La Ruta del Xató inicia la seva 21a edició al Gran Penedès

Aquest dilluns al migdia s’ha fet al Museu Deu del Vendrell l’acte d’inauguració de la temporada de la Ruta del Xató 2017/2018.
L’acte ha comptat amb la presència del nou ambaixador de la Ruta del Xató, Oriol Castro, xef afincat a Sitges i el qual té un prestigi professional reconegut a nivell internacional pels seus restaurants Disfrutar, de Barcelona, i Compartir, de Cadaqués. La Ruta del Xató en què participen els principals municipis del Penedès històric -el Vendrell, Calafell, Vilafranca del Penedès, Vilanova i la Geltrú i Sitges- arriba a la seva 21a edició.
Com és habitual, en la presentació de la ruta s’han pogut degustar les receptes del xató de cadascuna de les poblacions de la Ruta, acompanyats de vins de la DO Penedès i de productes dels principals patrocinadors de la proposta gastronòmica, Salses Ferrer i Forns Enrich. A més, els presents també han pogut gaudir d’una una visita guiada al Museu Deu del Vendrell, un dels espais més importants del col·leccionisme català del segle XXl.
La principal novetat de la Ruta del Xató 2017/2018 ha estat l’edició d’un plànol de tot el territori de la ruta en comptes de l’habitual catàleg que es distribuïa en els darrers anys. En aquest mapa es convida tothom a fer una ruta per tot el Penedès i, per exemple, s’hi indiquen elements tradicionals del Vendrell (s’hi veu una il·lustració de l’escultura de Pau Casals i de l’àngel de Tobies), Calafell (amb la Casa Museu Barral, el Castell i la Ciutadella Ibèrica) i Vilafranca del Penedès (amb una il·lustració d’un 3d10fm dels Castellers, l’església de Santa Maria, el Vinseum i un gall per recordar la festa de la Fira del Gall).
La Ruta del Xató vol recordar que és “molt més que una ruta”, segons s’ha destacat en l’inici de la nova temporada, i així es parla de la possibilitat de gaudir de rutes festives, esportives, paisatgístiques i familiars.
Nou ambaixador
I, com apuntàvem, el xef Oriol Castro és el nou ambaixador de la Ruta del Xató, per la qual cosa ha rebut simbòlicament el morter i la massa que identifiquen la proposta col·lectiva de promoció del plat penedesenc per excel·lència. En el seu parlament ha destacat que el xató “és un plat molt complert i nutricionalment té molts productes de l’horta”. Castro també ha parlat de la necessitat de “tenir memoria i record en les tradicions”, de les quals ha citat la pesca com a imatge que l’evoca a la infancia, i ha conclòs que com a ambaixador de la Ruta del Xató vetllarà per a la promoció del boca-orella sobre aquest plat “català i autèntic i que es reflecteix molt en la picada al morter, molt diferent i que no té res a veure amb la salsa que podem fer en un túrmix”.
D’altra banda, val a dir que menjar xató als restaurants participants en la ruta tindrà premi i, així per exemple, cada àpat en qüestió donarà la possibilitat d’obtenir nits d’hotel, dinars o sopars en restaurants i descomptes en els productes dels patrocinadors de la Ruta del Xató.


