Presentació del llibre dedicat a l’orguener italià Silvio Puggina

03/11/2021 - 14:02h

L’acte es va celebrar en el marc del 144è aniversari del naixement del músic vendrellenc Benvingut Socias

El 29 d’octubre va tenir lloc, a l’església parroquial de Sant Salvador del Vendrell, un acte en el marc del 144è aniversari del naixement del músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé (1877-1952).

En primer lloc, es va presentar l’estudi titulat Silvio Puggina i la restauració desconeguda de l’orgue del Vendrell de 1939, obra de Nativitat Castejón, directora de l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, i Xavier Mercadé, president dels Amics de l’Orgue del Vendrell, amb pròleg de Norbert Miracle, rector del Vendrell. Aquest treball ha estat editat per l’Associació dels Amics de l’Orgue del Vendrell amb la col·laboració de l’Arxiu Comarcal del Baix Penedès, l’Ajuntament del Vendrell, el Consell Comarcal del Baix Penedès, la Diputació de Tarragona, la Fundació Pau Casals i la Parròquia de Sant Salvador del Vendrell.

L’estudi dona a conèixer dades, fins ara no documentades, de la història de l’orgue del Vendrell. En primer lloc, s’exposa la restauració desconeguda de l’orgue vendrellenc que va realitzar l’orguener italià Silvio Puggina una vegada finalitzada la guerra civil espanyola. En segon lloc, s’explica l’acte d’inauguració d’aquesta restauració que va tenir lloc el 1941, en el transcurs del qual va oferir un concert d’orgue el músic vendrellenc Benvingut Socias Mercadé. D’altra banda, els autors aporten noves dades biogràfiques i professionals de l’orguener Puggina i el seu ajudant, el fuster Enrico Rabagliati, ambdós protagonistes també de la restauració de l’orgue de 1929.

A continuació, es va oferir un concert d’orgue a càrrec dels organistes del Vendrell. En primer lloc, va actuar Josep Mateu amb el Preludio para órgano (1894), obra de Benvingut Socias, composada quan encara no havia complert 17 anys, un any després d’acabar els seus estudis a l’Escolania de Montserrat. Aquesta obra, dedicada al seu amic d’infantesa i joventut Pau Casals, es caracteritza per certa complexitat en la seva interpretació. Segons el professor Xosé Aviñoa, la partitura no prescriu cap registre i per tant, l’intèrpret se les ha d’enginyar per decidir quina mena de so ha de produir l’orgue en cadascuna de les parts de què consta el preludi.

A continuació, van actuar Jordi Guitart amb Fantasia en sol m, de Johann Pachelbel i Liebster Jesu, wir sind hier BWV 731, de Bach; Ferran Herrero, estudiant de l’Escola Municipal de Música Pau Casals del Vendrell, amb Petit preludi en Fa BWV 556, de Bach; Josep Maria Guitart amb fragment de Die sieben Worte Jesu Christi am Kreuz, de Heinrich Schütz i petita improvisació sobre la cançó popular El testament d’Amèlia; Joan Marc Ferret interpretà Beyond the sea – La Mar, de Charles Trenet i Albert Lasry (1945), amb adaptació de Don Diego; Albert Solé amb Cançó de la mort a l’alba (Cançó de la Roda del temps) i Del bosc, abans tan pròxim, poemes de Salvador Espriu amb música del mateix intèrpret (1949); Jordi Joan Pascual amb Petit preludi i fuga BWV 553, de Bach; Salvador Guasch interpretà Trio en Sol major, de Gottfried August Homilius i Preludi en sol menor BuxWV 149, Dietrich Buxtehude i finalment actuà Àlex Jordi amb Greensleeves, de Vaughan Williams i Air, de Bach.

També et pot interessar

Comentaris