A partir de divendres ja no s’haurà de pagar la zona blava

20/04/2022 - 16:47h

Serà gratuït durant uns mesos, però caldrà posar un rellotge horari a l’interior dels vehicles amb l’hora d’arribada

Aquest divendres s’acaba la concessió de l’estacionament regulat en zona blava a l’empresa SABA i s’inicia un període transitori en què caldrà utilitzar el rellotge horari per estacionar-hi, mentre s’aprova un nou contracte d’acord amb un canvi de model de l’estacionament a Vilafranca.

El contracte amb SABA ha tingut una durada de 15 anys, durant els quals l’empresa ha gestionat i explotat les 585 places de zona blava en superfície. Això significa que a partir d’avui divendres i fins que es liciti el nou contracte, les places de zona blava deixaran temporalment de ser de pagament, tot i que caldrà obligatòriament posar un rellotge horari a l’interior dels vehicles que haurà d’indicar l’hora d’arribada.

El temps màxim d’estacionament seguirà sent de 2 hores i tothom que no tingui rellotge el podrà obtenir de forma gratuïta al taulell de la planta baixa de l’Ajuntament (c/ Cort, 14) i a l’edifici de l’Enològica (c/ Amàlia Soler, 29).

El regidor de projectes estratègics, Aureli Ruiz, ha explicat que en 4 anys s’han repartit uns 10.000 rellotges per estacionar sobre la llosa a l’aparcament del darrere de l’Arxiu i actualment es preveu una nova remesa de 10.000 per aquest nou període transitori i per la previsió de nous aparcaments on caldrà utilitzar-lo.

De fet, segons el govern s’estan plantejant fer un nou aparcament dissuassori al Molí d’en Rovira pels usuaris de Renfe i gestionar de manera diferent el del CAP Vilafranca Nord, tot i que encara no han volgut avançar detalls perquè ho estan acabant de definir.
Segons ha apuntat el tinent d’alcalde de l’Àrea d’Acció Territorial i Serveis Urbans, Francisco Romero, el que vol l’ajuntament és anar cap a un canvi de model de gestió de l’estacionament d’acord amb el Pla de Mobilitat Urbana i Sostenible, en què la gestió passarà a ser liderada per l’Ajuntament amb el suport d’una contractació externa.

Des de l’Ajuntament podran establir cada any els preus. El Pla de Mobilitat preveu en paral·lel un Pla d’Aparcaments que establirà un nou sistema d’estacionament que doni resposta a les necessitats reals tant del veïnat resident com de les persones que venen de fora el municipi per raons de treball, estudi, serveis, comerç o lleure.

Aquest nou model, a banda de les places d’estacionament de curta durada que hi havia fins ara, incorporarà solars per a l’estacionament regulat de mitjana i llarga durada, mecanismes de control de les zones de càrrega/descàrrega, així com un espai d’aparcament per a les persones que utilitzen el transport públic.

El nou contracte de gestió i explotació de l’estacionament es posaria en marxa a finals d’any, moment en què es reactivarà el pagament de les zones regulades i una vegada ja hagin acabat les obres d’urbanització del PIICC.

Cal aparcament de rotació
Aureli Ruiz també ha donat a conèixer les dades que formen part de l’estudi sobre l’aparcament real que hi ha a Vilafranca. L’estudi, realitzat per una empresa especialitzada, revela que en carrers i solars a l’aire lliure hi ha unes 10.000 places disponibles i en aparcaments privats entre 15.500 i 16.000.

“Si tenim en compte que a Vilafranca hi ha 19.500 vehicles censats, sembla que hi ha places d’aparcament suficients. Però cal zona blava a Vilafranca en zones properes al centre per a tota la gent que ve de fora”, ha afirmat el regidor de Mobilitat.

Per Ruiz, hi ha altres zones de Vilafranca que necessiten aparcament de rotació. “La desaparició de places de zona blava en carrers com Lluna, Sant Jocund, Carme, plaça Puigmoltó, Anselm Clavé o Tossa de Mar farà que se n’hagin d’establir de noves per afavorir aquesta rotació. El fet que l’Ajuntament en recuperem la gestió farà que puguem establir preus diferenciats per a residents i no residents i segons corones al voltant del centre”, ha explicat. Així, fins a finals d’any l’aparcament serà gratuït i, a partir d’aleshores, establiran diferents preus.

Tant Romero com Ruiz han insistit en el “canvi substancial” que suposa que el fet que l’Ajuntament passi a “tenir el control i la decisió” en tot el que té a veure en la gestió de les zones d’estacionament regulat i que aquest control s’exercirà mitjançant un contracte de serveis extern amb una revisió periòdica i dinàmica segons les necessitats de cada moment.

No se subrogaran els treballadors
Preguntats per si els treballadors de SABA formaran part d’aquesta gestió municipal de les zones d’aparcament, un cop s’hagi de contractar alguna empresa privada, des del consistori afirmen que el contracte amb SABA en cap cas contempla la subrogació dels treballadors quan hi ha canvi de model, que és precisament el que es farà.

Tant Ruiz com Romero han explicat que cada any acaben una cinquantena de contractes amb diferents empreses i que cadascuna fa el que considera oportú amb els seus treballadors.

També et pot interessar

Comentaris