Pas endavant en la lluita contra l’abandonament escolar prematur

20/01/2022 - 10:50h

Tots els centres de secundària de Vilafranca s’han sumat al projecte ‘Xcelence-Escoles que Inspiren’

Els 9 centres d’educació secundària de Vilafranca participen en el projecte d’orientació Xcelence-Escoles Que Inspiren, basat en les millors pràctiques internacionals per combatre l’abandonament escolar prematur.

La regidora d’Educació, Xell Montserrat, acompanyada per Clara Bassols, directora de la Fundació Bertelsmann, Joaquim De Gispert, project manager d’ExE i un dels coordinadors del projecte, i Margarida Santacana, en representació dels centres educatius de Vilafranca, ha presentat aquesta nova iniciativa que ha impulsat l’Ajuntament i que va “en la línia dels 2 objectius que s’ha fixat el Servei d’Educació: millorar l’èxit educatiu de l’alumnat i reduir la taxa d’abandonament escolar prematur a la vila. En definitiva, que ningú es quedi enrere pel fet de no haver descobert a temps les seves capacitats. En tot això, l’orientació és clau”, ha dit la regidora.

Xell Montserrat ha afirmat que “la implementació del model Xcelence significa reconèixer l’orientació com a element estratègic i transversal en el projecte educatiu dels centres, i això tindrà un impacte molt positiu en la preparació dels estudiants per al món professional i en la reducció de les taxes d’abandonament escolar prematur”.
Per la seva banda Clara Bassols explica que l’any 2020 la Fundació Empieza Por Educar (ExE) i la Fundació Bertelsmann van unir forces per dur a terme el projecte Xcelence-Escoles Que Inspiren. Aquesta iniciativa potencia l’orientació en els centres inspirant-se en el model d’èxit britànic The Good Career Guidance de la Fundació Gatsby, basat en bones pràctiques internacionals. Durant el curs 2020/21 el projecte s’ha implementat en 20 centres educatius de Catalunya i 25 de Madrid, i aquest curs escolar ja s’està implementant en més de 80 centres nous a les dues comunitats, entre les quals els 9 centres de secundària de Vilafranca del Penedès.

Xcelence ofereix a les escoles un model de referència i un instrument d’anàlisi que proporciona un diagnòstic capaç de detectar les millores necessàries per aconseguir una orientació de qualitat en el centre. Així, facilita la coordinació interna i externa entre els agents implicats en l’orientació, la vinculació de les assignatures amb àmbits professionals i experiències en contextos laborals.

En aquest sentit, el projecte impulsa la creació d’un nou rol docent, el Coordinador/a d’Estratègies Acadèmic-Professionals (CEAP), que s’encarrega de dissenyar i coordinar, tan interna com externament, l’orientació del centre. Tot això per a estimular en l’alumnat els seus àmbits d’interès i projeccions de futur. “Si l’alumnat rep una orientació adequada, tindrà més criteri per escollir les seves vies de futur i així poder participar amb equitat de tots els àmbits de la vida. Oferim als joves un camí a seguir perquè entenguin que val la pena continuar estudiant”, ha afirmat Bassols.

L’orientació com a element estratègic
Joaquim De Gispert apunta que la clau per l’èxit del model implica integrar a tota la comunitat educativa en l’orientació dels estudiants, oferint una responsabilitat compartida entre els equips de professorat, tutoria, orientació i direcció. “S’ofereixen als centres educatius mecanismes de formació per acompanyar el procés de canvi i millora i un model marc que cada centre pot adaptar-se. En un any de rodatge del projecte, els centres han millorat en tots els àmbits clau, els CEAP han incrementat les seves competències i se senten preparats i satisfets de la formació rebuda”, comenta.

Per la seva banda, Margarida Santacana reconeixia la necessitat dels docents de formar-se i en l’àmbit de l’orientació, hi ha mancances i coses a millorar. “Necessitem ajuda per poder orientar l’alumnat, que són els que se’n beneficiaran. En aquest sentit seran molt interessants les experiències prelaborals per a alumnes de 15 i 16 anys, que els enriquirà molt a nivell personal perquè no tenen coneixement del món laboral”, explicava Santacana.

El valor del treball en xarxa regional és una de les propostes competitives del projecte Xcelens en la seva implementació a Catalunya. El projecte fomenta la implicació i col·laboració de l’administració pública, patronals, empreses i entitats locals per oferir una millor perspectiva a les famílies, centres i els mateixos alumnes de l’entorn professional i econòmic del seu territori.

Aquestes experiències prelaborals encara no s’han pogut dur a terme de forma presencial per culpa de la pandèmia, però hi ha moltes expectatives posades i Santacana apunta que, tot i que ara estan en procés de formació, els resultats del projecte es veuran ja el curs que ve.

També et pot interessar

Comentaris