Una carpa a la Rambla de Sant Francesc, novetat de les Festes de Sant Raimon 2026
Les festes del copatró vilafranquí comptaran amb 19 actes concentrats en dos caps de setmana d’aquest mes de gener, del 16 al 18 i del 23 al 25.
Vilafranca del Penedès celebrarà en dos caps de setmana d’aquest mes de gener, entre els dies 16 i 18 i del 23 al 25, una nova edició de les Festes de Sant Raimon, organitzades per l’Agrupació de Raimons i Raimundes.
La presentació de l’edició d’enguany s’ha dut a terme aquest dimecres a la tarda a l’Escorxador, a càrrec de representants dels Raimons i la regidora de Cultura de l’Ajuntament de Vilafranca, Àngels Dalmau, que han explicat que les festes començaran de forma oficial divendres dia 16 de gener a les 21.30h amb el tradicional castell de focs a la Plaça de Jaume I, a càrrec dels Tres Mosqueters.
La principal novetat de les festes d’aquest nou any 2026, durant les quals es vol reivindicar un cop més la importància de sant Raimon com a “patró local”, atès que va néixer al Penedès (a la Ràpita) i la imatge de la festa juga amb el coprotagonisme respecte de sant Fèlix, amb la festa a l’estiu, és la instal·lació d’una carpa amb capacitat per a 800 persones a la Rambla de Sant Francesc. Aquesta instal·lació funcionarà el segon cap de setmana de les festes d’hivern vilafranquines, mentre que en el primer cap de setmana d’actes es faran les activitats organitzades per entitats col·laboradores de l’Agrupació de Raimons i Raimundes.
Recordem que aquesta agrupació es va fer càrrec novament de les festes l’any 2018, amb la voluntat de rellançar-ne la seva popularitat, però Raimon Bové, en tant que un dels portaveus a la roda de premsa, s’ha queixat públicament de la manca d’un espai adequat per a la celebració de festes a Vilafranca a l’hivern.
Val a dir que l’alternativa del Teatre Casal, habitual en els últims anys, s’ha descartat enguany pel que fa a riscs de seguretat per a actes multitudinaris amb unes 800 persones dempeus, com hi pot haver en el tradicional Ball de Raimons.
La regidora de Cultura ha comentat que l’ajuntament “està estudiant” resoldre aquesta situació coneguda des de fa anys.
Imatge per promocionar el sant
Les Festes de Sant Raimon del 2026 inclouen una campanya que vol destacar la figura de sant Raimon i el seu lloc dins el calendari festiu de Vilafranca, tot assumint -amb un somriure una mica forçat- que no juguen a la mateixa lliga que per la festa major en honor a Sant Fèlix.
Sant Raimon vol reivindicar que ell és el patró original de Vilafranca i la campanya per promocionar-lo, basada en diferents cartells elaborats pel dissenyador vilafranquí Joan Brull, presenta un sant Raimon que expressa la seva “ràbia” per tenir unes festes més discretes, al mateix temps que fa valdre la personalitat pròpia de les festes per connectar amb el públic d’una manera més informal.
Pel que fa als actes a la carpa, el primer serà divendres 23 amb el sopar del bitllet, el ball de gralles amb el grup Els De Darrere i música amb el DJ Chris Farom. Els tiquets pel sopar del billet es podran comprar els dijous 15 i 22 a la tarda al Teatre Cal Bolet.
Dissabte 24 de gener, matí i tarda, a la carpa se celebrarà la primera edició d’una fira de vins amb un total de 8 cellers del Penedès i un del Priorat, però amb vincles directes al Penedès, amb la implicació del Viver de Cellers i que tindrà lloc en horari d’11 a 14 i de 17 a 20 h.
En concret, hi haurà els cellers Amat Montané, Vins Joan Grill, Mulet Viticutors, Vins Gèniu, Heretat Baltà de Cela, Heretat Can Serra, Caves El Mas Ferrer, Finca Parera i, com a celler convidat de fora del Penedès, Clos de l’Ona del Priorat.
