20 obres destacades de l’artista clau del Modernisme català Ramon Casas al Berger Balaguer


Divendres s’inaugura l’exposició ‘Ramon Casas. Cartells de la Belle Époque’.
La Fundació Pinnae inaugura aquest divendres, a les 19 hores a l’Espai Cultural Fòrum Berger de Vilafranca, l’exposició ‘Ramon Casas. Cartells de la Belle Époque’, que estarà exposada fins al 2 de març. A la mostra s’exhibeixen més de 20 obres destacades de Ramon Casas, entre originals, projectes i cartells, dedicats al món de la publicitat.
Ramon Casas va ser l’artista clau del Modernisme català, va saber fusionar a la perfecció la seva capacitat de síntesi en la creació artística a través de les innovacions de les arts plàstiques que es van produir al tombant de segle entre el XIX i XX, i es va convertir en un dels màxims exponents del cartellisme. La seva obra, marcada per una estètica innovadora i un profund coneixement de les tècniques gràfiques, va deixar una empremta inesborrable al panorama artístic de la seva època amb uns cartells fàcilment reconeixibles i memorables.
La Belle Époque es va iniciar amb la Segona Revolució Industrial, a partir del 1870. Va ser una era marcada per un ràpid procés d’industrialització, creixement econòmic i un optimisme generalitzat i va esdevenir el brou de cultiu perfecte per a la popularització del cartellisme. Les ciutats es van omplir d’anuncis publicitaris que divulgaven des d’espectacles teatrals fins als productes de consum més inusuals.
La cromolitografia
Ramon Casas va viatjar per primera vegada a París als 15 anys, on va entrar en contacte amb les avantguardes artístiques europees i es va impregnar de l’esperit modernista. A la Ciutat de
la Llum, va descobrir les possibilitats expressives del cartell, un gènere que estava experimentant una gran transformació gràcies als avenços en la cromolitografia. De fet, va ser el francès Jules Chéret el precursor de la popularització del cartell cromolitogràfic a finals del segle XIX. Després ho van ser el seu deixeble Georges de Feure i el controvertit Toulouse-Lautrec amb els seus famosos cartells del Moulin Rouge.
Alexandre de Riquer va ser el responsable del considerat el primer cartell modern català, que va fer per a la III Exposició de Belles Arts i Indústries Artístiques de 1896 (Museu del Modernisme de Barcelona), una obra influenciada pel prerafaelisme britànic, específicament pel relleu escultòric ‘The vision’, de George Frampton (Standen House and Garden, West Sussex).
En aquest context, Ramon Casas es va convertir en un dels artistes més soŀlicitats, especialment després de guanyar el concurs convocat per Anís del Mono i l’èxit aclaparador per a Codorniu el 1898. A partir d’aquell any reeixit, Casas va acabar sent –no només– un especialista i referent del cartell, essent el responsable de més de 250 obres entre projectes i obres finals, entre els quals es troben també la sèrie dedicada als seus anomenats ‘affiches imaginaires’.
L’horari d’obertura de l’exposició serà de dijous a dissabte de 18 a 20 h i els diumenges i festius d’11 a 13 i de 18 a 20 hores.