“El Baix Penedès existeix”

Avatar
20/09/2021 - 11:26h

Els 14 alcaldes de la comarca s’han manifestat aquest dilluns a Barcelona i s’han reunit amb la presidenta del Parlament per manifestar el seu malestar

Els 14 alcaldes del Baix Penedès s’han manifestat aquest dilluns al matí a la plaça Sant Jaume de Barcelona per protagonitzar una concentració insòlita. I és que els batlles han decidit plantar-se i dir ‘prou’ a nivell institucional pel que fa a la manca de suports i recursos que, segons els alcaldes, pateix històricament el territori de part de les administracions de Barcelona i de Madrid.

És per això que, amb el lema ‘El Baix Penedès diu prou!’, tots els alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès s’han reunit aquest dilluns al matí a Barcelona per dir que no poden esperar “ni un dia més”.

Els batlles han entrat al Palau de la Generalitat, on s’han reunit amb diversos càrrecs del Govern i han estat rebuts durant uns segons per la consellera de presidència, Laura Vilagrà, que s’ha compromès a estudiar les demandes del territori.

Els alcaldes han explicat als mitjans de comunicació que marxen “satisfets” de la reunió perquè des del Govern s’ha tingut en compte les seves reivindicacions i se’ls ha citat en una reunió per d’aquí “un mes o dos” on se’ls hi explicarà com van les reunions amb tots els departaments implicats per tal de dedicar més inversió al Baix Penedès.

El president del Consell Comarcal del Baix Penedès, Joan Sans, ha apuntat que s’han cansat de rebre un tracte diferent de la resta de territoris i que el que avui el que volien demostrar és que “El Baix Penedès existeix “.

Preguntat per si hi havia alguna demanda més urgent que una altra, Sans ha dit que “tot és urgent” i que el que volen són accions “immediates en tots els sectors com ara sanitari, social o de seguretat ciutadana”. Sans ha apuntat que la concentració s’ha fet avui perquè volien donar un temps de marge al nou Govern però sobretot volien també que l’executiu tingués en compte la comarca a l’hora d’elaborar els pressupostos per l’any vinent.

Una hora més tard han repetit l’acte davant del Parlament de Catalunya, on la presidenta Laura Borràs ha rebut a la comitiva penedesenca i els alcaldes també s’han reunit amb els portaveus parlamentaris.

El manifest que han fet públic els alcaldes diu així:

Atur

El Baix Penedès som, des del 2007 la comarca amb més atur de Catalunya amb més del 20% de la població activa aturada i no rebem cap ajut,  cap programa específic per lluitar contra aquest greu problema com succeeix en d’altres territoris, com per exemple el programa de les 7 comarques. I com agravant, d’aquest 20%, el 40% té menys de 40 anys. No podem continuar així! Necessitem urgentment respostes des de la Generalitat.

Inversions de la Generalitat

Portem 5 anys essent la comarca amb menys inversió de Catalunya tot i tenir més de 100.000 habitants i liderar el creixement poblacional. Però és que a més les inversions pressupostades pel Baix Penedès no s’han complert i tenim la ratio d’inversió per habitant més baixa de Catalunya. 

2015. (Inversions) Pressupostades, 7.400.000€; reals, 5.100.000€ (70%), 51€ per baixpenedesenc

2017. Pressupostades, 5.220.000€; reals, 1.000.000€ (20%), 10€ per baixpenedesenc

2020. Pressupostades, 1.990.000€; reals  i veurem en què queda…

Mobilitat

El Baix Penedès continua tenint peatges. Anar a Barcelona per la C-32 sud costa sense descomptes 22€ anada i tornada i amb descomptes 11€ anada i tornada. 11!! Això és inassumible per qualsevol empresa que es vulgui establir al Baix Penedès i poder competir per donar servei a l’Àrea Metropolitana.

Volem el 100% de bonificació del peatge de cubelles i almenys el 50% de bonificació del peatge de Vallcarca.

Transport public

Seguim amb mobilitat, ara podem parlar del transport públic. Som Àrea Metropolitana de Barcelona però no tenim ni veu ni vot a l’ATM, i com a conseqüència, paguem els bitllets de tren més cars, per un servei del segle XIX. Fa 25 anys es podia anar a Barcelona en tren en una hora des del Vendrell, avui es tarda gairebé una hora i mitja per la línia de rodalies de l’interior.

