“Per jugar a la Champions del turisme, hi ha d’haver inversió”

21/02/2020 - 16:00h

Quan a Ramon Riera li van proposar ser president del Consorci de Promoció Turística del Penedès comptava amb un as a la màniga: l’experiència.

Uns mesos abans havia ocupat el càrrec de diputat de Turisme de la Diputació de Barcelona, cosa que li va aportar un vast coneixement de la matèria. Ara, quan fa 8 mesos que és al capdavant d’enoturismePenedès, Riera es planteja com a repte fer més conegut encara el territori com a destinació turística. Ho fa conscient que la sostenibilitat ha de ser l’eix en què es fonamenti aquest creixement per assegurar la comoditat dels que venen a visitar-nos, i dels que hem de viure aquí.

Com està la salut turística del Penedès?
He notat que el territori ha fet una evolució molt gran, els darrers anys. Ja fa més de dues dècades que es va fer el primer pla turístic de l’Alt Penedès, i es nota que tant l’administració com les empreses s’han posat les piles.

En 20 anys deuen haver passat moltes coses.
Sí, i algunes han influït d’una forma clara en l’evolució del turisme a la territori. La crisi, per exemple. Va fer que tant el sector públic com el privat portessin les antenes molt més obertes, i es visualitzés el turisme com un motor econòmic. Només ha calgut aprofitar i endreçar el que tenim, perquè d’actius el Penedès en té de sobra.

El sector privat també estira el carro?
Quan veus que hi ha molts cellers que estan fent inversions que no van destinades a ampliar magatzems o a fer més producció, sinó a rebre més i millors visites, això vol dir que el sector també està apostant fort per aquest tema.

Entenc que anem per bon camí.
Els presidents del Consorci que m’han precedit han fet molt bona feina, igual que l’equip que hi treballa. Aquesta és la línia que volem seguir.

Ara, treballant sota una marca molt més àmplia com és Penedès.
L’embrió del Consorci de Promoció Turística va ser l’Alt Penedès, però de mica en mica l’horitzó s’ha anat obrint. El turista no coneix límits territorials, es mou per motivacions, per interessos i per la capacitat de seducció que té cada zona. Ell no sap si l’Alt Penedès camina sol o va de la mà de la vegueria. Aquesta certesa és el que ha motivat la nova marca, molt més global que l’anterior.

Dir que el Penedès és enoturisme és quedar-se curt?
I tant. És cert que quan parles de Penedès la gent ho identifica com una zona enoturística, però els actius del Penedès van molt més enllà de les vinyes i dels cellers. Tenim clar que hem de potenciar aquesta característica del territori, però també que som molt més que això, i volem que la gent ho sàpiga. Volem ser una destinació turística de primer ordre.

El Penedès és cada vegada més conegut arreu, això és un fet.
Sí, ho veiem quan anem a les fires i també per la gran quantitat de persones que ens venen a visitar cada any. Però encara queda feina per fer. Hem de seguir creant marca i posicionar el Penedès com a sinònim de qualitat. Aquesta és la nostra feina, donar a conèixer el territori i que la gent el relacioni amb coses concretes. Les vinyes i els cellers, però també el camí del Riu, la Font de la Canya, els miradors, el vesper de la Gloriosa…

Les infraestructures són clau per garantir l’èxit.
Evidentment. Podem plantejar-nos el que vulguem, però si no dotem el territori de la infraestructura necessària per rebre visitants, i que se sentin còmode, tenim la batalla perduda. La xarxa d’aparcaments per a autocaravanes que es va executar en el mandat de Sergi Vallès com a president n’és un exemple. Era una infraestructura necessària, perquè hi ha demanda. Totes les àrees que s’han planificat acullen gent diàriament, i això és una molt bona notícia.

Hi ha algun projecte en el qual s’ha de treballar aviat?
N’hi ha molts que tenim preparats. Un dels més immediats serà la unificació de la senyalització de tots els actius que hi ha al territori. Patrimoni arquitectònic, senders, cellers, allotjaments, restaurants. Volem fer-li fàcils les coses al visitant, i per això hem de procurar que la senyalització sigui senzilla, intuïtiva.