Aquell mateix dissabte, a les 12h hi haurà matinal amb la Granada Combo Swing, que debutarà a Vilafranca; i a les 18h vesprada amb la Big Soul. La carpa, com apuntàvem, també acollirà el mateix dissabte dia 24 a les 23.30h el gran ball de les festes, amb el grup Nocheochentera. Es tracta d’una formació que fa versions musicals de nombrosos hits i que, a l’inrevés del que ha estat sempre més habitual, actuarà a les festes d’hivern després d’haver-ho fet ja pels voltants de Sant Fèlix, precisament el passat 2025.
Finalment, diumenge 25 de gener a les 12h del migdia hi haurà vermut electrònic amb DJ Rosario i a les 18h concert amb Essència de Gospel i rom cremat.
Col·laboració d’entitats
Amb la voluntat d’obrir les festes a tothom, un any més les Festes de Sant Raimon compten amb actes organitzats per entitats de la vila. Així, la Coordinadora de Música Tradicional i Penedès Folk han organitzat un taller de danses, que es farà dissabte 17 de gener a les 11 del matí a la plaça de l’Oli. Un cop finalitzat hi haurà ball vermut.
L’EMM Maria Dolors Calvet farà el tradicional concert de Sant Raimon, també dissabte 17 de gener, a les 19h, a l’Auditori Municipal Maria Rosa Juncosa. I el mateix dia, a les 17.30h hi haurà activitat infantil a l’Abacus Vilafranca.
També cal mencionar l’espectacle teatral de la GATAP que es farà diumenge 18 a les 19h al teatre Cal Bolet amb l’obra ‘La Tieta d’en Carles’, amb el grup de teatre Grup Bell Lloc-Teatre de Ribes i amb entrades a 7 euros.
I encara amb organització d’entitats, el diumenge 18 de gener, a la Plaça del Penedès, hi haurà ballada de sardanes amb la cobla Reus Jove a partir de les 12h; i el mateix dia a les 19h, a l’Auditori M. Rosa Juncosa, la Coral del CEP oferirà l’obra ‘La Meva Veu’ amb la reestrena del Roquiem de Paul Barker.
Les entrades es poden comprar a un preu de 12 euros a la llibreria la Cultural, a Teixits Solà i també online al portal digital d’Entrapolis.
Sota el títol Les Vesprades dels Raimons, el divendres 23 de gener a mitjanit també hi haurà un concert de petit format al Forat del Pany, a càrrec del grup Pezón o Garrapata.
I diumenge 25, a les 19h, a l’Auditori M. Rosa Juncosa, es podrà gaudir d’un concert amb la Sidral Brass Band i la Banda de Música de l’Escola Municipal Maria Dolors Calvet amb entrades que es poden comprar a www.Espectacles.Vilafranca.cat.
Tast Raïm-on
Val a dir, finalment, que una de les activitats més consolidades de les Festes de Sant Raimon, el tast Raïm-on, es repetirà a l’escenari de l’any passat i es farà al Vinseum, el primer divendres de festes, el 16 de gener, a partir de les 19h.
En aquesta ocasió es maridaran vins amb salaons de peix. L’aforament és limitat a una vuitantena de persones i els tiquets es podran adquirir a través de www.raimons.cat a partir d’aquest dissabte, 10 de gener, a les sis de la tarda. Seran individuals, la qual cosa farà necessari entrar des de diversos ordinadors i a càrrec de diferents persones si se’n vol tenir més d’un.
Quant a les úniques activitats programades fora de Vilafranca, un any més s’organitzen visites gratuïtes al Castell de Penyafort, els diumenges 18 i 25 de gener, a les 10.30h. Cal fer reserva prèvia trucant al 669 287 539.
El pressupost de les festes és de 26.250 euros i la carpa se n’endú “pràcticament la meitat”, ha dit Raimon Bové, que ha afegit que aquesta situació ha obligat l’organització a disminuir el número d’activitats programades, d’entre 23 i 25 a les 19 d’aquesta edició.
Tots els actes es poden consultar en aquest enllaç.


