Eduard Pujol: “La fórmula de l’actual govern del PSC és pagar més i rebre menys”
Si guanya, l’alcaldable de Junts congelarà els impostos el 2028.
El candidat de Junts a l’alcaldia de Vilafranca de cara a les eleccions municipals del 2027, Eduard Pujol, denuncia les pujades d’impostos i taxes del govern de l’alcalde socialista, Francisco Romero, i es compromet a congelar-los a partir del 2028. “A Vilafranca paguem molt pel que rebem. Si els carrers estiguessin polits i nets, no ens queixaríem. Si no faltessin instaŀlacions esportives, tampoc diria res. Però la fórmula Romero és pagar més i rebre menys”, afirma d’entrada Pujol en un comunicat.
La brossa ha pujat un 47,6% en un any
L’alcaldable de Junts posa 3 dades econòmiques per remarcar, a parer seu, l’augment “desmesurat” de la fiscalitat a la ciutadania de Vilafranca durant aquest mandat. Així, sobre l’impost de béns immobles (IBI), per exemple, Pujol destaca que ha augmentat un 3,5% el 2024, un 2,9% el 2025 i un 1,9% el 2026. Això representa una pujada acumulada del 8,5% en tres anys. “Amb el nou increment del 4,3% del 2027, l’augment acumulat arribarà al 13,2% respecte del 2023; és a dir, un rebut de 600 euros del 2023 passaria a ser d’uns 679 euros el 2027, gairebé 80 euros més”, afirma Eduard Pujol.
Pel que fa a la taxa d’escombraries, el candidat de Junts diu que es passa de 166 euros el 2025 a 245 euros el 2026 en un habitatge mitjà. “Són 79 euros més, un 47,6% més –és a dir, gairebé el doble–, i la recollida no funciona”, explica.
De cara al proper any, 2027, l’alcaldable de Junts comenta que l’actual govern municipal ha aprovat una nova pujada general del 4,3%, “la més alta dels últims divuit anys”. “L’Ajuntament s’ha convertit en una màquina d’apujar taxes”, continua dient Eduard Pujol en el seu comunicat, per afegir que els augments de l’IBI i de les escombraries “fan mal a les famílies i als comerços. Collar els que més pateixen és un error. De fet, és un escàndol”.
El candidat contraposa la política fiscal de Vilafranca amb la d’altres municipis. “Girona, Reus o Igualada, i Torrelles, Sant Quintí o la Granada han congelat l’IBI i la brossa de l’any que ve. A Vilafranca, tot el contrari: és la pujada rècord de dues dècades”.
“Des del govern socialista del 2008 no teníem una pujada tan forta”, recorda el candidat de Junts, que detalla que cal recular fins a les ordenances aprovades el 2008, per a l’exercici 2009, per trobar una pujada general superior a l’actual.
“Per situar-nos, des de l’últim any de Marcel Esteve no havíem tingut una pujada general tan forta. És la prova del nou. Quan manen els socialistes a Vilafranca s’apugen els impostos perquè gestionen a la babalà”, afirma Pujol. Junts va votar en contra de les ordenances del 2027, aprovades amb el vot favorable del PSC i l’abstenció d’ERC i la CUP, que “falquen l’actual govern”, a parer dels juntaires.
Congelar els impostos
“A partir del 2028 tornarem a congelar els impostos”, diu també Eduard Pujol en el comunicat sobre la fiscalitat vilafranquina, alhora que defensa que l’Ajuntament no es pot limitar a quadrar els pressupostos amb increments fiscals successius. “A banda de quadrar els números, s’han de fer coses. Vilafranca té moltes necessitats (un nou pavelló, un pla de voreres, més llum, ajuts a l’habitatge, etc.). I els milions que no tens, els has d’anar a buscar sota les pedres”.
“Aquest ajuntament ja ens ha demostrat que això no ho sap fer i ho resol carregant els impostos a les espatlles de la gent. Estem pagant molt cara la seva inacció”, denuncia l’alcaldable de Junts.
Així les coses, el candidat es compromet a congelar els impostos municipals a partir del 2028 i a reforçar la capacitat de l’Ajuntament per captar recursos d’altres administracions. “S’ha de pressionar les administracions superiors! Si necessitem renovar equipaments esportius, millorar l’enllumenat i els carrers, rehabilitar espais públics o preparar la vila davant les danes i les pluges fortes, hem de tenir projectes a punt i buscar totes les oportunitats de finançament, des d’Europa fins a Madrid… però no s’ha fet prou”, ha comentat també Eduard Pujol.
Pujol considera que el cercle virtuós és anar a buscar més recursos econòmics fora de Vilafranca, fer més coses i “no carregar-ho tot a les espatlles de les famílies vilafranquines”. “En un moment com el que estem, amb el que costa arribar a final de mes per l’augment del cost de la vida, només falta que les famílies pateixin un ajuntament que gestioni tan malament els diners públics que ha de fer la pujada més important d’impostos del s. XXI”, diu en aquest mateix sentit Pujol, que conclou amb el compromís de Junts per Vilafranca: “A partir del 2028 tornarem a congelar els impostos municipals. Prou pujades d’impostos. Vilafranca necessita més projectes, més iniciativa i més capacitat per aconseguir recursos. És molt greu que, amb les famílies patint per arribar a final de mes, el govern Romero només sàpiga fer la pujada més important en vint anys”.


