El pacient, al centre


La directora d’atenció a la ciutadania del Consorci Sanitari, Mercè Font, explica com cada cop més els pacients intervenen en els processos de millora
Dilluns va ser el Dia Europeu dels Drets dels Pacients. A Catalunya, els drets i els deures dels ciutadans estan reconeguts per mitjà de la Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l’atenció sanitària, aprovada pel Consell Executiu de la Generalitat de Catalunya el 24 de juliol de 2001 i que es va revisar el 2015.
L’objectiu és informar, crear debat i adoptar compromisos perquè, cada vegada més, els sistemes sanitaris garanteixin els drets als pacients, de manera que tota persona es senti còmoda, informada i satisfeta amb l’atenció mèdica que rep.
De tot plegat en parlem aquesta setmana amb la directora d’Atenció a la Ciutadania, RSC i Treball Social del Consorci Alt Penedès i Garraf, Mercè Font, que reconeix que fins ara no s’havia celebrat aquesta jornada i que s’ha posat el focus en el pacient sobretot arran de la pandèmia de la Covid-19 en què, segons apunta, “la ciutadania ha fet un sobreesforç molt gran”.
Segons Font, això no vol dir que abans no es donés importància al pacient, evidentment, però que ha estat amb el pas del temps que s’ha anat posant el pacient cada cop més al focus de l’atenció sanitària.
Segons Mercè Font, “ara es té molt més en compte el pacient que fa 20 anys i ja fa temps que als hospitals el pacient està al centre. La relació que tenim ara és radicalment diferent de la de fa uns anys”.
Font explica, per exemple, que sovint el sistema sanitari ha estat molt jeràrquic, “però ara la relació amb el pacient és de tu a tu i ja no proposem les millores només els sanitaris sinó que ho fem juntament amb els pacients. Els preguntem què creuen que podem millorar”.
En aquest sentit, Font reconeix que des dels centres sanitaris “es pot fer una mica més per ser proactius i saber què es pot fer millor”. “Sovint la ciutadania només diu la seva en forma de queixa, quan tenim també una bústia de suggeriments a la qual prestem molta atenció”, afegeix.
La Carta de drets i deures dels ciutadans en relació amb la salut i l’atenció sanitària inclou més d’un centenar de drets, dividits en deu grans grups. Però el pacient els coneix? Mercè Font diu que molts d’ells sí, sobretot els més coneguts, com ara tot el que fa referència a l’eutanàsia o el dret a estar informat sobre quin tractament se li vol administrar i que el pacient decideixi si l’accepta o no.
Mercè Font, però, introdueix també un tema que li sembla interessant: els deures dels pacients. I és que, comenta, els pacients tenen drets, però també deures. “El que ha de saber la ciutadania és que hi ha una corresponsabilitat i que s’ha de fer un bon ús de la sanitat, com ara avisar a temps si no poden anar a una visita mèdica per, així, que aquella estona no es perdi i el metge pugui visitar una altra persona”.
I quina és la principal queixa de la ciutadania? “Les llistes d’espera, i ara s’ha agreujat amb la pandèmia perquè hem hagut de suspendre visites. També hi ha queixes sobre el circuit o l’organització i és perquè no expliquem bé com estem fent les coses. Cal ser més eficients i posar el pacient encara més al centre”, clou.