Tornada amb dubtes

10/09/2020 - 21:00h

Dilluns comença un curs escolar plagat d’incerteses per la pandèmia de la Covid-19 i els centres lamenten la informació “poc clara” del Govern

Dilluns comença el curs escolar més excepcional dels últims temps. La tornada a l’escola es farà després de gairebé mig any d’aules tancades amb l’objectiu de mantenir-les obertes fins al juny, però sempre alerta de l’evolució de la pandèmia.

El Departament d’Educació va donar fa pocs dies tota una sèrie d’instruccions per evitar contagis, tot i que cada centre s’ha fet el seu pla d’obertura. Així, com a normes general, l’ús de la mascareta a l’aula serà obligatori per a tots els alumnes de més de sis anys, les entrades han de ser esglaonades, es prendrà la temperatura als infants abans d’entrar i es crearan grups estables de convivència.

A banda, de forma general, el pati es farà per torns i amb mascareta si hi conviuen diferents grups, els espais s’hauran de desinfectar i ventilar, hi haurà gel hidroalcohòlic i les escoles tindran un CAP i una persona de referència, que gestionarà els casos sospitosos de Covid-19.

En cas que un infant tingui símptomes, no ha d’anar a l’escola. Tampoc no ho ha de fer si se li ha diagnosticat coronavirus o s’està pendent del resultat d’una prova PCR ni si conviu amb un cas confirmat. Si hi ha un positiu, es posarà el grup de convivència en quarantena.

En cas que una escola no pugui fer activitat lectiva perquè tots els cursos hagin de complir una quarantena a casa, el centre continuarà funcionant en tot moment per als fills dels treballadors essencials i també es mantindrà obert el servei de menjador per poder donar servei a les famílies més vulnerables.

La visió de les escoles
Tot això és la part més teòrica, però què n’opinen els directors d’algunes escoles vilafranquines? Com veuen l’inici del curs?

El director de Vedruna Vilafranca, Sergi Condis, apunta que el més important és tenir en compte que l’escola és “un lloc de socialització, on teixim vincles i, per tant, la presencialitat és la base”.

Així, celebra la decisió de tornar a l’escola de forma presencial i comenta que tots els centres han estat durant tot l’estiu treballant per garantir una tornada segura. Condis, a més, vol deixar clar que, almenys fins dimarts, no hi ha cap normativa que digui que les ràtios han de ser de màxim 20 alumnes, sinó que és una recomanació.

A partir d’aquí, Condis apunta que el Departament ha donat instruccions “ambigües” i que cada centre ha gestionat el seu pla d’obertura per trobar l’equilibri entre la salut i els projectes pedagògics. En el seu cas, per exemple, només han pogut obrir un grup més a 4t d’ESO perquè arquitectònicament l’edifici no té més espai, però, per compensar, han establert mascareta obligatòria des de primària. “Cal ser flexibles, resilients i ens hem d’adaptar per trobar un encaix entre l’escola, la salut i la família”, diu Condis, que, al mateix temps, destaca que cal tenir en compte que, en cas d’un positiu, és Salut qui estableix tots els protocols a seguir.

I com veu el director de Vedruna Vilafranca les famílies? Segons Condis, aquestes tenen “dubtes lògics i normals” que la comunitat educativa intentarà resoldre dins les seves possibilitats.

Des de l’escola Pau Boada, la seva directora, Imma Badell, apunta que troba a faltar que es parli també dels projectes pedagògics i lamenta que les instruccions arribin “tard i de forma poc clara”.

Badell afirma que les instruccions, sovint contradictòries, que s’han anat donant des del Departament amb poques hores de diferència “no han ajudat a donar missatges de tranquil·litat”. En el seu cas, però, sí que han pogut fer alguns desdoblaments i, a més, és un centre considerat d’alta complexitat que ja té una ràtio d’alumnes per classe més baixa de l’habitual. Així i tot, creu que durant el curs caldrà que “el sentit de comunitat es potenciï molt més”.

Badell explica que les famílies ara mateix tenen molts dubtes i que el que ha de fer l’escola és entendre que serà un treball diari de pedagogia constant perquè algunes famílies tenen veritables problemes de comprensió i no serà fàcil la gestió diària. Tot i així destaca que l’escola té un claustre molt motivat que fa que les coses rutllin.

El director del Montagut, Josep Maria Lluró, reconeix que s’han sentit “desemparats” perquè el Departament “ha fomentat la incertesa i l’improvisació”. Lluró tira una llança a favor del Departament de Salut, qui assegura que està fent molt bé la seva feina i que la coordinació amb els centres és molt bona.

Segons Lluró, sort que cada escola s’ha anat anticipant “sabent que potser t’equivoques, però no podíem esperar” i han anat generant un pla d’obertura que afavoreixi el manteniment del projecte educatiu sense posar en risc la seguretat de ningú.

“Els missatges contradictoris només ens han molestat”, diu Llauró, que apunta que on serà més difícil de controlar l’alumnat serà a educació infantil. “Els primers dies seran caòtics, però caldrà que ens acompanyem mútuament”, diu el director del centre vilafranquí.

Finalment, des de Sant Ramon, la seva directora, Fina Loscos, apunta que la situació crea molta “incertesa i neguit” a les famílies i als professors, però celebra que s’hagi decidit tornar a obrir les aules. Loscos lamenta, com tots els seus companys, que els missatges que es donen des d’Ensenyament “siguin poc clars, sovint difícils de dur a la pràctica i que afavoreixen la confusió”.

Tot i així, vol apuntar que el missatge que s’ha de donar és de tranquil·litat, sempre tenint en compte que “el risc zero no existeix i l’important és que tots estiguem coordinats i fem ús del sentit comú”. Per Loscos el que està clar és que “aquest curs serà un repte per a tots”.

S’estudiaran els contagis en 50 escoles per extrapolar-ne els resultats
Salut farà un seguiment constant dels contagis i les mesures de prevenció en 50 centres educatius per extrapolar-ne els resultats a la resta. També s’hi provaran testos ràpids d’antigens. És el projecte d’escoles sentinella, que Salut i Educació preveuen arrencar en les properes setmanes. En els propers dies s’escolliran quins seran aquests centres a partir del seu compromís i voluntariat.

Objectiu: 500.000 proves a partir del 21 de setembre
La Generalitat preveu posar en marxa en els propers dies un “macrocribatge” a les escoles. Així, es preveuen fer 500.000 proves PCR a infants, mestres i altre personal dels centres educatius en dos mesos. El govern català de moment no ha donat més detalls de com es realitzaran aquestes proves però sí ha explicat que la idea és buscar el coronavirus en la població a partir dels centres escolars.

Quin són els símptomes que impediran portar els infants a l’escola?
Els alumnes de 14 anys o menors no podran presentar febre o febrícula, tos, dificultat per respirar, mal de coll, congestió nasal (mocs), vòmits o diarrea, mal de cap, malestar i/o dolor muscular. De la mateixa manera, els joves de 15 anys cap amunt, tampoc podran presentar alteracions del gust o l’olfacte ni calfreds. En el seu cas, la presència de mocs no hi apareix com un símptoma a tenir en compte.

Rebuig d’algunes famílies a portar els seus fills i filles a l’escola
L’Agrupació de Famílies per a una Elecció Educativa Segura (AFEES) creu que no s’han establert les mesures perquè la tornada a l’escola sigui segura i diuen que dilluns faran “vaga educativa” no portant els fills al centres. Consideren que les ràtios continuen sent altes, que la ventilació és escassa, que no es podran complir les distàncies de seguretat i que hi ha manca de professionals i d’espais.

També et pot interessar

Comentaris