Els sorolls i la neteja, principals problemes a les comunitats de veïns

17/11/2021 - 15:38h

L’Ajuntament de Vilafranca presenta una campanya per tal de promoure una bona convivència i un bon veïnatge tant als blocs com al carrer

L’Ajuntament de Vilafranca ha presentat la campanya “És la teva comunitat, cuida-la” i el lema #Conviu, per tal de promoure una bona convivència i un bon veïnatge com a motor d’un canvi social, tant dins de les comunitats com a l’espai públic de Vilafranca.

La presentació ha anat a càrrec del regidor de Convivència i Ciutadania, Joan Manel Montfort, i de la responsable del servei, Dolors Marín. La campanya s’ha fet durant tot aquest any al Molí d’en Rovira i s’estendrà a tota la vila. El que s’ha dut a terme és un “porta a porta” i una ronda de trucades a tots els blocs del barri per copsar l’estat de les comunitats a nivell de convivència veïnal i un diagnòstic i una anàlisi de les necessitats pel que fa a la constitució de les comunitats.

D’altra banda, el “porta a porta” també és útil per fer difusió dels serveis que s’ofereixen des del Departament de Convivència i Ciutadania, com el servei de convivència, el servei de mediació, les mesures alternatives, el de primera acollida i la gestió de les sol·licituds dels informes d’estrangeria, entre d’altres. En les visites s’explica als veïns i veïnes del barri el circuit d’entrada de sol·licituds i els beneficis concrets d’utilitzar els serveis per millorar la convivència en les comunitats veïnals.

En aquest contacte directe amb el veïnat també s’inclou una trobada amb l’associació de veïns, un “aliat clau” segons ha apuntat Montfort.
La responsable de Convivència reconeixia que les problemàtiques detectades a les comunitats del Molí d’en Rovira no difereixen de les que s’han detectat en anteriors campanyes a altres zones i que el Molí d’en Rovira és “força tranquil, sobretot perquè hi ha majoritàriament cases i no grans blocs. Dolors Marín destacava que la bona relació entre veïns “és una tradició que s’ha anat perdent i és hora d’anar-ho recuperant”.

“Els sorolls, la neteja, les males relacions entre veïns o els animals de companyia són les problemàtiques més habituals arreu”, ha afirmat Marín al mateix temps que ha explicat que durant l’estat d’alarma la situació de problemàtica entre veïns es va aturar i que en moltes comunitats es van ajudar els uns als altres però que, un cop ja aixecat el confinament estricte, els problemes més habituals han tornat i fins i tot aguditzats, sobretot pel que fa als problemes d’incivisme al carrer.

En aquest sentit Montfort ha destacat els botellons, el trencament de mobiliari urbà i la falta de respecte cap a la Policia Local com a principals problemes d’incivisme en l’actualitat. “La gent està molt nerviosa i cansada i s’estan trencant les normes bàsiques de convivència, que esperem recuperar”, ha apuntat el regidor.

Pel que fa a dades concretes, destacar que el Servei de Convivència el 2020 va tractar 259 casos, gairebé un cas per dia laborable, dels quals el 89% s’han resolt de forma favorable amb un bon acord entre les parts. Mitjançant la mediació, s’ha intervingut en 169 casos, un 85% dels quals s’han resolt favorablement.

Com a primer acte de la campanya #Conviu s’ha programat per al proper 25 de novembre un taller online amb el títol “Motor del bon veïnatge”, com a espai per participació i d’aprenentatge, ja que són molts els elements que distorsionen la convivència a les comunitats de veïns. L’espai està plantejat perquè els assistents reflexionin, debatin i trobin consens entorn del bon veïnatge i que puguin ser aquest motor de la bona convivència al barri i al municipi.

També et pot interessar

Comentaris