Els afectats pel pas de l’AVE volen que fiscalia obria una investigació de contaminació acústica

alt
23/07/2010 - 09:18h

Els veïns afectats pel pas de l’AVE a Vilafranca defensen el dret al descans i a una vida digna -tal i com marca la Constitució-. Per això, i després de més de dos anys sense solucions, ara, volen que el fiscal general sobre contaminació acústica obri una investigació que determini com s’han realitzat els treballs de construcció a Vilafranca. A més, demanen que es faci una auditoria per saber la qualitat dels materials que s’han utilitzat i supliquen que, mentre no hi hagi una solució als problemes, la velocitat de pas dels trens per Vilafranca no sobrepassi els 180 km/h. Els veïns també li han demanat a l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, que convoqui un ple extraordinari on tots els grups municipals mostrin el suport als afectats. En aquest sentit han aprofitat per fer una crida a tots els vilafranquins perquè assisteixin al ple per demostrar el rebuig a la situació que ha provocat ADIF.
A banda d’aquestes decisions, els veïns han respost a les afirmacions fetes a la premsa del cap de l’oposició, el socialista Francisco Romero. El president de l’Associació d’Afectats, José Antonio Doblas ha afirmat que les declaracions de Romero es resumeixen de dues maneres, “aquelles que no solucionen els problemes i que només van contra l’actual alcalde com a persona buscant confondre la ciutadania i tapar com va gestionar i controlar l’obra l’anterior govern socialista”.
Doblas ha explicat que “han aprofitat la contractació del senyor Cardona aportant una fotocòpia sense cap valor i la utilitzen amb l’argument que l’alcalde menteix assegurant que el tècnic no estava contractat”, fet que no s’ajusta a la realitat, diuen, i per això van donar el seu relat. El 24 de febrer d’aquest any, expliquen, a la reunió celebrada amb ADIF a Barcelona, Regull exposa al senyor Rafael Rodríguez, director d’obres de l’AVE que quan es realitzin els estudis de vibracions i sorolls hi sigui present, representant Vilafranca, el tècnic de la UPC, senyor Cardona, demanda que Adif acepta.
El 15 d’abril, el senyor Cardona convoca una reunió a l’Ajuntament a la qual hi assisteixen, l’alcalde, el secretari, els serveis tècnics de l’Ajuntament i una representació dels ciutadans afectats. Allà el tècnic dóna per fet que està al servei de l’Ajuntament i que resta a l’espera que ADIF comuniqui l’inici de l’estudi. Quan això succeeixi, presentarà el pressupost en nom de la UPC perquè siguin contractats en una primera fase els seus serveis. En aquella reunió, Cardona comunica també que dels cinc controls que es faran només assistirà a tres, donat que considera suficient per fer-ne una valoració.
A començament de juny Cardona es posa en contacte amb Regull per comunicar-li que ADIF accepta la seva col·laboració i que presentarà el pressupost per a la seva contractació en una primera fase. Un xic molest, Doblas continua dient “els veïns volem dir-li al senyor Romero que si quan es van iniciar les obres de l’AVE s’hagués contractat un tècnic de les característiques del senyor Cardona avui no estaríem aquí mostrant el nostre malestar”. I afegeix “l’única transparència la té l’actual govern i no pas l’anterior. Ara els veïns assistim a les reunions amb ADIF, se’ns facilita tot tipus d’informació i tenim veu i vot. Això abans no passava”.

La història d’un conveni

L’any 1999 el BOE del 31 d’agost publicava que el pas de l’AVE per Vilafranca produiria vibracions i sorolls a le vivendes paral·leles a la via a causa de la patologia del terreny. A principi del 2000 es liciten les obres del projecte inicial i, en l’informe d’impacte ambiental que acompanya el projecte es recull, a petició de l’Ajuntament, que s’instal·lin elements d’alta seguretat per evitar aquestes molèsties. Les obres marcaven que els túnels de l’AVE i de rodalies anessin al mateix rasant amb una longitud de cobertura fins al pont de Moja, a més, marcava que l’estació existent seria remodelada amb la construcció d’una tercera via per a trens de rodalies i que, per les vies de l’AVE, hi circularien trens amb la possibilitat d’aturar-se a Vilafranca.
Tres anys més tard, el 2003, sense saber els motius s’anul·la aquest projecte i es refunda en un conveni on no es contempla cap inversió per part d’ADIF a la zona que ha quedat descoberta al Passeig Rafael Soler. Malgrat que ADIF va reconèixer en el seu moment que el pas de l’AVE per una població podia ser molt perjudicial per a les persones i cases si no es prenien mesures el govern socialista va fer la vista grossa i ho va permetre. Amb aquesta rotunditat ho va explicar José Antonio Doblas que va acabar la seva intervenció explicant que Foment estava en contra del pas de l’AVE per Vilafranca, però que aquest era el projecte polític estrella del programa electoral dels socialistes aleshores i van aceptar un conveni que no contemplava el cobriment de totes les vies.
Finalment, Josep Martínez, va explicar que hi ha molt “nerviosisme” entre els veïns. A dia d’avui hi ha gent que no pot dormir i demanen actuacions.
Aquest mes de juliol, ADIF està portant a terme els treballs per mesurar les vibracions per tal d’elaborar un estudi, un compromís que va adoptar l’ens ferroviari amb l’Ajuntament i que, a principi de setembre, s’haurà de reunir amb el consistori per valorar-ne els resultats. El temps dirà.

També et pot interessar

Comentaris