El turista no coneix límits territorials, es mou per motivacions, per interessos i per la capacitat de seducció que té cada zona”

Ramon Riera, president del Consorci de Promoció Turística del Penedès

El Consell comarcal ha aprovat una partida pressupostària per poder tirar endavant aquesta senyalització.
El pressupost del Consorci de Promoció Turística és limitat. Gestionem uns 270.000 euros l’any i amb això no podem fer tot el que desitjaríem. Gràcies al CCAP i a la Diputació, els darrers anys hem pogut tirar endavant projectes que a nosaltres sols ens hauria costat molt. El Penedès 360, la xarxa d’autocaravanes i ara la senyalització. Aquesta col·laboració entre administracions és clau per poder avançar.

Una vegada el territori estigui endreçat, tenim clar quin és el turista que vol el Penedès?
Entenc que tots els territoris que aposten pel turisme ho fan buscant que la gent que els visita gasti diners a la zona. Ara bé, tenim clar que volem que això passi des d’un vessant sostenible. Fugim de la massificació. No volem que el Penedès arribi al col·lapse amb què es troben ciutats com Barcelona, per exemple. Creiem que el turista ha de poder visitar el mateix Penedès que li mostrem a les fotos, verge i sense turistes per tot arreu, i que les persones que vivim aquí hem de sentir-nos còmodes. Ara bé, és evident que si volem que el turisme sigui un motor econòmic per sl territori hem de poder atreure un tipus de turisme que gasti al territori.

Creu que actualment el turisme ja és un motor econòmic per al Penedès?
Crec que comença a ser-ho. Potser no és el més important, però ja té un pes destacat. A Catalunya, el turisme ja genera al voltant d’un 12% de la riquesa. Encara ens queda, per arribar a això, però seguim treballant per aconseguir-ho i seguim obrint el ventall de possibilitats per atreure més tipus de turisme.

N’hi ha tants tipus com persones.
Això mateix. Estem molt lluny d’allò que es pensava abans, que el turista és sol, platja i paella. Encara hi ha visitants que busquen això, però cada dia que passa afloren nous interessos.

Quins projectes es posaran en marxa per atreure més visites?
Una de les grans apostes que hem fet és la Penedès Challenge 360. És una iniciativa que ens permet promocionar sota un mateix paraigua les activitats del Penedès 360, que aglutina l’oferta que hi ha al llarg de l’any al territori. L’any passat, la Challenge es va fer al Pla del Penedès, i enguany la seu serà Font-rubí. L’objectiu és que tant els que participen en la cursa com els que els acompanyen coneguin el que pot oferir el Penedès i repeteixin la visita. Els pròxims mesos també treballarem en altres coses, com l’ampliació de la xarxa d’àrees per a autocaravanes, la senyalització o l’ampliació del nombre de tècnics de turisme compartits, una figura clau per ajudar els pobles més petits a desenvolupar la seva oferta.

S’han posat les piles, els municipis, en aquesta matèria?
Sí, jo crec que sí. Hi ha un factor que ho exemplifica. Fa uns anys, veies molt pocs regidors de turisme, i ara crec que no hi ha cap ajuntament del territori que no en tingui un.

Anem per bon camí.
És clar que som destinació turística, però l’hem de posicionar a primer nivell. Si volem jugar a la Champions del turisme, hi ha d’haver inversió. Tots ens hi hem d’implicar, les administracions i el sector privat. Si reconeixem que el turisme és un motor econòmic per al Penedès, les partides pressupostàries que es destinin a promocionar-lo han de ser importants. Si anem junts, serà molt més ràpid i molt més fàcil.

El Penedès ha aconseguit aquesta unió en matèria turística?
Hem anat sumant gent al llarg dels anys. Anem tenint adhesions, i més que n’hi haurà. La feina s’està fent. Ara bé, ens queden moltes coses per aconseguir.

També et pot interessar

Comentaris