El carrer Comerç de Vilafranca lluirà una cara nova a partir del mes d’octubre

D’esquerra a dreta, Francisco Romero, Pere Regull i Aureli Ruiz en un moment de la visita d’obres al carrer Comerç | 3d8
25/01/2022 - 16:56h

Segons l’alcalde, Pere Regull, la zona es convertirà en “una nova centralitat de la vila, amb noves oportunitats per al barri”

Les obres de la nova urbanització del carrer Comerç de Vilafranca acabaran al mes d’octubre, uns 10 mesos després de ser iniciades. Aquest és el calendari amb el qual es mou el govern i que han donat a conèixer aquesta setmana l’alcalde de Vilafranca, Pere Regull, acompanyat del regidor d’Urbanisme, Francisco Romero, del regidor de Projectes Estratègics i Mobilitat, Aureli Ruiz, i de representants de l’empresa constructora en una visita d’obres duta a terme pels mitjans de comunicació.

L’àmbit d’actuació del projecte – adjudicat per 1,7 milions d’euros- abasta tot el vial del c/ Comerç, des de l’avinguda de Barcelona fins a l’avinguda de Vilanova, i inclou una franja de la llosa del cobriment del ferrocarril.

El projecte preveu reurbanitzar de forma integral un total de 8.122 m2 amb plataforma única. S’ampliarà i enjardinarà la vialitat destinada a vianants amb un ampli passeig i a bicicletes amb un carril bici, es pacificarà el trànsit rodat i es crearan dos petits espais públics enjardinats en els dos extrems del carrer Comerç..

El clavegueram, eix principal
Actualment, s’està executant la renovació del clavegueram, començant des de l’avinguda de Vilanova, talment com si fos “una cadena de muntatge”, segons l’equip tècnic.

L’obra s’anirà executant per fases, compaginant la renovació del clavegueram i la urbanització posterior de la superfície fins a arribar a l’avinguda de Barcelona. L’alcalde Pere Regull ha posat èmfasi en la part del projecte que no es veu perquè està soterrada. “És important posar al dia la xarxa de clavegueram perquè la que hi havia era molt antiga i algunes connexions particulars no estaven del tot correctes. És una inversió que no es veu però que s’ha de fer. És un 30% del pressupost i, segons ens han explicat un 50% del volum d’obra”, afirma l’alcalde.

Així, actualment s’està actuant sobre les escomeses, en les quals s’han trobat fuites i connexions antigues o fetes de manera incorrecta, i canviant els tubs.

Visibilitat de les naus catalogades
Segons ha explicat Francisco Romero, les naus catalogades també s’il·luminaran per tal de destacar-les sobre la resta i,a més, davant mateix no s’hi plantarà arbrat, per fer-les encara més visibles.

En aquest sentit, el projecte preveu duplicar el nombre d’arbres que hi havia abans de la reurbanització, passant d’uns 50 exemplars a 107 de nous de diferents espècies. De l’arbrat existent es van poder recuperar 11 exemplars que es van trasplantar al nou carril bici de l’avinguda de Tarragona.

Una altra manera de donar rellevància a les naus històriques serà també la instal·lació davant de cada façana d’una franja d’un metre i mig de paviment amb les llambordes, probablement del segle XIX, que s’han trobat arran de les obres del clavegueram. D’aquesta manera es reutilitza aquest element patrimonial. Pel que fa a aquestes llambordes, l’alcalde Pere Regull ha assegurat que hi ha molta gent que els demana que es posin a tot al carrer, i no només en determinats, trams, a la qual cosa l’alcalde respon que “el carrer ha de ser còmode i molts cops les llambordes no ho són i provoquen relliscades. Està bé conservar-ne una part per fer-ho bonic, però no per tota la via”.

Per altra banda, el govern ha volgut destacar que, en el nou carrer Comerç, es canviarà la prioritat cap als vianants, però es manté la circulació de vehicles, si bé el major volum de trànsit es desviarà per altres itineraris. Per aquest motiu no s’ha previst una connexió directa del carrer Comerç cap al centre perquè sinó, segon l’alcalde, “tots els vehicles passarien per aquesta via, cosa que no volem”.

Així mateix, ja s’està buscant espai per a un nou aparcament dissuasiu al barri, per la zona de Mas Rabassa, que compensi la pèrdua de places d’estacionament que comportarà la nova urbanització del carrer.

“Una nova centralitat de Vilafranca”
Tant l’alcalde com el regidor d’Urbanisme han insistit en la importància de la reurbanització del carrer Comerç per al barri Molí d’en Rovira i per a Vilafranca.

“És un projecte que va més enllà de la renovació d’un carrer. Ha de ser el motor que generi noves oportunitats i inversions al barri”, comenta Romero, que ha avançat que diferents propietaris ja s’han mogut per desenvolupar Plans de Millora Urbana vinculats al carrer Comerç. A més, ha explicat que ja s’ha aconseguit una cessió municipal de la nau on fins ara s’havia fet la Fàbrica de les Joguines, on s’hi instal·larà el Viver de Cellers.

Per Pere Regull hi haurà un abans i un després d’aquesta reurbanització. “Volem donar el tomb al Molí d’en Rovira mitjançant l’urbanisme i que aquesta zona esdevingui una nova centralitat a Vilafranca, que atragui nous negocis, noves oportunitats i noves inversions que revitalitzin un barri on a hores d’ara hi ha un 30% de locals sense ús. Amb aquesta obra potenciem l’ADN de Vilafranca i del Penedès: la indústria de la vinya i el vi. Fem aquesta obra perquè la resta del barri continuï la inversió. Sabem que ja hi ha diferents projectes en marxa en aquest sector”, ha dit l’alcalde.

També et pot interessar

Comentaris