“Fer un sorteig en comptes de la subhasta fa que l’art arribi a moltes persones més”
![](https://el3devuit.cat/wp-content/uploads/2023/08/Firart-entrevista-1.jpg)
![](https://el3devuit.cat/wp-content/uploads/2019/03/Xavi-Gonzalez-100x100.jpg)
Entrevistem Cristina Gallardo, Joana Salvadó i Joana Sadurní, organitzadores del Firart
Aquest serà el segon any de la nova etapa de Firart. D’inici, amb les artistes Cristina Gallardo i Joana Salvadó i enguany amb la incorporació de la Joana Sadurní. Per la primera edició van decidir fer alguns canvis que podien representar un risc, però del resultat final van sortir del tot satisfetes i les sensacions van ser molt bones.
Què va motivar-les a agafar el relleu de l’organització de Firart?
Volíem apostar per una idea actual i modernitzada on l’artista jove també hi tingués cabuda i a l’hora generar un espai per promoure un art diferent. Una de les novetats va ser introduir altres disciplines com escultura, joieria o ceràmica. El relleu va ser amb una molt bona sintonia amb els anteriors organitzadors i per nosaltres va ser important a l’hora d’emprendre una aventura com aquesta.
Una de les novetats va ser introduir aquestes noves disciplines.
La resposta dels artistes va ser molt bona. Vam reduir la participació de 60 a 40 artistes i això ens va permetre crear un nou espai al mig de la capella i donar-los més protagonisme. A més, vam aparcar el sistema d’un format concret per anar a l’interior d’una bossa. De les disciplines, la joieria va tenir molt d’èxit i molta acceptació per part del públic. En canvi, l’escultura i la ceràmica, ja de per si disciplines que costen més, va costar, però la voluntat és de continuar fent pedagogia i que cada any el visitant de Firart es trobi també escultura i ceràmica.
Quina part de culpa ha tingut el doctor Josep Panyella, fundador i administrador de Serveis Mèdics Penedès?
Quan vam començar a iniciar el nou projecte vam anar a parlar amb els administradors de la festa major i vam començar a moure els fils. Teníem clar que necessitàvem un patrocinador que ens ajudés a tirar endavant la idea perquè començàvem de zero. Trobar el patrocinador principal va ser cabdal per desenvolupar la nostra idea. Després hi ha altres mecenes que en contraprestació els permet obtenir alguna obra exposada.
Quin consell us van donar els anteriors organitzadors del Firart després de 33 anys?
Més que consell el que ens van demanar és que fos diferent. Fins i tot ens suggerien de canviar-li el nom i que trenquéssim el format habitual. Hi havia alguns aspectes que calia modernitzar o canviar com la subhasta que ens recomanaven de deixar-la de fer. I sobretot, ens van dir que portava molta feina, però van quedar tranquils perquè ho agafàvem persones joves amb moltes ganes de tirar-ho endavant. Ens van donar totes les facilitats del món i pensem que ells van estar contents que ho agaféssim.
Han posat un màxim de 40 artistes. Hi ha alguna possibilitat d’engrandir-lo?
Mentre l’espai continuï sent la Capella de Sant Joan, no. 40 és el màxim. L’any passat no vam deixar cap espai mort. Ho vam calcular tot molt bé. L’únic espai que ens agradaria redefinir seria l’absis perquè les peces de gran format pensem que ocupen un espai que es pot millorar.
L’espai segueix sent la Capella de Sant Joan. En aquest sentit us heu plantejat el canvi d’ubicació?
Ara per ara, no. La capella està al centre de la Vila i funciona molt bé. Firart està adaptat a les limitacions de l’espai i si mai acabéssim fent un canvi, seria molt arriscat. Ara bé, la idea d’obrir noves càpsules és un sistema que ens pot permetre ampliar l’oferta pels artistes com hem fet aquest any amb l’exposició amb motiu del 75è aniversari dels Castellers de Vilafranca que vam obrir al vestíbul del Casal. Potser aquesta seria una bona idea per anar fent diferents càpsules en altres moments de l’any.
