Un any de feina i formació per a les famílies sense ingressos
L’Ajuntament de Vilafranca ha presentat aquesta setmana una iniciativa pionera de suport a les famílies que no disposen de cap font d’ingrés econòmic, amb l’objectiu d’afavorir la reinserció en el mercat laboral de les persones que les sustenten. El govern de Vilafranca, encapçalat per l’alcalde Pere Regull, ha donat a conèixer el programa, que porta per nom ‘Vilafranca, inclusió”.
El pla durarà tres anys i proporcionarà formació i un contracte laboral durant un any a un total de 90 famílies vilafranquines, 30 diferents cada any. L’ajuntament compta que hi ha una quarantena de famílies a la vila sense cap tipus d’ingrés econòmic. Es reconeix que els hi agradaria “arribar a més” però que ara per ara és impossible.
Així, amb un pressupost de més d’un milió d’euros, el programa, d’iniciativa local, amplia les fórmules d’ajut que hi havia fins ara i donarà feina a través de plans d’ocupació, acompanyament de formació professional, formació en competències bàsiques a l’entorn familiar i guiatge en la recerca de feina, entre d’altres beneficis.
Pere Regull afirma que el que vol aquest programa és fer front “ a un dels problemes més greus que hi ha actualment, la desocupació i l’existència de famílies que no tenen cap tipus d’ingrés”. Regull ha comentat que l’Ajuntament de Vilafranca fa dos anys que treballa per donar una solució a aquestes famílies i “Vilafranca, inclusió” els ha d’oferir la formació i eines necessàries per a la recerca de feina. L’alcalde ha afegit que el fet d’ampliar la durada dels plans d’ocupació de 6 a 12 mesos, garanteix que puguin beneficiar-se posteriorment del subsidi d’atur.
El primer tinent d’alcalde, Francisco Romero, ha afegit que aquesta és una aposta pionera perquè no depèn de les inversions d’altres administracions, tot i que sempre serien benvingudes. Romero ho ha explicat així: “L’Ajuntament de Vilafranca pot assumir el programa gràcies a la situació de sanejament econòmic perquè som dels municipis menys endeutats de la província de Barcelona i per això podem tenir iniciatives pròpies i no esperar a finançament d’altres administracions”.
La presentació del programa es va fer dilluns al matí, un dia abans que el ple aprovés una modificació de pressupost, , amb una partida inicial de 200.000 euros, destinada precisament a ‘Vilafranca, inclusió’. Aquesta quantitat s’anirà incrementant fins arribar al milió d’euros que s’ha calculat per als 3 anys del programa: 609.000 euros per fer front als sous i 450.000 euros en concepte de formació. Aquesta xifra, però, podria augmentar gràcies a les aportacions d’entitats financeres, del tercer sector o d’altres entitats que vulguin col·laborar.
Nou Set contracta
El programa compta amb el suport de Càritas, que liderarà la formació i guiatge de recerca de feina, i de la cooperativa d’inserció laboral Nou Set, a través de la qual es faran les contractacions. Els plans d’ocupació que s’oferiran seran d’interès públic com la rehabilitació d’habitatges i d’equipaments per a ús social, el suport a la neteja i manteniment d’edificis municipals o les tasques de desbrossament de marges.
El govern destaca que el fet d’incloure Nou Set en el projecte és molt important ja que, al ser una cooperativa d’inserció laboral, està exempta d’abonar els imports de seguretat social i, per tant, tots els diners poden anar a parar al sou dels treballadors.
La detecció de famílies beneficiàries del programa es farà a través del CRIT (Centre Municipal de Recursos per a la Inclusió i el Treball), un dispositiu orientat a la millora de l’atenció de persones en risc d’exclusió social, impulsat fa dos anys des dels departaments de Serveis Socials i Ocupació i Formació de l’Ajuntament de Vilafranca.
Així, Pere Regull vol deixar clar que les persones no s’han de dirigir a l’ajuntament a sol·licitar aquesta ajuda sinó que des del CRIT ja s’estan captant quines són les persones amb risc d’exclusió tant social i laboral.


