El Most premia ‘L’annata’, un documental sobre la resistència de la darrera vinya urbana de Venècia
La 13a edició ha rebut més de 4.700 espectadors, una de les xifres més altes del festival.
El Most Festival Internacional de Cinema del Vi va lliurar diumenge els premis de las seva 13a edició durant la gala de cloenda presentada per la periodista Anna Vallhonesta. La pel·lícula de tancament va ser Por todo lo alto, una comèdia francesa d’Emmanuel Courcol guardonada amb el Premi del Públic a la darrera edició del Festival de Sant Sebastià. El Most ha gaudit durant aquests dies d’una afluència de públic molt satisfactòria, amb més de 4.700 espectadors, una de les xifres més altes del festival. Ara, del 27 de novembre a l’1 de desembre, el festival es trasllada al Priorat amb més projeccions i activitats al voltant de la cultura del vi.
Els premis de la Collita 2024 (cinema del vi) van ser atorgats per un jurat format per Eulàlia Iglesias, crítica de cinema i docent de la URV; Jaume Ripoll, cofundador i director editorial de Filmin; Margalida Ripoll, periodista del vi i cap de redacció de la revista Arrels, i Pilar Salillas, directora general i enòloga del celler Lagravera.
El film que va rebre el Gran Premi del Jurat ha estat L’annata, la ballata dei vignaioli di laguna, d’Andrea Mignòlo, un documental que parla de la comunitat que s’uneix per fer vi i cuidar el medi ambient a Venècia i les dificultats amb què topen: restriccions burocràtiques, esdeveniments climàtics i altres problemes que ho posen tot en risc, fins i tot la seva pròpia existència.
El Premi Vi Català va ser per Carlos Esteva: la lluita per l’invisible, de Roser Corella Perelló. Un homenatge a la vida i el llegat de Carlos Esteva, celebrat viticultor i creador de Can Ràfols dels Caus. El Premi al Millor Treball de Ficció per Barolo is Dead, d’Anna Cordioli, Francesco Moroni Spidalieri i Simone Dipietro, que explica el pla ideat pels habitants d’un petit poble piemontès després d’entendre que l’única solució al canvi climàtic és la solidaritat.
El guanyador del Premi al Millor Treball Documental va ser per El mago del vino, de David Moncasi, dedicat a Raúl Pérez, un viticultor espanyol que ha estat escollit dues vegades com a millor enòleg del món i que s’enfronta a un projecte apassionant: fer un vi a El Bierzo, a més de 1.000 metres d’altitud. El Premi al Millor Treball Promocional se’l va endur Les Riceys en Champagne, d’Edward Taylor, un documental que narra la poderosa història de la gent i de la població de Les Riceys, situada entre Champagne i Borgonya. Per últim, el Premi Sostenibilitat va ser per Arqueòlegs de la vinya. A la recerca de varietats autòctones, de Núria Repiso, sobre el treball d’investigació i de recuperació de varietats perdudes que ha realitzat a Osona durant més de quatre anys Eugeni Ordeig, fotògraf i aficionat al món del vi.
El Brot, l’altra secció a competició del festival que recull una acurada selecció de curtmetratges d’arreu de l’estat, va desvelar els noms dels treballs premiats, amb un jurat format per Maria Adell, crítica de cinema, investigadora i docent de la UB; Mia Esteve, actriu, i Rosa Vergés, directora de cinema i Gaudí d’Honor 2024. Es va decidir atorgar el Premi del Jurat a Aunque es de noche, de Guillermo García López, un curt ambientat a La Cañada Real, l’assentament irregular més gran d’Europa, on un noi de tretze anys descobreix que el seu millor amic marxa per sempre. El curt Niuada de Valèria Cuní, ha rebut una menció especial.
El Premi del Públic de la secció Brot va ser pel curtmetratge Patata, d’Emilio González, en el que un passeig per la muntanya fa que surtin a la llum antics fantasmes d’una parella.


