Una obra de Jaume Plensa per al millor museu del vi del món
Vinseum exposarà a la tercera planta en la seva exposició estable la instal·lació ‘Home de vidre VII’, cedida per la galeria Palmadotze.
Vinseum, el Museu de les Cultures del Vi de Catalunya, exposarà a la seva exposició estable una obra de Jaume Plensa titulada ‘Home de vidre’ formada per nou contenidors de vidre bufat que prenen la forma del cap, del tors i de les extremitats del mateix artista i que contenen una petita quantitat de líquid al seu interior simulant la sang, un element associat de fa milers d’anys a la cultura del vi occidental a través del ritual religiós.
La instal·lació, que es podrà veure en públic per primera vegada, formarà part de l’exposició permanent del museu, en concret a la tercera planta, dins del darrer dels seus àmbits ‘L’esperit del vi’ ubicada al cosat d’una selecció d’obres d’art de noms rellevants de l’art contemporani que posen la seva particular mirada sobre la tradició de la vinya i del vi com són Albert Ràfols-Casamada, Joan Brossa, Josep Guinovart, Josep Beuys i la vilafranquina Eulàlia Valldosera.
Aquest dimecres s’ha anunciat en roda de premsa la gran notícia per Vilafranca, el Penedès i el Vinseum. Per Joan Tarrada, president del museu, poder comptar amb una obra de Plensa és “una gran notícia”. El millor museu del vi del món, que és a punt d’obrir les portes de la seva ampliació el proper cap de setmana del 9 i 10 de novembre, exposarà durant dos anys i sense cap cost una obra que ha cedit l’artista barceloní al Vinseum gràcies a les gestions de Palmadotze.
Precisament, Pilar Carbonell ha explicat la vinculació de la galeria penedesenca amb Plensa que ve de lluny. “Aquesta peça té molta vinculació amb el museu on l’art i la cultura del vi van plegats de la mà. És una peça que uneix el passat amb el present, la tradició i la modernitat”. L’artista barceloní fa uns anys va exposar a la capella de Sant Joan de Vilafranca en una època on encara no havia emergit com a l’actualitat considerat l’artista més internacional del país. “L’obra resumeix l’esperit de Vilafranca, el Penedès i el Vinseum”, ha reblat Carbonell.
L’obra estarà cedida per un periode de dos anys però tal com ha reconegut el propi alcalde, Francisco Romero, “farem el possible perquè es quedi al museu”. L’alcalde de Vilafranca s’ha mostrat orgullós de dir que “hem fet possible el que semblava impossible”, fent un símil en l’obra de Plensa i en l’obra del nou Vinseum que obrirà portes en breu i reflexionava sobre aquesta gran notícia per al nou Vinseum i el significat per l’impacte que generarà internacionalment.
La relació amb el Penedès
La galeria Palmadotze ha acompanyat des del Penedès l’evolució del seu treball des dels seus inicis, a principis dels vuitanta. En aquests anys, l’artista ha participat en diferents exposicions i projectes de la geleria com la Mostra d’Escultura Actual (1990), la intervenció Una ciutat hospitalària a l’Hospital Comarcal de l’Alt Penedès (1995), l’exposició Cupatges i altres alquímies II, a la capella de Sant Joan de Vilafranca dins el Festival Arts Penedès 2000 o l’exposició individual a la nova seu de la galeria a Mas Pujó, l’any 2017 enfortint encara més el seu prolongat vincle de col·laboració.