“Els professionals del Consell, han fet un esforç d’adaptació ràpida a les circumstàncies”

29/04/2020 - 21:00h

Entrevista amb Albert Tort, vicepresident primer i conseller d’Ensenyament del Consell Comarcal de l’Alt Penedès

En la situació que vivim i amb el tancament de les escoles, el Servei d’Ensenyament del Consell Comarcal ha aturat també la seva activitat?
Al contrari, tot i la situació excepcional que vivim, molts serveis del Consell Comarcal han de seguir en marxa; s’han de prendre decisions i s’ha de gestionar l’impacte en serveis i contractes, també cal adoptar i col·laborar en les mesures derivades de la situació.
Tots plegats, especialment els professionals del Consell, han fet un esforç d’adaptació ràpida a les circumstàncies. En el cas del Servei d’Ensenyament, són diversos els aspectes que s’han hagut de gestionar de manera excepcional, en allò que tenim capacitat de gestió i competència des del Consell Comarcal.

Perquè… quines són exactament aquestes competències?
Les més importants són la gestió del transport escolar, la gestió de les beques de menjador, la gestió d’alguns menjadors escolars i el projecte musical de territori que tenim a la comarca, l’Escola de Música de l’Alt Penedès (l’EMAP).
La suspensió de les classes ha tingut un impacte evident en els contractes del transport escolar (transport i monitoratge) i dels menjadors escolars.  El Consell Comarcal ha suspès tots els contractes amb les empreses que fan els serveis i, d’acord amb les indicacions de la Generalitat, gestionarà les factures com a bestreta per a la indemnització, per a aquelles empreses que no han aplicat ERTO.
I a l’Escola de Música, professorat, estudiants i famílies estan fent un esforç important, que valorem de manera especial perquè ha fet possible impulsar una adaptació metodològica que ens permet continuar oferint activitats, i fins i tot determinades classes online, en un moment en què és important que la sensibilitat i la formació musicals estiguin molt presents tot i les circumstàncies.

I sobre les targetes moneder que va anunciar la Generalitat? Quin paper hi ha tingut el Consell Comarcal?
Els anuncis s’han d’implementar i portar a la pràctica. I és en la implementació de la mesura, que el Servei d’Ensenyament del Consell Comarcal va respondre a la petició de la Generalitat, amb tota la col·laboració possible i amb l’esforç de les  professionals del Consell per coordinar la distribució d’aquestes targetes.
També vam comptar amb la col·laboració imprescindible dels ajuntaments, als quals agraeixo la sensibilitat i la comprensió que van tenir perquè l’entrega es realitzés de manera efectiva a la nostra comarca, malgrat la incertesa d’algunes indicacions que vam rebre en aquells moments.

Al Consell Comarcal teníem els llistats de l’alumnat escolaritzat a la comarca amb dret a beca de menjador organitzats per escoles. Ara bé, l’esforç va ser important, perquè hi ha vàries casuístiques que cal considerar i que complicaven la logística: alumnes de fora de la comarca escolaritzats a l’Alt Penedès i a la inversa, alumnes escolaritzats en municipis diferents del seu municipi de residència… Va ser necessari refer i actualitzar tots els llistats i intercanviar informació amb els consells comarcals veïns perquè no quedés cap dels 2.050 alumnes de l’Alt Penedès sense targeta. Al final, però, tot va sortir bé. De fet, estem a l’espera que s’anunciï la tercera recàrrega de les targetes.

Creu que és millorable com s’ha dut a terme aquesta mesura?
En una situació com aquesta, tot és millorable i a la vegada tot és complex. El Departament d’Educació de la Generalitat va demanar ajuda als consells comarcals, i evidentment aquesta ha estat l’actitud del Consell Comarcal de l’Alt Penedès. El que sí desitjaria és que els anuncis es fessin un cop estigui definit com s’implementaran, i no a l’inrevés; a partir d’aquí, tots hem de col·laborar en benefici de la mesura i dels ciutadans i ciutadanes. I en aquest cas, des del Consell Comarcal i també des dels ajuntaments, vam fer tot l’esforç possible de col·laboració amb el Departament d’Educació per tal que s’acabés implementant.

Ha posat de relleu el projecte de l’Escola de Música i que aquest estigui actiu tot i amb el tancament dels centres escolars. Com és possible?
És possible quan hi ha voluntat, esforç i sensibilitat per entendre que un servei com aquest no es pot aturar, encara que sigui de manera adaptada. Gràcies a l’esforç del professorat, l’alumnat i les famílies, avui podem dir que l’alumnat pot seguir “connectat” a l’Escola de Música.
Per això, tot i que el 13 de març es van suspendre les classes presencials, va començar un període per adaptar contra rellotge la manera de mantenir l’activitat. Es van provar diverses possibilitats per oferir activitats complementàries i proves pilot de classes online, adaptant metodològicament les diferents tipologies de classes, i fins i tot personalitzant el material per a cada alumne.
Evidentment, no totes les classes s’han pogut adaptar de la mateixa manera, i sabem que no és el mateix que amb les classes presencials, però en determinats tipus de programes (instrument, llenguatge musical en el programa d’Aprenentatge Bàsic de 8 a 12 anys…) el treball telemàtic està prou estabilitzat. I això és gràcies a l’esforç que han fet la direcció de l’EMAP i el professorat; com també, gràcies a les famílies i els mateixos alumnes.

