Monòlit en memòria del pilot republicà Joan Comas al CIARGA

24/01/2022 - 16:25h

Va ser un dels pilots de caça més famosos durant la Guerra Civil Espanyola a bord dels biplans de caça soviètics

El CIARGA (Centre d’Interpretació de l’Aviació Republicana i la Guerra Aèria) de Santa Margarida i els Monjos inaugurarà en unes setmanes un monòlit amb una placa commemorativa en record al pilot republicà Joan Comas.

El CIARGA és el primer referent dedicat a explicar la història de l’aviació republicana a la Guerra Civil espanyola (1936-1939) i té una estreta relació amb l’ADAR (Associació d’Aviadors de la República), cosa que potencia actes d’homenatge a pilots republicans com ara Comas, que es durà a terme entre febrer i març.

L’objectiu de l’acte, segons l’Ajuntament de Santa Margarida i els Monjos, és “continuar treballant per la recuperació de la memòria organitzant en aquest cas activitats relacionades amb la recuperació de la memòria democràtica”.


Tot i que no és la primera vegada que el CIARGA acull actes d’homenatge diversos en clau de recuperació de la memòria democràtica, com ara als aviadors i mecànics de la República, a les víctimes dels bombardeigs, a les dones de la República, sí que és la primera vegada que es realitza un acte d’homenatge a una persona en concret.

Qui és Joan Comas?
I perquè a Joan Comas? Doncs perquè va ser un dels aviadors republicans més famosos de la Guerra Civil espanyola. I és que va ser un dels pilots espanyols que més hores va volar a bord dels biplans de caça soviètics Polikarpov I-15 Xato, operant amb ells tant en la campanya del nord com a la resta dels fronts.

Quan tenia quinze anys va obtenir l’ingrés a l’Escola d’Aeronàutica Naval de Barcelona, de la qual va sortir, tres anys més tard, cap a l’Escola de Pilots d’Albacete, on es va titular. Després de diferents bases, i d’operar durant la Batalla de Terol, el 1938, a l’aeroport de E1 Toro, de tornada d’una missió sobre Llevant, va trencar el tren en el moment d’aterrar i va resultar ferit. Després de la batalla de l’Ebre va passar a Sabadell i Santa Margarida i els Monjos i la unitat de Comas va ser atacada pels SM-79 de l’aviació nacional quan els Xatos es trobaven estacionats a l’aeròdrom dels Monjos.

En aquesta incursió, Comas va ser ferit per uns fragments de metralla i traslladat a l’hospital de Vilafranca, on li van amputar la cama esquerra.
Evacuat a França, va romandre hospitalitzat durant mig any i després va ser internat en el camp de confinament de Gurs, on va acabar per ser detingut pels alemanys, els quals no van dubtar a lliurar-lo a les autoritats espanyoles, després de la qual cosa va establir la seva residència a Tordera, localitat de la qual es convertiria en alcalde en els anys vuitanta.

També et pot interessar

Comentaris