada, que necessita visites presencials, i que si no se’ls hi fan corren el risc de quedar desatesos: “La raó de ser de l’atenció primària és la proximitat i no volem deixar exclòs a ningú”, clou.

La gent no és conscient de la feina que fem”
Josep Ayllón reconeix que és fàcil que la ciutadania no reconegui la tasca que es fa des d’atenció primària, perquè quan entren en un CAP troben les sales força buides. Però el treball és dins dels despatxos: “Podem visitar gairebé 50 pacients al dia, i això és molt, però ara la majoria de consultes les atenem per telèfon, una feina pràcticament invisible”.

El responsable del CAP Alt Penedès afirma que ara mateix estan fent un 1,7 % més de feina que el mateix període de l’any passat, però com que no és presencial a la ciutadania no li dona aquesta sensació, i en certa manera entén que es queixi del coŀlapse a l’atenció primària.

També et pot interessar

Comentaris