Pel què fa l’alumnat més petit, dels programes de Sensibilització i Iniciació, vam optar per no treballar on line, sinó per enviar setmanalment material didàctic a les famílies perquè el poguessin treballar amb els seus fills i filles i no perdre, d’aquesta manera, el contacte amb la Música.
Molts dels prop de 400 alumnes de l’EMAP són nens i joves; per a ells ha estat fàcil adaptar-se a les classes online, i els seus pares i mares, en general, han acollit bé la proposta. Per aquest motiu, mentre no es puguin recuperar les classes presencials nosaltres mantindrem aquesta oferta educativa. No ens podíem aturar ni deixar en l’aire un projecte com el de l’Escola de Música en el qual hem esmerçat molts esforços, pel seu valor social i pel model territorial que el caracteritza.
Ara per ara, tot el professorat segueix contractat i continua treballant des de casa, malgrat que, des que es van suspendre les classes, el Consell Comarcal no ha revertit quotes a les famílies. A partir de l’1 de maig, es tornaran a revertir una part de les quotes de manera modulada per a aquelles matèries que s’ofereixen on line de manera estable (un 30 % per a les classes de conjunt vocal i llenguatge musical, i un 50 % per a les classes individuals d’instrument).

Quan començaran a treballar en el nou curs escolar 2020-2021?
Ja hi estem treballant. D’una banda, per a aquest nou curs simplificarem la tramitació del servei de transport escolar; hem adoptat una mesura extraordinària, de manera que les famílies dels alumnes que actualment cursen els nivells de P3-P5 i de 1r-5è de primària i que ja disposen d’una plaça de transport escolar no hauran de tramitar la renovació de la sol·licitud de transport per al curs 2020-2021. Igualment, l’alumnat de 1r-3r d’ESO que no canviï de centre escolar, tampoc no haurà de tramitar la sol·licitud. En tots aquests casos, es considerarà tramitada i tindran garantit el transport escolar per al curs 2020-2021.

Per fer possible aquesta mesura hem comptat amb la col·laboració dels centres educatius, a qui hem enviat les dades de l’alumnat perquè les revisin i ens comuniquin qualsevol canvi mitjançant un tràmit electrònic.Pel que fa a les noves sol·licituds (alumnes que actualment no estan escolaritzats o alumnes que fins ara no feien ús del transport escolar), es faran telemàticament. Quan sigui el moment, comunicarem els terminis de sol·licitud als centres educatius perquè els comuniquin a les famílies.
També estem esperant la decisió del Departament d’Educació de la Generalitat sobre les beques de menjador per al nou curs escolar.

El confinament per la COVID ha posat sobre la taula el problema de les desigualtats entre l’alumnat en funció de si pot accedir o no a les activitats educatives online. Què en pensa?
És un problema evident, que a més de la desigualtat social que representa s’afegeix al fet que a determinats municipis, barris i zones no hi ha connexió suficient, ni accés d’alta velocitat a Internet. El Departament d’Educació de la Generalitat (que és qui té la competència) va anunciar el projecte “Centres educatius en línia” per abordar a nivell de Catalunya aquesta problemàtica; una problemàtica que s’accentua encara més en la situació actual i que esperem que millori.
Per això, des d’abans de Setmana Santa, ens vam posar a disposició del Departament d’Educació de la Generalitat per treballar de manera coordinada: vam fer arribar a la Generalitat la informació sobre quines empreses poden donar aquest servei a la nostra comarca i vam facilitar la comunicació entre la Generalitat i els ajuntaments per detectar dispositius i material existent.

Ara, el Departament d’Educació està cedint portàtils dels centres educatius als infants que no tenen un ordinador a casa. Nosaltres hem demanat també que el Consell Comarcal i els ajuntaments puguem tenir les dades d’aquest programa al territori, per afavorir la coordinació entre les administracions.

Creu que aquesta crisi canviarà la nostra manera d’afrontar els reptes socials, polítics, i també educatius?
I tant! Espero que a nivell polític i institucional, la col·laboració, la responsabilitat i la suma d’esforços siguin el pilar fonamental per damunt d’altres consideracions. També requerirà replantejar pressupostos, prioritats i voluntats.
A nivell educatiu, m’agradaria demanar que l’objectiu comú fos l’aprenentatge, posant-nos cadascú en el lloc dels altres (els professors amb els alumnes, els alumnes amb els professors, les famílies…), malgrat els condicionants de cada moment.
Hem de ser conscients del canvi de paradigma social que ens tocarà anar assumint, amb els seus pros i contres. Haurem de fer una transició cap a un equilibri entre relació virtual i relació presencial, entre la prevenció dels contagis i la relació mediterrània que ens caracteritza. I haurem de fer-ho sent sempre conscients de la transcendència d’aquesta crisi, dels efectes socials que ha tingut i tindrà per a molta gent, i de la complexitat que representa canviar la manera de veure el món i les amenaces socials que tenim.
La responsabilitat de tothom, a tots els nivells…, malgrat els canvis forçats, les mesures i les restriccions socials, serà la clau.. També es requerirà un compromís indiscutible amb els pilars socials: Sanitat, Educació, Seguretat…

També et pot interessar

Comentaris