Més enllà del servei molt deficitari, el Baix Penedès està molt penalitzat per la zonificació de l’ATM de Barcelona, per això exigim tenir veu i vot a l’ATM i a més que s’augmentin les freqüències dels trens tan de la R4 com de la R2.

També som Àrea Metropolitana de Tarragona, però tenim unes connexions de transport públic cap al sud encara més deficitàries, deixant moltes vegades com a única opció el desplaçament amb vehicle privat, per una N-340 en un estat lamentable i que encara passa pel mig de poblacions com l’Arboç o La Gornal amb els perills que això comporta.

Un territori trinxat

El Baix Penedès s’ha convertit en un territori trinxat, per donar els serveis que la corona metropolitana necessita. Hi passen 3 autopistes, línies de tren, el corredor mediterrani, gasoductes, línies d’alta tensió… Som el pati del darrere de Barcelona, un territori trinxat i esmicolat per les necessitats metropolitanes sense rebre’n cap contraprestació. La darrera, és el pas de la MAT per una de les úniques zones de la comarca que encara conserva el seu estat més natural, per l’interès d’un empresa privada, afectant greument el seu valor a més de l’activitat agrícola i turística que s’hi desenvolupa.

Cal treballar des d’ara mateix en un model energètic de futur, que tingui en compte a tothom i que no penalitzi uns territoris en benefici d’altres. Al Baix Penedès estem farts de ser el pati del darrera de Barcelona.

Inversions de valor

Necessitem inversions de valor estratègic pel territori, com l’ampliació d’IDIADA que aporti valor i tecnologia, l’ampliació d’oferta d’estudis d’FP per poder-se formar sense haver de sortir de la comarca.

I recordem la molt més que necessària ampliació dels serveis bàsics de salut, com l’Hospital Comarcal i les diferents Àrees Bàsiques de Salut, unes infraestructures obsoletes i insuficients per donar un servei de qualitat i òptim a una població de més de 100.000 habitants.

Però és que la infradotació dels serveis públics al Baix Penedès és clamorosa, provocant situacions de perill com la de disposar de dues patrulles de Mossos per a tota la comarca, la manca de bombers, i la falta de professorat. Apostar pel Baix Penedès, també és això, apostar per uns serveis públics de qualitat, d’acord amb la població empadronada i estacional que tenim”.

A més, el conjunt d’alcaldes i alcaldesses del Baix Penedès també exigeixen a les administracions catalana i estatal:

“-Modificar la zonificació del Baix Penedès de zona 6 a zona 5 en direcció cap a Barcelona i que el trajecte amb bitllet senzill anada i tornada sigui d’11€ i no els 14€ actuals que costa per persona per ser zona 6.

-Volem la creació d’una T-Penedès per facilitar la mobilitat dins de la Vegueria. En l’actualitat, només per posar un exemple, per anar de Vendrell a Vilanova, anada i tornada costa 7,7€, i anar de Vendrell fins a Sitges, anada i tornada val 9,2€. El preu per quilòmetre és escandalosament car per moure’s dins de la Vegueria Penedès.

-Al Baix Penedès no existeix una oferta de bus express direcció a Barcelona.

La llista de greuges podria ser encara més llarga, son molts anys de menysteniment”.

L’esmentat manifest conclou:

“Per tot això, demanem a la Generalitat de Catalunya una aposta clara pel Baix Penedès, per sortir endavant, o impugnarem els pressupostos. No acceptarem un no per resposta. Portem 15 anys sent la comarca amb més atur, i els darrers 5 anys el territori amb menys inversions. I els resultats els tenim a la vista.

Això no és una qüestió de partits, si no de territori. Els 14 alcaldes del Baix Penedès formem part de PSC, Pdecat / Junts x Cat, ERC i el partit municipalista Ara Catalunya. No permetrem que ens tornin a menystenir ni una vegada més. Si no ens tenen en compte, estem disposats a fer el que calgui fins a ser escoltats”.

També et pot interessar

Comentaris