Vinseum-Museu de les Cultures del Vi de Catalunya esdevé Museu d’Interès Nacional

09/04/2025 - 19:37h

La Junta de Museus de Catalunya ha aprovat aquest dimecres la catalogació que s’havia reclamat per a l’equipament vilafranquí.

Vinseum-Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, inaugurat l’últim trimestre de l’any 2024 passat al centre de Vilafranca del Penedès, ha estat nomenat aquest dimecres com a nou Museu d’Interès Nacional, segons ha acordat la Junta de Museus de Catalunya, que és qui proposa la denominació oficial a càrrec de la Generalitat.

A l’espera de que aquest dijous se’n poguin conèixer els detalls de la catalogació, molt important per al reconeixement institucional del museu vilafranquí i penedesencs i per a la possible recepció d’ajuts econòmics, recordem que Vinseum ha treballat els darrers anys per esdevenir el centre cultural de referència a nivell nacional, estatal i internacional en la divulgació del les cultures del vi i del patrimoni que l’identifica, i ho fa tant des de la seva exposició estable com des de l’acció cultural que desplega anualment.

En aquesta nova etapa, segons s’apuntava amb motiu de la inauguració del museu vilafranquí, aquest museu accentua la vocació nacional que ja ha vingut consolidant els darrers anys, reforçant els seus llaços amb els sectors cultural museístic i de la vinya i el vi.

Vinseum-Museu de les Cultures del Vi de Catalunya forma part de la Xarxa de Museus Locals, la Xarxa territorial de museus de la província gestionada des de la Diputació de Barcelona, i també ho fa de la Xarxa de Museus d’Etnologia de Catalunya, la xarxa temàtica des de la qual Vinseum participa activament del teixit museístic de país.

A nivell estatal, Vinseum és membre de la Asociación de Museos del Vino de España i està entre els equipaments que inclou Rutas del Vino de España a través de la marca Penedès Turisme i del Servei de Turisme de l’Ajuntament de Vilafranca.

Val a dir, per exemple, que Rutas del vino de España va atorgar una menció especial a Vinseum com a Millor Establiment Enoturístic de 2024.

D’altra banda, recordem que Vinseum és membre fundacional de RemciVitis, la xarxa d’equipaments museístics europeus que divulguen la cultura del vi i que coordina Iter Vitis, la ruta cultural del vi promoguda pel Consell d’Europa. I ha estat precisament des d’Iter Vitis que el projecte català va ser guardonat com a Millor Museu del Vi d’Europa de 2024.

Finalment, val a dir que Vinseum també forma part del moviment Slow Food. Des del 2022 participa de la International Slow Wine Coalition, la xarxa P2P des d’on

Alegria unànime

El director de Vinseum, Xavier Fornos ha explicat al 3d8 que “estem molt contents, patronat, junta directiva però sobretot tot l’equip professional”.

Per Fornos aquesta notícia és la consecució d’un convenciment “que ja vam anunciar en roda de premsa ara fa 3 anys, quan el museu no era més que un bonic edifici de nova planta, però encara buit. La qualitat del projecte museogràfic de Varis Arquitectes, la singularitat de la col·lecció del museu, el fort arrelament de la institució en la comunitat traduït en forma d’acció cultural col·laborativa i amb la participació del teixit cultural i social del territori, sumat a un relat sobre les cultures del vi plural, inclusiu i en clau de país, ja feien pensar en aquell moment que el govern acabaria atorgant aquesta categoria, així que el VINSEUM renovat es posés a caminar”.

Des de Vinseum també s’és del parar que a la vegada la notícia ha de ser rebuda amb molt d’orgull pel sector vitivinícola català, doncs el museu que els representa te la mateixa qualificació que alguns dels millors museus del país (Museu Picasso, Fundació Miró, MACBA, o Museu Marítim…).

I en clau de Vegueria, han destacat que la del Penedès és, després de Barcelona amb 5, la Vegueria amb major nobre de museus d’interès nacional, amb un total de 4 museus: Biblioteca Museu Víctor Balaguer, Museus de Sitges, Museu Pau Casals del Vendrell i ara també, el VINSEUM i això és per estar-ne molt contents, diuen.

Fornos acaba reflexionant dient que “ara toca continuar treballant per mantenir el fort increment de públics experimentat en aquests primers mesos d’obertura i de ben segur que el treball que s’està fent des dels agents de promoció de Vilafranca, del Penedès i de Catalunya serà clau en l’assoliment d’aquest objectiu, que no és altre que posar en el mapa el museu, Vilafranca i el Penedès, així com les cultures del vi català”.

També et pot interessar

Comentaris

1336