Escoles a mig gas

Les escoles estan preparant ja tota la maquinària per tornar a obrir les seves portes.FOTO: Jose Paredes
Judit Benages
30/05/2020 - 09:00h

Els centres en fase 2 obriran a partir de dilluns amb assistència voluntària i grups reduïts, una proposta que professionals i famílies veuen amb incertesa

Grups reduïts amb distància de seguretat, mascaretes, sense classes, sense avançar matèria, sense menjador ni transport escolar. Així és com obriran les escoles dels territoris que estiguin en fase 2 a partir de la setmana que ve, i de manera progressiva.

Es prioritzaran els menors en situació de major vulnerabilitat o els progenitors dels quals treballin fora de casa. A més, la idea és, sobretot, acompanyar els estudiants dels cursos finalistes, com ara 4t d’ESO, segon de batxillerat o sisè de primària, per poder fer la transició.

Un escenari mai vist que intenta adaptar-se a l’emergència que s’està vivint per la Covid-19.

Segons ha explicat el conseller d’Ensenyament de la Generalitat, Josep Bargalló, l’assistència serà voluntària i, en tot cas, no es podran superar unes ràtios que encara s’estan fixant i que són més reduïdes com més petits són els nens i nenes. Els centres estan acabant de planificar ara com serà la seva reobertura més immediata i hauran d’elaborar durant el mes de juny un pla de contingència per al curs 2020-2021.

A més, segons Bargalló, els centres continuaran oberts també juliol i agost i es posaran a disposició dels ajuntaments i entitats perquè hi puguin desenvolupar activitats lúdiques durant el període d’estiu.

Reaccions de les escoles

Des de les escoles públiques de Vilafranca expliquen que tenen les instruccions del pla de reobertura des de fa tot just una setmana i que preveuen publicar-lo a les seves pàgines web en les pròximes hores.

Des dels centres volen deixar clar, però, que el curs “continua i acabarà telemàticament, ja que sempre cal minimitzar els riscos davant possibles contagis”.

Apunten, doncs, que la reobertura està pensada per als alumnes d’infantil amb pares i mares que treballen presencialment i no poden flexibilitzar horaris, i també per fer el tancament de les altres etapes que així ho necessitin. Les famílies han de presentar un model de declaració responsable amb el compromís que compleixen diferents requisits.

Els centres vilafranquins expliquen que rebran alumnes de sisè en petits grups per fer valoració de la feina feta, per intercanviar dubtes o material i donar informes i, a més, un segon dia, per fer un comiat presencial. Els professionals creuen que “és molt important fer un tancament, ja que el curs que ve passaran a secundària”. També s’obre la possibilitat de fer acollida d’alumnat en situació socioeconòmica de major vulnerabilitat.

En la resta de cursos, el tancament es farà telemàtic, però les escoles obriran cita prèvia per a qui hagi de fer una tutoria individualitzada de forma presencial o intercanviar material.

Els professors creuen que amb les grans mesures de seguretat que cal implementar és molt difícil “fer escola”, però es comprometen a fer tot el que estigui a les seves mans per tirar endavant de la millor manera.

Des de l’Escola Sant Josep de Vilafranca, la seva directora, Anna Via, afegeix que tots els professionals tenen moltes ganes de retrobar-se de manera presencial amb els alumnes, tot i que les mesures de seguretat faran que aquest retrobament sigui només amb alguns, i no pas un retorn a l’escola que van deixar “plena de corredisses i emocions”.

Des del Col·legi Sant Ramon, la seva cap d’estudis d’educació secundària, Fina Loscos, assegura que el pla de la Generalitat “no satisfà ningú, perquè hi ha masses interrogants sobre el risc que suposa obrir quan el virus encara no està sota control”. Segons Loscos, el missatge de la Conselleria d’Ensenyament “ha estat enganyós, perquè no han explicat les estrictes condicions amb les quals obrirem i això ha generat molt desconcert i les famílies es pensen que s’obrirà per a tothom, quan això no és del tot cert”. La mateixa cap d’estudis lamenta que s’hagi traspassat tota la responsabilitat als equips directius i pensa que és més “una inicial declaració de bones intencions que un projecte executiu per resoldre problemes i aportar solucions”.

PUBLICITAT

Visió política

La regidora d’Educació de l’Ajuntament de Vilafranca, Xell Montserrat, vol deixar clar de la seva banda que els consistoris són “simples espectadors” de les decisions del Govern català i reconeix que, ja que sovint els interpeŀlen i els demanen mesures, potser caldria que poguessin tenir més poder de decisió o, com a mínim, més participació. A partir d’aquí, Montserrat explica que des del consistori s’està sempre que es pot al costat de famílies i centres educatius, a qui reconeix la tasca per intentar mantenir el vincle amb alumnes i famílies tot i les circumstàncies tan especials.

Pel que fa al pla de desescalada de les escoles, Montserrat reconeix que “no hi ha ningú content, i caldria fer una valoració diferent de cada etapa, sempre fent prevaldre els criteris sanitaris”. Segons la regidora és evident que és una situació molt complexa que ha de fer encaixar els criteris sanitaris, educatius i de conciliació laboral de les famílies i que ara mateix el que s’està fent des dels centres és preguntar a les famílies qui necessita portar els seus fills a l’escola. Pel que fa a la conciliació familiar, Xell Montserrat diu que

Falten preinscripcions al Vendrell

D’altra banda, des de l’Ajuntament del Vendrell la seva regidora d’Educació, Sílvia Vaquero, apunta que totes les escoles del municipi obriran portes amb totes les garanties de seguretat i higiene per acabar el curs després de la crisi del coronavirus i, a més, comenta que de cara al curs 2020/2021 s’han formalitzat 272 preinscripcions d’alumnes de P-3. Tanmateix, la xifra és inferior a la d’anys anteriors i, d’acord amb les dades del padró municipal, hi hauria “un centenar de nens i nenes que no s’han preinscrit i no sabem el perquè”. Hi podria tenir a veure el període de confinament pel coronavirus. Sílvia Vaquero remarca la importància de preinscriure’s per poder tenir garantida una plaça a l’escola que les famílies vulguin escolaritzar els seus fills. Amb tot, Vaquero conclou que “ningú no es quedarà sense plaça, però potser no a la de l’escola desitjada

També et pot interessar

Comentaris