Potenciar les xarxes socials presentant els artistes que participaran al Firart i les seves obres ha estat una altra novetat.
L’any passat ja vam fer uns vídeos de presentació dels participants i va anar molt bé, però és cert que aquest any hem intentat donar-li encara més presència. Hem volgut fer una presentació de l’artista, del seu concepte de l’art i de les seves obres. Ho hem fet per Instagram perquè la gent tingui una idea de tot el que es trobarà si s’apropa a la capella. Volíem que els artistes en sortissin beneficiats pel fet de participar en el Firart i no tot depengués del seu èxit o no a la fira. Per això hem volgut donar visibilitat a les vint peces que presenta cada artista a la capella.
Quin és el sistema per fer la tria dels artistes participants?
Vam pensar que fossin professionals del món artístic que poguessin aportar la seva visió. En una tarda ens asseiem i visionem tots els portafolis. El que busquem per escollir els participants és, en primer lloc, que puguin presentar una carpeta de 20 peces en els formats que demanem i després busquem un equilibri entre disciplines i temàtiques. En definitiva, que hi hagi diversitat. Aquest any la tria l’hem fet amb el Jordi Gibert, l’Anna Vallès i la Clàudia Llach, dos professors i artistes i una historiadora de l’art, juntament amb els administradors i nosaltres mateixes.
Quina és l’escala de preus que es trobarà el visitant a la fira?
Hi ha un esglaonat de preus marcats. Els mateixos artistes són els que estipulen els preus de cada obra. Nosaltres l’únic que diem és el mínim i el màxim que va de 25 a 250 euros.
Quina procedència tenen els artistes que participen al Firart 2023?
La major part són del Penedès, però també n’hi ha de tot Catalunya. Dit això, d’entre els quaranta artistes n’hi ha que hi participen per primera vegada i també molts joves que tenen una oportunitat com a artista que et genera un incentiu. Tenim participants des dels 14 fins als 82 anys. A més, nosaltres a la convocatòria expliquem que les obres no tenen per què estar lligades amb Vilafranca o la seva festa major i llavors molta gent ha entès que podien tenir-hi lloc. També hi ha artistes que han participat gairebé cada any a Firart com el Colomer Pagès, l’August Rossell o l’Anna Maria Almirall Germain. Qualsevol persona que produeix art i ho pugui fer amb les dimensions que demanem és benvinguda.
El canvi de sorteig per subhasta va tenir bona resposta?
Creiem que sí. La fórmula de comprar una butlleta de deu euros per poder participar al sorteig d’una de les obres que els 40 artistes donen per la festa major va resultar. Fer un sorteig en comptes de la subhasta fa que l’art pugui arribar a moltes altres persones. L’any passat vam recollir 5.500 euros i per ser el primer any va ser tot un èxit. Tothom pot comprar les butlletes que vulgui i pensem que és una manera d’obrir a nous públics perquè puguin tenir art a casa. A més, per cada butlleta que es compri regalem una postal amb una il·lustració d’un ball de la festa major. N’hi ha fins a vuit de diferents: el Drac, l’Àliga, els Gegants, l’Humbert i la Roseta, les cotonines, el Canyamàs i la Zingarel·la i les panderetes. El sistema del sorteig el continuarem fent igual. Es trien 40 butlletes guanyadores i s’avisa a les persones afortunades que els hi ha tocat perquè es presentin el dia 1, a 2/4 de 7 de la tarda, al teatre Casal per escollir una obra. Hi són totes exposades i les persones poden veure quina és la que més els agrada per escollir-la. A qui li toca el primer número té molt per escollir i així successivament fins que cada vegada queden menys obres per escollir. Ho farem en directe pel canal d’Instagram.