El Museu Apel·les Fenosa del Vendrell renova la seva museografia

Una imatge amb l’alcalde del Vendrell, Kenneth Martínez i la directora Nekane Aramburu
04/03/2024 - 18:21h

La renovació ha seguit els criteris de climatització amb què l’edifici, un palau del segle XVI, compta, seguint els plantejaments de la seva fundadora Nicole Florensa, vídua de Fenosa

El museu Apel·les Fenosa del Vendrell ha realitzat una renovació de la seva museografia adaptant els seus continguts a nous discursos i propiciant un tipus de conservació patrimonial en sintonia amb el pensament de sostenibilitat mediambiental. Un nou model de Museografia orgànica que s’ha aplicat a les tres sales de la col·lecció permanent.

La renovació ha seguit els criteris de climatització amb què l’edifici, un palau del segle XVI, compta, seguint igualment els plantejaments que la seva fundadora Nicole Florensa, vídua de Fenosa, va voler establir en els inicis del projecte: en primer lloc, que sigui un espai museístic que serveixi per a mostrar i conservar els originals de terracota i guix que va realitzar l’escultor al llarg de la seva extensa trajectòria

Per a això va concebre una disposició en els passadissos i les tres sales, les quals ella mateixa va dissenyar i va suggerir a un arquitecte especialitzat fa mes de vint anys.

Al nou estudi museogràfic concebut per l’actual directora Nekane Aramburu, es manté aquesta essència actualitzant els criteris, establint pautes de conservació preventiva i establint un tipus de recorregut basat en temàtiques i cronologies, que s’aproximin d’una manera clara a l’enteniment de les diferents etapes de l’artista.

En la primera sala es mantenen els originals de gran grandària i peces icòniques com els busts de Dora Maar, Paul Eluard o Jean Cocteau.

La segona sala abasta les etapes inicials de l’escultor amb peces de caràcter clàssic i modernistes, la fase vinculada a referències mitològiques, d’erudits de l’antiguitat o de la història de l’art, que deriven en una peculiar interpretació antropomòrfica.

La tercera sala de la col·lecció permanent consta de tres parts: una primera, els retrats i busts realitzats per encàrrec i els de familiars i creadors del seu cercle d’amics (des de Jorge Guillen a Elsa Triolet), una segona part on és possible aproximar-se al seu univers involucrat en el medi ambient (vegetació, elements d’aigua, aire., etc) i el seu camí a través d’aquesta línia del natural cap a la tercera part, l’abstracció.

Aquesta renovació continuarà en procés amb un test amb els públics i pròximes fases que intervindran el passadís que condueix al jardí d’escultures. La restauració i revisió preventiva especialitzada ha estat duta a terme per Guillem Masalles.

La renovació del sistema d’il·luminació ha estat realitzat gràcies a la subvenció per a l’execució d’obres i/o per a l’adquisició i la instal·lació d’equipaments per a museus de Catalunya (CLT508). Generalitat de Catalunya.

També et pot interessar

Comentaris

1336