Canvis en els descomptes de l’autopista C-32 per les crítiques dels usuaris

Una imatge aèria de l’autopista C-32 (Foto: Ajuntament de Calafell)
29/11/2021 - 14:15h

Les 24 hores de marge per anar i tornar en un mateix trajecte seran reals a partir del primer desplaçament

El nou sistema de descomptes en el peatge que va implantar-se l’1 de setembre a la C-32 Sud farà un seguit de canvis per respondre a les crítiques dels usuaris. Les modificacions s’introduiran a partir de l’1 de gener del 2022 i seran les següents:

D’entrada, val a dir que el període entre l’anada i tornada per als viatges recurrents serà de 24 hores reals, comptades des de l’inici d’anada, i no dins del dia natural. Actualment, això darrer perjudica les persones que fan torns nocturns, en què marxen un dia i tornen l’endemà.

Els descomptes es faran efectius l’endemà del viatge i no a mes vençut, com fins ara.

Aquestes novetats han estat avançades per la Generalitat en una reunió amb els municipis del Penedès Marítim, tram El Vendrell-Sitges-Castelldefels de la C-32, en la qual també s’han donat dades de la repercussió dels descomptes des de l’1 de setembre.

Per exemple i segons ha fet públic l’Ajuntament de Calafell, una de les institucions presents en l’acte, s’ha incrementat el nombre d’usuaris que s’acullen als descomptes en relació al sistema anterior. Així doncs, actualment el 47% dels usuaris reben el 80% dels descomptes.

Amb el sistema d’abans, el 80% dels descomptes era rebut per un 5% d’usuaris. És un resultat més equitatiu, que fa que molts més usuaris accedeixen a les bonificacions.

L’alcalde de Calafell, Ramon Ferré, explica que “hem demanat les dades de trànsit a la C-31 perquè l’objectiu de les bonificacions era treure trànsit de la carretera i hem d’estar segurs que els diners que es destinen als descomptes compleixen aquesta finalitat”.

Ferré recorda, a més, que “per a nosaltres el nou model de descomptes és un fet positiu, més encara si es va millorant, que no ens distreu, però, de l’objectiu final, que continua sent la gratuïtat total d’una autopista amortitzada i que no té alternatives per al trànsit”.

Beneficiaris per municipis

Des que es va posar en marxa l’actual sistema de descomptes, hi ha una mitjana diària de 5.200 trànsits bonificats. Un 7%, és a dir, uns 350 desplaçaments diaris, són del municipi de Calafell.

A Vilanova i la Geltrú, els viatges bonificats són el 14% del total; a Sitges, l’11%; a Barcelona, l’11%; a Sant Pere de Ribes, el 9%; al Vendrell, el 6%; a Cubelles, el 5%; a Cunit, el 4%; a Castelldefels, el 2%; a l’Hospitalet de Llobregat, el 2%; i a Viladecans, el 2%. La resta correspon a altres municipis.

Que hi hagi beneficiaris dels descomptes a ciutats metropolitanes com la pròpia Barcelona es deu al fet que la bonificació s’aplica en viatges d’anada i tornada en qualsevol dels dos sentits. Tanmateix, dues terceres parts dels usuaris registrats resideix a les comarques del Baix Penedès, l’Alt Penedès, el Garraf i l’Anoia. Això significa que el nou sistema ha aconseguit que els usuaris bonificats estiguin fortament arrelats al territori, cosa que no succeïa abans.

Criteris generals pels descomptes

Recordem que els criteris generals d’aplicació dels actuals descomptes són els següents: Reducció del 40% en la tarifa del peatge del tram Castelldefels-Sitges (barrera de Vallcarca) als vehicles lleugers de quatre rodes; reducció en la tarifa del peatge del 70% als turismes en el tram Sitges-El Vendrell (barreres troncal i lateral de Cubelles i accés de Calafell); s’aplicarà a partir del primer viatge per als desplaçaments de dilluns a divendres no festius, hi ha un límit de 4 trànsits diaris (2 viatges d’anada i tornada) i l’ús de sistema de pagament és per telepeatge (sistema VIA T) o mitjançant l’aplicació gratuïta Awai.

En tots els casos per gaudir dels descomptes és necessari inscriure’s prèviament al web de la concessionària de l’autopista C-32 Sud.

També et pot interessar

Comentaris